Pod koniec października rusza Jazz Jantar!

W październiku 1957 roku Klub (Studentów Wybrzeża) Żak po raz pierwszy zaprosił gdańszczan do swojej siedziby czyli pałacyku przy Wałach Jagiellońskich (do dzisiaj funkcjonującego w pamięci mieszkańców Gdańska jako Stary Żak). 60-letnia historia Klubu była ciekawa i burzliwa, a dzisiaj, w 2017 roku Klub Żak (już jako miejska instytucja kultury, którą jest od 1991 roku) obchodzi swoje 60-te urodziny we Wrzeszczu. I to pod szyldem tego nowego Żaka realizujemy 20 edycję Festiwalu Jazz Jantar. Historia Festiwalu jest nieco bardziej skomplikowana niż historia Klubu. Nie ma archiwów, ze wspomnień byłych Żakowców czy dziennikarzy muzycznych ciężko jest złożyć spójną historię Festiwalu. Obecna ekipa Klubu realizuje Festiwal od 1997 roku, więc przyjęliśmy ten rok jako cezurę czasową. Przez 20 lat Festiwal rozwinął się z dwudniowej imprezy w projekt całoroczny z średnio 40 koncertami i prawie pięciotysięczną widownią rocznie. I to jaką widownią! Bywalcy Festiwalu „kupują” ten Festiwal bez gwiazd, kupują go w ciemno i to dzięki bywalcom, podobnie, jak rok temu i dwa lata temu Festiwal Jazz Jantar znalazł się w grupie trzech najlepszych festiwali jazzowych wg czytelników Jazz Forum. A Jazz Jantar 2016 zarówno czytelnicy, jak i kolegium redakcyjne Jazz Press w odrębnych głosowaniach uznali za najlepszy festiwal roku.

Za nami zimowo-wiosenna polska część Festiwalu, ale i jesienią nie zabraknie polskich akcentów. Przede wszystkim czekamy na płytę „Maciej Sikała Sextet. Live in Klub Żak” z materiałem zarejestrowanym na koncercie w marcu w Żaku. Premiera płyty odbędzie na Festiwalu.

Trójmiejski skład JASKUŁKE SEXTET skupiający najgorętsze nazwiska „nowej fali” w polskim jazzie zaprezentuje materiał „Komeda Recomposed”. O duńsko-polsko-norweskim składzie PIMPONO ENSEMBLE Bartek Chaciński pisze: technikę i dojrzałość (już zdobyte) łączą ze świeżością (jeszcze zachowaną). A także otwartością i sporą dyscypliną grania. Po raz pierwszy na Festiwalu Jazz Jantar pojawi się kwartet smyczkowy. ATOM STRING QUARTET zagra materiał z płyty „Seifert”. To w końcu marka sama w sobie, która prezentuje w każdym wydaniu wysoki poziom: kolektywnie grając funky, w duchu klasycznym dopieszczając fakturę samotnych dźwięków, eksponując solo danego muzyka etc. – pisze o kwartecie Maciej Krawiec na jazzarium.pl.

W bloku Młoda Scena Jazzowa, wystąpią zespoły CHRYSTE PANIE i IMMORTAL ONION. O tym pierwszym pisano, że wydali jedną z najciekawszych tegorocznych płyt z pogranicza, jazzu, wolnej improwizacji i elektroniki, drudzy są laureatami VI edycji programu ,,Jazzowy debiut fonograficzny”, organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wibrująca portugalska scena jazzowa jest w coraz lepszej formie. Dlatego w bloku dedykowanemu wybranemu regionowi świata zapraszamy na koncerty pod hasłem Portugal.NOW. Spotkania muzyków, którzy zawiązują nowe składy w Lizbonie i Porto od lat przynoszą coraz ciekawsze efekty. Legendarne RED TRIO świętuje w tym roku piętnastolecie istnienia, a w Gdańsku razem z nimi na specjalnym koncercie zagrają wibrafonista Mattias Stahl i wybitny trębacz Axel Dörner. Susana Santos Silva, jedna z najciekawszych portugalskich trębaczek na Festiwal przyjedzie z zespołem LIFE AND OTHER TRANSIENT STORMS. Dopełnieniem programu będzie koncert stoner-rockowego tria BLACK BOMBAIM, które na scenie spotka się z jednym z najbardziej znanych saksofonistów, z Peterem Brötzmannem. Będzie gorąco jak w Portugalii!

