OFF Festival to miejsce odkryć. Głównie muzycznych. Zapraszani są przede wszystkim artyści niszowi, którzy dopiero zaczynają swoją karierę lub tacy, którzy są w niej od lat mimo to nie są mainstreamem. Tegoroczna edycja nie była inna. Na licznych scenach zaprezentowali się znakomici artyści, od Kamaala Williamsa po Mura Masę. Poniżej nasza fotorelacja z koncertów.

DZIEŃ 1 (05.08.2022)

MURA MASA

Alexander Crossan miał niewiele ponad 20 lat kiedy wydał debiutancką płytę – i od razu pojawiła się nominacja do Grammy w kategorii Najlepszy Album Taneczny/Elektroniczny. Nic dziwnego, ten brytyjski producent i DJ rzeczywiście doskonale wie, jak ściągnąć ludzi na parkiet. Udowodnił to zarówno autorskimi nagraniami (trzeci duży materiał już w drodze!), jak i remiksami oraz produkcjami dla innych artystów, od Ariany Grande po Stormzy’ego, od Perfume Genius po Lady Gagę i Blackpink.

[flickr_set id=”72177720301272983″]

ROMY

Romy Madley Croft ma wiele twarzy. Najpierw poznaliśmy ją jako świetną gitarzystkę i wokalistkę alternatywnego tria The xx, później okazało się, że znakomicie czuje pop, co udowodniła komponując m.in. dla Dua Lipy. Od 2020 roku pracuje nad debiutem solowym i pierwsze single – “Lifetime” oraz “Lights Out” – zapowiadają materiał radosny i uduchowiony zarazem.

[flickr_set id=”72177720301259246″]

MAKAYA MCCRAVEN

Jak słusznie zauważył jeden z recenzentów, mamy dziś do czynienia nie z pokoleniem muzyków, którzy łączą jazz z hip-hopem, ale z artystami, dla których te dwa wielkie nurty są jednym żywiołem. Perkusista i producent Makaya McCraven jest jednym z najświetniejszych przedstawicieli tej generacji. Kontynuuje tradycje rodzinne – jego ojciec Stephen McCraven bębnił m.in. u Sama Riversa i Archie Sheppa, matka Agnes Zsigmondi jest znakomitą wokalistką – i zarazem szuka dla siebie nowej drogi, pomiędzy gatunkami, modami i tradycjami, podążając za rytmem. Poza środowiskiem jazzowym zwrócił na siebie uwagę albumem „We’re New Again: A Reimagining by Makaya McCraven”, którym tchnął nowe życie w dziedzictwo Gila Scotta-Herona, z kolei na płycie „Deciphering the Message” układa nowe, fantastyczne konstrukcje z elementów znalezionych w przepastnych archiwach wytwórni Blue Note.

[flickr_set id=”72177720301272903″]

JANN

Studiował śpiew w Londynie, parał się muzyką operową, ale wrócił do Polski. I całe szczęście, bo takich głosów w polskim popie brakuje. Takiego popu też mamy jak na lekarstwo – gdzie z wysmakowanych, szlachetnych drobiazgów buduje się całość, która może zachwycić tłumy. Jann zwrócił na siebie uwagę wydanym w 2020 roku singlem „Do You Wanna Come Over?”, ale pełnię swoich możliwości, niczym paw wielobarwny ogon, prezentuje dopiero na tegorocznej EPce „Power”.

[flickr_set id=”72177720301259086″]

YOUTH NOVELS

Duet z Wągrowca – Ania Babrakowska i Emil Nowak – który nie tylko nazwę, ale i talent do zaklinania melancholii w dźwięki przechwycił od Lykke Li. Zawędrowali już i na sceny popularnych festiwali, i na soundtrack masowej produkcji telewizyjnej („Pod powierzchnią” w TVN) i do serc fanów ambitnego, szlachetnego popu. Współpracują ze świetnymi producentami stąd (Szatt, Piotr Maciejewski) i stamtąd – singel „What If” miksował Chris Allen, współpracujący m.in. z RY X i Unkle.

[flickr_set id=”72177720301268889″]