15 grudnia 2023 roku, w nowo powstałej siedzibie Muzeum Historii Polski na warszawskiej Cytadeli odbędzie się koncert, podczas którego usłyszymy muzykę 
z najpiękniejszych polskich filmów poruszających temat Powstania Styczniowego 1863, czyli najdłuższego polskiego zrywu niepodległościowego. Na scenie wystąpią Bartek Wąsik / Royal String Quartet / Dorota Miśkiewicz.

Muzyka filmowa

W koncercie, w autorskich aranżacjach i opracowaniach znakomitego pianisty Bartka Wąsika usłyszymy 
m.in. przejmującą przepełnioną tęsknotą i nostalgią muzykę Andrzeja Kurylewicza z „Nad Niemnem”, jak również melodie znane z „Wiernej rzeki” skomponowane przez słynnego Jerzego Dudusia Matuszkiewicza, a także legendarny „Walc Barbary” z „Nocy i dni”, który rozbrzmiewa na ekranie po ślubie Barbary i Bogumiła. Kompozycja ta przetrwała próbę czasu, stając się klasykiem polskiej kinematografii. Nie zabraknie też tematów muzycznych z filmów: „Desperacja”, „Rok 1863”.

Wykonawcy

Zaproszenie do koncertu przyjęli niezwykli goście, dzięki którym usłyszymy tę muzykę w zupełnie nowych aranżacjach. Na scenie Audytorium Muzeum Historii Polski usłyszymy znakomitego i cenionego pianistę młodego pokolenia Bartka Wąsika, rozpoznawalny na całym świecie kwartet, który w swoim dorobku ma 
m.in. prywatny koncert dla królowej Elżbiety II, czyli Royal String Quartet oraz wszechstronną wokalistkę jazzową Dorotę Miśkiewicz, mającą na koncie współpracę m.in. z Cesarią Evorą, Nigelem Kennedym, a także Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Wojciechem Młynarskim i Tomaszem Stańko. Koncertowi towarzyszyć będą niezwykłe wizualizacje i animacje przygotowane specjalnie na to wydarzenie.


Bartek Wąsik

Jeden z czołowych i wszechstronnych polskich pianistów. Aranżer, kompozytor, zwycięzca wielu międzynarodowych konkursów i nagród pozamuzycznych, m. in. Paszportu Polityki i nagrody fonograficznej Fryderyk. W roku 2020 został laureatem nagrody wręczanej przez polskie środowisko muzyczne − Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Osobowość Roku”. Jest współzałożycielem i członkiem takich zespołów jak Kwadrofonik i Lutosławski Piano Duo. Jednocześnie podąża własną drogą artystyczną, przykuwając uwagę publiczności i krytyków. Występował w Europie, Azji i obu Amerykach.

W Carnegie Hall i Chicago Symphony Hall prezentował własne opracowania utworów Fryderyka Chopina. W Filharmonii Berlińskiej wykonał wraz z Kwadrofonikiem autorską aranżację „Święta wiosny” Igora Strawińskiego i utwory z płyty „Folklove” – nagrodzonej Folkowym Fonogramem Roku. Jego projekt „Nowa Warszawa”, czyli dwanaście na nowo zaaranżowanych piosenek o Warszawie (wraz ze Stanisławą Celińską i z Royal String Quartet) spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i został uhonorowany Gwarancją Kultury i Wdechami. Współpracował m. in.z Bartkiem Konopką (film „Nowa Warszawa”), Janem Komasą (widowisko „Ksenofonia. Symfonia dla Innego”), Arturem Rojkiem („Symfonia przemysłowa”), Adamem Strugiem („Requiem ludowe” – uhonorowane Folkowym Fonogramem Roku), Katarzyną Nosowską, Ralphem Kaminskim, Dorotą Miśkiewicz („Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci” – Złota Płyta) i Teatrem Starym w Lublinie („Kocham, Lublin, Szanuję”). W roku 2020, razem z Melą Koteluk stworzył piosenki do poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, które w jego aranżacji znalazły się na płycie „Astronomia poety. Baczyński” (Mela Koteluk & Kwadrofonik) nagrodzonej nagrodą Fryderyk. W roku 2021 razem z Ralphem Kaminskim zdobył kolejnego Fryderyka za płytę „Kora”. Od 2020 roku, w warszawskiej Królikarni zainaugurował cykl autorskich recitali fortepianowych „Pianokrąg” („Pianorizon”), prezentując wysmakowaną twórczość artystów z pogranicza muzyki klasycznej (Glass, Richter, Adams, Sakamoto) i alternatywnej oraz swoje kompozycje. Pod koniec 2022 wydał swój solowy album − „Daydreamer” – zawierający własne aranżacje piosenek zespołu Radiohead.


Royal String Quartet

Marka rozpoznawalna na całym świecie. Kiedy obcuje się z ich żywiołowością, pomysłowością artystyczną, skłonnością do poszukiwań i otwartością na nowe wyzwania, trudno uwierzyć, że grają już tyle lat. „Podczas grania staramy się wywołać w sobie skrajne emocje”, deklarują członkowie zespołu. W interpretacjach kwartetu krytycy odnajdują wiele wyrazistych „faktur i kolorów, wspartych na wnikliwej znajomości konstrukcji” („BBC Music Magazine”). To granie „pewne i energetyczne o szerokim wachlarzu dynamiki i barw, ze starannie przygotowanymi niespodziewanymi zwrotami akcji” („Gramophone”). Melomani całego świata poznali brzmienie kwartetu dzięki współpracy z BBC: w latach 2004–2006 zespół objęty był elitarnym programem New Generation Artist, czego efektem były liczne występy, nagrania (część z nich, wydana na płytach, dołączana była do „BBC Music Magazine”) oraz transmisje radiowe. Od tego czasu koncertów kwartetu można regularnie słuchać m.in. w Programie 2 Polskiego Radia, BBC 3 i wielu innych rozgłośniach.