Znakiem charakterystycznym Festiwalu są nowe twarze, artyści określani jako wschodzące gwiazdy sceny jazzowej. W tym roku to AMIRTHA KIDAMBI ELDER ONES, Theo Croker, Makaya McCraven, BATTLE TRANCE a także brytyjski DINOSAUR.

Na Festiwalu był już i Christian Scott (dwukrotnie) i Cecile McLorin Salvant. Teraz czas na młodego trębacza Theo Crokera, który wystąpi w Żaku 6 listopada. „Escape Velocity” to niesamowity album pełen stabilności, siły i ambicji. Croker jest wyjątkowo utalentowanym artystą, którego będziemy słuchać jeszcze bardzo długo – zachwalał Frank Alkyer na łamach magazynu Downbeat. Brytyjski Observer „Escape Velocity” umieścił na liście najlepszych albumów jazzowych 2016 roku.

Zręczne granie na styku wpływów Milesa Davisa i J Dilla, mantryczne śpiewy spod znaku Alice Coltrane i Matany Roberts, eksplozja czterech saksofonów  – tak wygląda urywek nowej sceny amerykańskiej, który pokażemy na Jazz Jantar pod szyldem New America. Makaya McCraven zaprezentuje na żywo materiał z albumu “In the Moment”, który jest mozaiką kilkunastu godzin improwizacji z różnych klubów. Amirtha Kidambi z zespołem ELDER ONES pokaże osobliwe spojrzenie na rag i muzykę karnatycką, połączone z improwizacją. BATTLE TRANCE wygenerują monumentalne brzmienie czterech saksofonów tenorowych, które uwodzą frywolnością, ale potrafią zabrzmieć też potężnie i obezwładniająco.

Rok temu na Festiwalu szeroko prezentowaliśmy brytyjską scenę jazzową, do której wracamy także i w tym roku. DINOSAUR dzięki płycie „Together, as one” znalazł się w finale (na tzw. short list) bardzo prestiżowej Mercury Prize (obok The xx, Eda Sheerana czy Blossoms, wyniki zostaną ogłoszone 14 września). Wyobraźcie sobie impresjonistyczną, elektro-jazzową zmianę nastrojów i błyszczące struktury klawiszowe z „In A Silent Way” Milesa Davisa bez trudu owinięte wokół melodii celtyckiego folku, wokół zmian idiomów w stylu Django Batesa i przeplatające się z amerykańskim, szkockim oraz północnoafrykańskim bębnieniem, a możecie poczuć ochotę na ten wspaniały zestaw od Laury Jurd, młodej trębaczki, która wywarła ogromny wpływ na brytyjski jazz w ciągu czterech ostatnich lat” – pisze o debiutanckim wydawnictwie zespołu John Fordham z The Guardian.

Po raz drugi na Festiwalu zawita GET THE BLESSING. Wielu nazywa muzykę wykonywaną przez zespół  jazz rockiem i chociaż faktycznie elementy jednego i drugiego gatunku są w niej obecne, daleko im do Johna McLauglina czy Weather Report. W ich brzmieniu nie słychać fuzji, to połączenie przy zachowaniu dwóch tożsamości. Zresztą nie mogło być inaczej, skoro w składzie znajdują się muzycy związani z między innymi Portishead, Peterem Gabrielem czy Siouxsie Sioux. Perkusista Clive Deamer odwiedził ostatnio Trójmiasto, gdy występował wraz z Radiohead podczas festiwalu Open’er. Na Festiwalu zagrają materiał ze swoje nowej płyty, która właśnie powstaje.

