Wczoraj, tj. 12 czerwca ukazuje się „on the tender spot of every calloused moment”, kapitalny nowy album kwartetu trębacza i kompozytora Ambrose’a Akinmusire’a, prezentujący 11 nowych autorskich kompozycji z udziałem jego wieloletnich kolegów z zespołu: pianisty Sama Harrisa, basisty Harisha Raghavana i perkusisty Justina Browna.

Album ten — piąty nagrany przez artystę dla Blue Note Records — jest już dostępny w przedsprzedaży i będzie miał swoją premierę 12 czerwca na CD oraz w formatach cyfrowych (wydanie winylowe dostępne będzie 28 sierpnia).

Nagraniem „on the tender spot of every calloused moment” Akinmusire nie tylko dowodzi, że jest jednym z najlepszych trębaczy na świecie, ale także używa swojego głosu, by badać złożoność życia czarnej społeczności w Ameryce. Nie przywołuje jednak tylko mrocznych obrazów, ale pokazuje jego całe spektrum i ujmuje to w 49 minutach wspaniałej, przeobrażającej się sztuki.

Ale to nie powinno zaskakiwać, zwłaszcza jeśli znamy jego dotychczasową twórczość. „on the tender spot of every calloused moment” to najnowsze wydawnictwo w bogatej kolekcji muzyki, którą wydał, gdzie każdy album czerpie z prawdziwych emocji i wydarzeń z życia artysty. Podczas gdy płyta „Origami Harvest” — która dotarła na szczyty list najlepszych albumów 2018 roku takich tytułów jak „The New York Times”, „Los Angeles Times”, „NPR Music”, „GQ”, „DownBeat”, „JazzTimes”, „Jazziz” i innych — stanowiła projekt badający kontrasty, album „on the tender spot of every calloused moment” to studium bluesa we współczesnym kontekście.

Artysta kontynuuje motyw, który znalazł się na jego pierwszym albumie wydanym przez wytwórnię Blue Note w 2011 roku, „When The Heart Emerges Glistening”: na okładce ma tam krótkie włosy i gładko ogoloną twarz. W przypadku najnowszej płyty — ma dredy, zarost i czarną bluzę z kapturem.

„W pewien sposób myślałem o tym jako o kontynuacji mojego pierwszego albumu [dla tej wytwórni]”, mówi Akinmusire. „Powracam do elementów z tego pierwszego nagrania”.

Podobnie jak jego poprzednie płyty, „on the tender spot of every calloused moment” uwidacznia poczucie „inności” i to, co znaczy ono w kraju o tak napiętej historii rasowej. W tym sensie budzi skojarzenia zarówno z „Origami Harvest”, jak „the imagined savior is far easier to paint” z 2014 roku. Podczas gdy poprzednie nagrania wrzały, temperatura tego albumu jest w pełni kontrolowana, to refleksyjne spojrzenie Akinmusire’a w przeszłość bez niechęci i rozżalenia.