Opowieść o Wojciechu Kilarze, jednym z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów, oraz o jego monumentalnej muzyce. Emisja: 29 lipca (piątek), godz. 14:20.

www.youtu.be/MQbInyX3vm8

Artysta ma w swoim dorobku wiele utworów symfonicznych, m.in. “Exodus”, “Krzesany”, “Kościelec 1909″,”Orawa”, “Angelus”, “Missa pro pace” oraz muzykę filmową do takich obrazów jak “Dracula” Francisa Forda Coppoli, “Portret damy” Jane Campion, “Pan Tadeusz” i “Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy i wielu innych. “Co chciałbym dać ludziom w swojej muzyce? – Wojciech Kilar po chwili namysłu odpowiada – radość, nadzieję, refleksję, przede wszystkim oczywiście siebie, opowieść o sobie”. W swoich kompozycjach opowiada o tym, co go fascynuje, zachwyca, wprawia w zadumę. Inspirują go m.in. Tatry i góralska muzyka, a także tematy religijne. W zaciszu własnego domu artysta mówi o pracy, karierze, osobie, o tym, co osiągnął, co uważa za największy sukces. Wspomina lata szczęśliwego dzieciństwa we Lwowie, klimat rodzinnego domu i lekcje muzyki, które były dla niego prawdziwą udręką, niezwykle uciążliwym obowiązkiem nałożonym przez rodziców, którzy zdecydowali,że syn ma się kształcić na muzyka. Ze Lwowa, okupowanego najpierw przez bolszewików, a potem faszystów, rodzina przeniosła się do Katowic. Wojciech Kilar zyskał z czasem opinię młodego, bardzo utalentowanego, awangardowego kompozytora, co zwróciło na niego uwagę Kazimierza Kutza. Od współpracy z tym reżyserem rozpoczęła się przygoda Kilara z filmem. Był okres, kiedy pisał osiem filmów rocznie,dziś już właściwie zarzucił tę formę twórczości, wyjątkiem są tak znaczące realizacje, jak “Pan Tadeusz” czy “Zemsta”. O Wojciechu Kilarze opowiadają m.in. zaprzyjaźnieni z nim reżyserzy i dyrygenci – Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Krzysztof Zanussi i Jerzy Maksymiuk. Drugim równorzędnym bohaterem filmu jest muzyka. W programie wykorzystano obszerne fragmenty najbardziej znanych utworów symfonicznych Kilara, fragmenty widowisk opartych na “Krzesanym” i “Exodusie” oraz fragmenty filmów polskich i amerykańskich.

www.youtube.com/watch?v=ufqXL_bsWL8

Po emisji filmu koncert “Kościelec 1909” o godz. 15:15.
“Kościelec 1909” to rodzaj poematu symfonicznego, który Wojciech Kilar skomponował na jubileusz 75-lecia Filharmonii Narodowej w Warszawie. Dzieło to jest zarazem hołdem dla tragicznie zmarłego Mieczysława Karłowicza, który zginął 8 lutego 1909 roku zasypany lawiną pod kościołem. Prawykonanie odbyło się 5 listopada 1976 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod batutą Witolda Rowickiego. Prezentowany koncert został zarejestrowany w krakowskim studiu telewizyjnym w Łęgu w 1995 roku.