Tranquillo Staroniewicz

Polska Filharmonia Kameralna Sopot, prowadzona przez Wojciecha Rajskiego zainicjowała nietuzinkowy projekt nagrania płyty jazzowej z udziałem smyczków – będzie to pierwsza tego rodzaju rejestracja Wojciecha Staroniewicza i sopockiej orkiestry kameralnej, choć saksofonista i muzycy PFK na czele z maestro Rajskim znają się nie od dziś. Niejednokrotnie już melomani z Trójmiasta i nie tylko mieli okazję usłyszeć ich wspólne brzmienie na koncertach PFK Sopot.

Od czasu gdy Charlie Parker spełnił swoje marzenie nagrywając z orkiestrą smyczkową płytę “Charlie Parker with Strings”, każdy szanujący się saksofonista jazzowy, a takim z pewnością jest Wojciech Staroniewicz, stara się mieć w swoim dorobku nagranie z orkiestrą o klasycznym rodowodzie. Zwykle smyczki są wzmocnione instrumentami dętymi jak u Joe Lovano “Symphonica” lub jest to pełna orkiestra symfoniczna, jak w wypadku wspólnego nagrania Stinga i Branforda Marsalisa, czy płyty Joshuy Redmana “Omnifenix”.
Staroniewicz zrezygnował z nadmiernego rozbudowywania składu orkiestry zostawiając tylko smyczki, dzięki czemu nagranie cechuje pewna aksamitność brzmienia. Jazzowym spoiwem jest znakomite, grające
z niezwykłym wyczuciem i stalowym drivem, Trio Andrzeja Jagodzińskiego z Adamem Cegielskim na kontrabasie i Czesławem “Małym” Bartkowskim na perkusji. Wspólne nagrania Staroniewicza z Polską Filharmonią Kameralną Sopot są naturalną konsekwencją wieloletniej współpracy koncertowej.

Na albumie zatytułowanym “Tranquillo” znajdą się, między innymi, znane kompozycje A.C. Jobima, Joe Hendersona, Duke’a Ellingtona, a także oryginalne utwory Staroniewicza. Kapitalny wpływ na siłę wyrazu i całość brzmienia mają aranżacje utworów napisane przez Włodzimierza Nahornego, Andrzeja Jagodzińskiego i Artura Jurka.
(Allegro Records 025, Recorded on 16 – 18 of September 2012 at RG Studio in Gdańsk, Poland).

inf./fot. prasowe