Związki jazzu z hip-hopem bądź rapem przynoszą bardzo ciekawe rezultaty. Kanonem jest tutaj oczywiście płyta „Doo-Bop” Milesa Davisa i Easy Mo Bee, a i nagrania francuskiego trębacza Erika Truffaza z Nya do dzisiaj zachwycają. Jak takie kooperacje wypadają dzisiaj, w 2017 roku? Na Jazz Jantar zademonstrują to STEVE LEHMAN & SÉLÉBÉYONE oraz HEROES ARE GANG LEADERS, będący kolektywem 11 artystów, muzyków i poetów. Dowodzi nim James Brandon Lewis, młody saksofonista z Nowego Jorku, który z jednej strony garściami czerpie z hip-hopu przełomu lat 80 i 90-tych, a z drugiej jest wiernym uczniem Coltrane’a. Marek Dusza z Rzeczpospolitej uważa, że jest to muzyk, który zawładnie w najbliższych latach scenami festiwalowymi. 4 listopada pojawi się po raz pierwszy w Polsce, właśnie na Festiwalu Jazz Jantar, a dzień później do Sali Suwnicowej wkroczy już dobrze znany naszej publiczności saksofonista Steve Lehman ze swoim nowym składem SÉLÉBÉYONE. Karl Ackermann napisał na łamach All About Jazz: Jazzowi purytanie, a nawet niektórzy bardziej otwarci słuchacze, będą musieli otworzyć swoje uszy nieco szerzej, słuchając SÉLÉBÉYONE, ale szybko okaże się, że wato było podjąć wysiłek. Wyróżnienia pojawiły się także w polskiej prasie, Łukasz Iwasiński z Jazz Forum przyznał albumowi maksymalną ocenę i zachęcał do jego odsłuchania słowami: Większość hiphopowo-jazzowych fuzji to straszna taniocha. Formuła ta, świeża w swych początkach ponad 25 lat temu, szybko się zbanalizowała i skomercjalizowała. Na jej obrzeżach pojawiały się jednak prawdziwe perły, SÉLÉBÉYONE powinniśmy do nich zaliczyć.

Festiwal Jazz Jantar nie jest festiwalem gwiazd, ale nie ma co ukrywać, że rozpoznawalnych nazwisk  na plakatach festiwalowych nie zabraknie: Colin Stetson i jego EX EYE, John Medeski, Miguel Zenón, Ambrose Akinmusire oraz Joe Lovano, który ze swoim JOE LOVANO CLASSIC QUARTET zgłębia bogatą historię jazzu mainstreamowego, poprzez swing i bebop, a nawet soulful. Jako aktywny zwolennik straight-ahead jazzu, współpracujący dziesięć lat temu z Hankiem Jonesem, Lovano w szalony sposób oddaje cześć strukturom muzycznym.

MEDESKI’S MAD SKILLET nie ma na koncie wydawnictwa płytowego, ale zdążyło już ugruntować sobie pozycję rewelacyjnego zespołu koncertowego, o czym mogli się przekonać między innymi uczestnicy Warsaw Summer Jazz Days 2016. W Trójmieście grupa wystąpi po raz pierwszy.

O pochodzącym z Puerto Rico saksofoniście Miguelu Zenónie Mark Corroto z All About Jazz pisze: że jak wszyscy wielcy artyści, Zenón czerpie ze swojego dziedzictwa oraz doświadczenia dla uzyskania autentycznego brzmienia. Kontynuuje kształtowanie puertorykańskiego folku, a jako muzyk zajmujący się współczesnym jazzem bada struktury muzyczne. Z kolei Howard Reich, reporter Chicago Tribune, podkreśla walory koncertowe Típico: Grając cztery utwory z albumu bez przerwy, zespół Zenóna przywoływał tę muzykę jakby była ogromną suitą. Nieważne było nawet to, że kompozycje pojawiały się w innej kolejności niż na albumie.

Trębacz Ambrose Akinmusire materiał ze swojej ostatniej płyty „A Rift In Decorum” zagra po raz pierwszy właśnie podczas Jazz Jantar.

I na koniec o koncercie otwarcia: EX EYE, który tworzy czwórka wyjątkowych osobowości muzycznych: Colin Stetson, Toby Summerfield, Shahzad Ismaily i Greg Fox, a to co grają wydali na płycie… w metalowej wytwórni, dla której nagrywają między innymi pionierzy death metalu z Obituary albo jedna z najpopularniejszych współczesnych grup stoner metalowych – Red Fang. Niewielu odważyłoby się na taki ruch, ale Colin Stetson od początku kariery kroczył własną, nieoczywistą ścieżką, na której napotykał artystów z przeróżnych światów muzycznych, od Toma Waitsa przez The Chemical Brothers po Arcade Fire. Na tym koncercie na pewno nie będzie krzeseł.

