W pierwszej części, drugiego dnia tegorocznej edycji Jazz nad Odrą wystąpił Take Sax oraz Tia Fuller Trio.

Koncerty odbyły się 27 kwietnia.

Projekt Take Sax jest kontynuacją niezwykłej, energetycznej trasy kwartetu Barona ze Smulyanem w grudniu ubiegłego roku. Do saksofonowego duetu dołączy słowacki alcista Radovan Tariska będący syntezą szaleństwa Eryka Dolphy’ego, nowoczesności Kenny’ego Garretta i spuścizny Charlesa Parkera. Barona, Smulyana i Tariskę łączy jedna muzyczna droga, wytyczona przez bebop i jazz nowoczesny, prowadząca do indywidualnych i rozpoznawalnych brzmień każdego z nich.

[flickr_set id=”72157683089635826″]

Tia Fuller to saksofonistka (sopran i alt) oraz flecistka znana m.in. ze współpracy z wielką gwiazdą r’n’b Beyonce. Występowała podczas światowej trasy koncertowej The Beyonce Experience, pojawiła się też w kilku najważniejszych amerykańskich telewizyjnych show i zagrała z wokalistką w Białym Domu przed prezydentem Barackiem Obamą. Muzykę ma we krwi – jako córka jazzowych muzyków (ojciec Fred – kontrabasista, mama Elthopia – wokalistka) od dziecka uczestniczyła w próbach zespołu rodziców i słuchała ich ulubieńców: Johna Coltrane’a, Sarah Vaughn czy Charliego Parkera. Fuller chętnie zapraszana jest do współpracy przez takie gwiazdy jak Geri Allen, Chaka Kahn, Jill Scott, Jay-Z, Pattie Labelle, Dionne Warwick, Erykah Badu czy Aretha Franklin. Grała także z orkiestrą znanego z 50. Jazzu nad Odrą trębacza, Jona Faddisa. W ankiecie krytyków Down Beatu w kategorii Rising Star zwyciężała trzykrotnie: jako alcistka i flecistka w roku 2013 i jako sopranistka w roku 2014. Nagrała trzy autorskie jazzowe albumy, w ostatnim (2012), zatytułowanym Angelic Warrior, słyszymy gościnnie Johna Patitucci, Terri Lyne Carrington i Dianne Reeves. Album ten jest dowodem na znaczący progres, który poczyniła jako instrumentalistka, kompozytorka i liderka. W sposób naturalny zaznaczyła tu swój własny styl i osobowość, celebrując przeciwstawne emocje – anielski spokój i bojową determinację, do których to nawiązuje tytuł płyty, a Terri Lyne Carrington określiła styl gry Fuller jako typowo męski, z właściwą mu ekspresją i agresją. Z Carrington występowała już w Polsce (Bielska Zadymka Jazzowa, Głogowskie Spotkania Jazzowe), natomiast z własnym trio zagra u nas po raz pierwszy. Na wiosnę nagrywa swój czwarty autorski album, niezmiennie dla Mack Avenue.

[flickr_set id=”72157680511860932″]