Recitale RSQ transmitowane były przez telewizję Mezzo i TVP Kultura. W budowaniu marki zespołu ważną rolę odegrał także specjalny koncert dla królowej Elżbiety II. Odtąd słowo Royal w nazwie zespołu, które, jak twierdzą muzycy, było dość spontanicznym wyborem, zyskało nowe znaczenie.Zespół jest doceniany przez najważniejsze festiwale na świecie. Pięciokrotnie wystąpił na BBS Proms, grał też m.in. na City of London Festival, Aldeburgh Festival, West Cork Music w Irlandii, Schleswig Holstein i Rheingau Festival w Niemczech, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Sacrum Profanum w Krakowie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu oraz australijskim Perth International Arts Festival. Oprócz Wigmore Hall kwartet wystąpił z recitalami w londyńskiej Cadogan Hall, Concertgebouw w Amsterdamie, Bridgewater Hall w Manchesterze, National Gallery of Art, Phillips Collection oraz w Smithsonian Institute w Waszyngtonie (na komplecie instrumentów Antonio Stradivariego), Studio 104 w Maison de la Radio w Paryżu, Le Grand Theatre w Bordeaux, Sali im. Martinů w Pradze, Palais des Beaux-Arts w Brukseli, Konzerthausach w Wiedniu i Berlinie, Sejong Center w Seulu, Beijing Concert Hall w Pekinie, sztokholmskim Konserthuset, a także w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Filharmonii Narodowej w Warszawie. Chęć przełamywania klasycznych konwencji, poszukiwanie nowych form wypowiedzi i potrzeba dotarcia do szerszej niż tylko filharmoniczna publiczności – wszystko to doprowadziło do niezwykłych spotkań z artystami reprezentującymi diametralnie różne strony sceny muzycznej.

Warto tu wspomnieć o albumie „Kayah & Royal Quartet” (Kayax/Agora 2010), który zdobył szeroki rozgłos 
i zyskał status Złotej Płyty, oraz o przedsięwzięciu teatralnym „Nowa Warszawa” – recitalu piosenek o stolicy w wyrafinowanych opracowaniach Bartka Wąsika, śpiewanych przez Stanisławę Celińską (Nowy Teatr 2012). W 2004 roku muzycy RSQ stworzyli własny festiwal. Kwartesencja to dziś jedna z ważniejszych imprez muzycznych Warszawy, podczas której zespół przypomina wielką klasykę kameralistyki, ale przede wszystkim pokazuje, że muzyka to nie przebrana we frak sztampa, lecz ciekawa, zaskakująca, często niepokojąca sztuka dźwięków, która znakomicie opisuje współczesny świat. Właśnie podczas Kwartesencji odbyło się wiele prawykonań utworów skomponowanych specjalnie dla RSQ przez m.in. Pawła Szymańskiego, Wojciecha Blecharza, Andrzeja Kwiecińskiego, Zygmunta Koniecznego, Marcina Stańczyka.


Dorota Miśkiewicz

Jeden z najważniejszych polskich głosów jazzowych, kompozytorka, autorka tekstów. Wydała dziewięć autorskich płyt, które nierzadko były nominowane do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk, a ona sama w ostatnich latach wielokrotnie zdobywała tytuł Wokalistki Roku  w corocznym rankingu magazynu „Jazz Forum”. 8 września 2023 roku ukazał się jej najnowszy album „Bons Amigos”, nagrany z ikoną latin jazzu, brazylijskim gitarzystą Toninho Hortą.

Dorota Miśkiewicz jest także wizjonerką kreującą śmiałe, artystyczne pomysły. To z jej inicjatywy powstał m.in. bezprecedensowy projekt PIANO.PL, podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki na jednej scenie, w kameralnych duetach z towarzyszeniem Atom String Quartet zaprezentowało się z nią kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji. Niezliczona jest liczba kooperacji w których brała udział na zaproszenie innych artystów. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą, ich wspólna piosenka „UmPincelada” spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie. Ponadto ma na swoim koncie współpracę z Nigelem Kennedym, Stefano Bollanim, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą, Toninho Hortą, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej. Zakotwiczona w jazzie, chętnie wypływa na szerokie wody eksperymentów. Do wspólnych projektów zapraszają ją zarówno artyści sceny hip-hopowej (m.in. L.U.C), jak i awangardowej (Paweł Szamburski, Bastarda Trio, Kwadrofonik, Agata Zubel).

Koncert zorganizowany w ramach obchodów 160. rocznicy Powstania Styczniowego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Data i miejsce: 15 grudnia 2023 [piątek], godz. 19:00, Muzeum Historii Polski, Sala Audytorium, Cytadela Warszawska, ul. Gwardii 1
Organizator: Muzeum Historii Polski w Warszawie
Patroni medialni: Polskie Radio, JazzSoul.pl

Bilety

Bilet normalny: 30 zł, bilet ulgowy: 15 zł
, do nabycia online na stronie Muzeum.