Organizatorem Festiwalu Jazz Jantar jest Klub Żak, festiwal jest realizowany ze środków Miasta Gdańska, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy wsparciu Grupy Żywiec, Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej, firmy ZIAJA i Toyota Carter Gdańsk.

20. FESTIWAL JAZZ JANTAR 

Klub Żak

29.10.2017 / G.20.00 

EX EYE / Stetson, Fox, Ismaily, Summerfield // Avant Days // pierwszy raz w Polsce 

Colin Stetson – saxophones / Toby Summerfield – guitar / Shahzad Ismaily – guitar, bass, electronics / Greg Fox – drums

3.11.2017 / G.20.00 

JASKUŁKE SEXTET // KOMEDA RECOMPOSED // Trójmiejska Scena Jazzowa

Sławek Jaskułke – piano / Piotr Chęcki – saxophone / Michał Ciesielski – tenor sax / Emil Miszk – trumpet / Piotr Kułakowski – double bass / Roman Ślefarski – drums

AMIRTHA KIDAMBI ELDER ONES // New America // pierwszy raz w Polsce

Amirtha Kidambi – vocals, harmonium, compositions / Matt Nelson – soprano saxophone / Nick Dunston  – bass / Max Jaffe – drums

4.11.2017 / G.20.00 

DINOSAUR / TOGETHER, AS ONE // All That Jazz // pierwszy raz w Polsce

Laura Jurd – trumpet, synth / Elliot Galvin – keyboard, synth / Conor Chaplin – electric bass / Corrie Dick – drums

HEROES ARE GANG LEADERS // All That Jazz // pierwszy raz w Polsce

Thomas Sayers Ellis – spoken word / Randall Horton – spoken word / Crystal Good – spoken word / Janice Lowe – vocals and keyboards / Margaret Morris – vocalist / Ryan Frazier – trumpet / James Brandon Lewis – tenor sax / Devin Brahja Waldman – alto sax & synthesizer / Luke Stewart – electric bass / Warren Trae Crudup III – drums

5.11.2017 / G.20.00

BLACK BOMBAIM & PETER BRÖTZMANN // Portugal.NOW // pierwszy raz w Polsce 

Tojo Rodrigues – bass / Paulo Gonçalves – drums / Ricardo Miranda – electric guitar / Peter Brötzmann – saxophone

STEVE LEHMAN & SÉLÉBÉYONE // Avant Days // pierwszy raz w Polsce 

Steve Lehman – alto sax, electronics / Hprizm – spoken work (english) / Gastom Bandimic – spoken word (wolof) / Maciek Lasserre – alto sax / Carlos Homs – keyboard / Drew Gress – double bass / Jacob Richards – drums

6.11.2017 / G.20.00

PIMPONO ENSEMBLE / HOPE LOVE PEACE FAITH // Polska Scena Jazzowa 

Jonas Due Steffensen – trumpet / Maciej Kądziela – saxophones / Jędrzej Łagodziński – saxophones / Rasmus Kjærgård Lund – tube / Emil Palme – guitar / Franciszek Pospieszalski – double bass / Tomo Jacobson – double bass / Szymon Pimpon Gąsiorek – drums

THEO CROKER QUINTET // All That Jazz 

Theo Croker – trumpet / Anthony Ware – Sax / Eric Wheeler – Bass / Michael King – Keys /

Jonathan Barber – Drums

8.11.2017 / G.20.00

MAKAYA MCCRAVEN / IN THE MOMENT // New America  

Marquis Hill – trumpet / Junius Paul – bass / Makaya McCraven – drums / Joel Ross – vibraphone / Matt Gold – guitar

MEDESKI’S MAD SKILLET // All That Jazz 

John Medeski – piano, organ / Will Bernard – guitar / Kirk Joseph – sousaphone / Terence Higgins – drums

