Na nowym albumie, Shabaka skupia się głównie na fletach i łagodniejszych instrumentach dętych drewnianych, dlatego na głównym singlu „End of Innocence” usłyszymy artystę grającego na klarnecie. W utworze zagrali także: Jason Moran (fortepian), Nasheet Waits (perkusja) i Carlos Niño (perkusja). Wyreżyserowany przez Phoebe Boswell teledysk przedstawia Shabakę płynnie poruszającego się pod wodą. O „End of Innocence” i całym albumie Shabaka mówi:

– Naprawdę oznacza on dla mnie odejście, odcięcie się od zespołów, w których stałem się znany. Wnoszę wiele nowego do albumu i eksploruję różne rodzaje dźwięków, chociaż w tym utworze nie jest to flet, ale klarnet. To mój pierwszy instrument, który uważam za podstawowy, więc tak naprawdę wracam do tego, z czym czuję się najbardziej komfortowo.


Po odłożeniu saksofonu i skupieniu się na fletach, „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” jest w pewnym sensie debiutanckim albumem, ponownym przedstawieniem artysty. To krążek pełen inspiracji płynących z doświadczeń, które Shabaka zdobył w ciągu swojego życia i kariery. Dzięki takim gościom na płycie jak André 3000, Esperanza Spalding, Moses Sumney, Brandee Younger, Floating Points, Laraaji, Miguel Atwood-Ferguson, Saul Williams, Elucid i wielu innych, „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” jest wielką artystyczną deklaracją Shabaki, niemożliwą do zaklasyfikowania do określonego gatunku i bezkresną w swojej odkrywczej ciekawości.

Ostatnie muzyczne poszukiwania Shabaki obejmują wykorzystanie różnych fletów, w tym starożytnego japońskiego Shakuhachi, na którym zaczął grać w 2020 roku podczas pandemii.

– Od tego czasu powoli zmieniło to zakres mojego muzycznego krajobrazu wewnętrznego i przyciągnęło do wielu innych instrumentów z rodziny fletów. W miarę dodawania kolejnych fletów, w tym fletów Majów Teotihuacan, brazylijskich Pifanos, fletów rdzennych Amerykanów i południowoamerykańskich Quenas, zacząłem doceniać podstawowe zasady, które powodują, że te instrumenty rezonują najpełniej. Wykorzystuję to zrozumienie do stworzenia koncepcji pozwalającej mi swobodnie poruszać się między instrumentami – mówi Shabaka.

W Nowy Rok 2023 r., po wydaniu debiutanckiej EPki „Afrikan Culture” z 2022 r. (na której artysta grał głównie na fletach), Shabaka ogłosił, że od 2024 r. zrobi sobie przerwę od gry na saksofonie, z zamiarem zaprzestania grania z zespołami, w których saksofon był jego głównym instrumentem.

Shabaka na potrzeby albumu „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” sięgnął po niezwykłą kadrę muzyków.

– Zaprosiłem do współpracy grupę muzyków, których poznałem i podziwiałem w ciągu ostatnich kilku lat koncertowania w Stanach Zjednoczonych i wszyscy się zgodzili, co nieustannie zapiera mi dech w piersiach – wyjawił. Jego celem było zebranie muzyków w historycznych studiach Rudy’ego Van Geldera, które, jak mówi: – Wpłynęły na brzmienie tak wielu przełomowych albumów jazzowych, które ukształtowały moje muzyczne predyspozycje. Graliśmy bez słuchawek, w jednym pomieszczeniu, abyśmy mogli uchwycić atmosferę wspólnego grania w przestrzeni bez technologicznego pośrednika.

Zapytany o znaczenie tytułów piosenek, wyjaśnił, że te z jego poprzedniego albumu można odczytać odpowiednio jako wiersze. – Narracyjny aspekt moich albumów jest zawsze zamierzony. W okolicach wydania albumu Shabaka and the Ancestors „We Are Sent Here by History” ukułem termin „wiersze dźwiękowe” (sonic poems), aby wyrazić, w jaki sposób chcę, by słuchacz odnosił się do słów związanych z dźwiękami zawartymi na albumie. Każdy tytuł na tej płycie został wyodrębniony z dłuższego wiersza napisanego specjalnie na potrzeby albumu, który osiągnął swoje pełne znaczenie dopiero w obecności muzyki. „Perceive its Beauty, Acknowledge its Grace” wpisuje się w tę tradycję tytułów symbolizujących narrację, która z konieczności jest subiektywna i ekspansywna w stosunku do doświadczenia słuchacza z usłyszaną muzyką.