Podczas ostatniego, piątek dnia Jazzu nad Odrą odbyło się wiele znakomitych koncertów! Na scenie podczas pierwszej części dnia wystąpili: Zbigniew Lewandowski & Bartosz Pernal Big-Band ft. Piotr Baron & Jakub Olejnik, Piotr Wojtasik z Tribute To Akwarium, Zbigniew Namysłowski Quintet I Polish Jazz – Yes! oraz Cracow Jazz Collective.
Koncerty odbyły się 30 kwietnia.
Specjalny program poświęcony genialnemu perkusiście Buddiemu Richowi, przygotowany przez jego wielkiego fana Zbigniewa Lewandowskiego. Levandek zafascynował się Richem dokładnie 40 lat temu na 14. Jazzie nad Odrą. W projekt zaangażowany jest zespół Bartosz Pernal Big-Band, złożony z młodych, kreatywnych wrocławskich muzyków. Gościem specjalnym będzie przyjaciel Levandka, wybitny jazzowy saksofonista, Piotr Baron. Na program składają się w większości oryginalne aranże orkiestry Buddiego Richa w autorskich opracowaniach i twórczej interpretacji.
– Koncert jest dla mnie pewnym podsumowaniem artystycznej kariery muzyka jazzowego. 45 lat za bębnami, w bardzo różnych muzycznych sytuacjach, muzyce jazzowej, tanecznej, teatralnej, filmowej, pop, rock, blues. Pomimo tego, że w tym czasie pojawiali się jeszcze inni wspaniali perkusiści, których podziwiałem, Buddy Rich niezmiennie jest moim największym Mistrzem – mówi Zbigniew Lewandowski.
Niedzielny koncert zainaugurował obchody Światowego Dnia Jazzu Polskiego.
[flickr_set id=”72157683279281126″]
Projekt pod przewodnictwem Piotra Wojtasika to hołd – przypomnienie legendarnego warszawskiego klubu jazzowego Akwarium. Pochodzący z Wrocławia Wojtasik zadebiutował na festiwalu Jazz Jamboree w 1988 roku wraz z zespołem New Presentation. Obsypany nagrodami (Fryderyk, Jazzowy Oscar, Mateusz Trójki) nagrywał i koncertował m.in. u boku takich gwiazd jazzu jak: Kenny Garrett, Billy Harper, Gary Bartz, Dave Liebman, Victor Lewis, Daniel Humair, Joachim Kühn czy Michel Donato, a na polskim rynku współpracował m.in.: z Ptaszynem Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Andrzejem Jagodzińskim, Maciejem Sikałą, Lorą Szafran, Leszkiem Możdżerem czy Piotrem Baronem. Ostatnim z dotychczasowych albumów w jego solowym dorobku jest Old Land, który ukazał się w 2013 roku. Na tej płycie jazz przeplata się z muzyką świata, a u boku lidera pojawiają się legendy: Billy Hart, Kirk Lightsey, Essiet Okon Essiet i inni. Wojtasik jest wykładowcą Akademii Muzycznych w Katowicach i Wrocławiu. Szczególnie jednak warta podkreślenia jest wieloletnia przyjaźń muzyczna, jaka połączyła Wojtasika z inną legendą amerykańskiej sceny jazzowej Billym Harperem. Artyści poznali się jeszcze w drugiej połowie lat 90., kiedy Wojtasik przygotowywał się do nagrania płyty Quest. Od tamtej pory zaowocowała ona wieloma wspólnymi trasami koncertowymi, jak również nagraniami płytowymi w grupach, które firmował Wojtasik i w zespołach Billy’ego Harpera.
Powstanie suity „Tribute to Akwarium” zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Projekt swoją premierę miał w 2016 roku w ramach Festiwalu Warsaw Summer Jazz Days, drugi raz został wykonany w ramach 32. Głogowskich Spotkań Jazzowych.
[flickr_set id=”72157680252549703″]
Zbigniew Namysłowski to pierwszoplanowa postać polskiego jazzu. W znakomitej serii płytowej Polish Jazz (pomysł redaktora Andrzeja Karpińskiego, Polskie Nagrania) po długiej przerwie ukazał się album z numerem 77 ze znamiennym tytułem, który można uznać za symbol i manifest: POLISH JAZZ – YES! To jednocześnie urodzinowy album Zbyszka Namysłowskiego. Nikomu innemu zaszczyt wznowienia kultowej serii nie mógłby przypaść w udziale. W każdym dźwięku jego saksofonu słyszymy polski jazz, choć piekielnie amerykański – czarny. Zawsze ciągnęło się za nami hasło „Polish jazz”. Graliśmy własny repertuar, nie standardy, w tym głównie moje kompozycje. Tym samym narzucaliśmy pewien styl. Byliśmy dzięki temu rozpoznawalni. Nikt w ten sposób nie grał – mówi Namysłowski. Niedziela, 30 kwietnia, ustanowiona przez UNESCO Światowym Dniem Jazzu będzie celebrowana nad Odrą nieco przewrotnie jako Światowy Dzień Jazzu Polskiego, a jej mottem będzie tytuł płyty Zbigniewa Namysłowskiego: POLISH JAZZ – YES!
[flickr_set id=”72157681506459130″]
Zakorzeniona w jazzie lat 60-tych muzyka oktetu jest inspirowana muzycznymi poszukiwaniami Johna Coltrane’a, Charlesa Mingusa, Ornette’a Colemana, Krzysztofa Komedy oraz Andrzeja Trzaskowskiego. Poza jazzowymi inspiracjami duży wpływ na zespół miała twórczość takich kompozytorów jak Igor Strawiński czy Wojciech Kilar. Repertuar kolektywu stanowią kompozycje Mateusza Gawędy – trzy dramaty jazzowe połączone w jedną całość. Cracow Jazz Collective powstał w Krakowie, gdzie muzycy spotykali się w legendarnym Jądrze Jazzu, co zaowocowało przyjaźnią zarówno na tle muzycznym, jak i personalnym. Członkowie zespołu współpracują ze sobą na co dzień w wielu formacjach (m.in. NSI Quartet, New Bone, PeGaPoFo), a podobne postrzeganie muzyki daje niesamowitą przyjemność z grania, co mocno przekłada się na odbiór słuchaczy.
[flickr_set id=”72157680165023524″]