9.11.2017 / G.20.00 

MIGUEL ZENÓN QUARTET // All That Jazz 

Miguel Zenon – alto sax / Luis Perdomo – piano / Hans Glawischnig – bass / Henry Cole – drums

AMBROSE AKINMUSIRE QUARTET / A RIFT IN DECORUM // All That Jazz

Ambrose Akinmusire – trumpet / Sam Harris – piano / Harish Raghavan – bass / Justin Brown – drums

10.11.2017 / G.20.00 

CHRYSTE PANIE / CHRYSTE PANIE // Młoda Scena Jazzowa 

Michał Małota – saxophone / Aleksander Żurowski – synths / Michał Stawarz – baraban / Wojtek Kurek – drums

GET THE BLESSING / nowa płyta // All That Jazz // premiera

Jake McMurchie – saxophone / Pete Judge – trumpet / Jim Barr – bass / Clive Deamer – drums

JOE LOVANO CLASSIC QUARTET // All That Jazz

Joe Lovano – saxophone / Lawrence Fields – piano / Peter Slavov – double bass / Lamy Istrefi – drums

11.11.2017 / G.20.00 

IMMORTAL ONION / OCELOT TO SALVATION // Młoda Scena Jazzowa // premiera 

Ziemowit Klimek – double bass, electric bass / Tomir Śpiołek – piano / electric piano / Wojtek Warmijak – drums

RED TRIO FEAT. AXEL DÖRNER & MATTIAS STAHL // Portugal.NOW // projekt specjalny dla Festiwalu Jazz Jantar 

Hernani Faustino – bass / Gabriel Ferrandini – drums / Rodrigo Pinheiro – piano / Axel Dörner – trumpet / Mattias Stahl – vibraphone

ATOM STRING QUARTET / SEIFERT // Polska Scena Jazzowa

Dawid Lubowicz – violin / Mateusz Smoczyński – violin / Michał Zaborski – viola /
Krzysztof Lenczowski – cello

12.11.2017 / G.20.00 

BATTLE TRANCE / BLADE OF LOVE // New America // pierwszy raz w Polsce 

Travis Laplante – tenor saxophone / Patrick Breiner – tenor saxophone / Matt Nelson – tenor saxophone / Jeremy Viner – tenor saxophone

SUSANA SANTOS SILVA LIFE AND OTHER TRANSIENT STORMS // Portugal.NOW // polska premiera 

Susana Santos Silva – trumpet, flugel / Lotte Anker – tenor, sopran saxophone / Sten Sandell – piano / Torbjörn Zetterberg – double bass / Jon Fält – drums

BILETY

  • 1 dniowe karnety na koncerty 29.10, 3.11, 6.11, 11.11, 12.11.2017:  60 zł / 50 zł – zniżka* na Kartę do Kultury / 40 zł – ulgowe*  
  • 1 dniowe karnety na koncerty 4.11, 5.11.2017: 80 zł / 70 zł – zniżka* na Kartę do Kultury 50 zł – ulgowe*  
  • 1 dniowe karnety na koncerty 8.11, 9.11.2017: 90 zł / 75 zł – zniżka* na Kartę do Kultury /  55 zł – ulgowe*  
  • 1 dniowe karnety na koncerty 10.11.2017: 100 zł / 80 zł – zniżka* na Kartę do Kultury / 60 zł – ulgowe*  
  • 1 dniowe karnety zniżkowe* na Kartę Dużej Rodziny: 25 zł

* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)

Sprzedaż biletów bez zniżek: http://tickets.klubzak.com.pl/
Organizator: Klub Żak, 80-266 Gdańsk, ul. Grunwaldzka 195/197, www.klubzak.com.pl

Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00 lub 30 minut przed I seansem Kina Żak).
Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 (w godzinach pracy kasy). Płatność  gotówką lub kartą.

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.

Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT. Liczba miejsc siedzących ograniczona (miejsca nie są numerowane), a w przypadku dużego zainteresowania koncerty bez miejsc siedzących.
W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć profesjonalnym sprzętem w trakcie koncertów. Klub Żak zastrzega sobie prawo do zmiany programu.