Po raz piąty Babskie Granie otworzy roczny cykl koncertów pod szyldem Festiwalu Jazz Jantar. Jak słusznie zauważył Tomasz Rozwadowski z Dziennika Bałtyckiego, program festiwalu jest bardzo różnorodny, miesza stylistyki i – co do zasady – promuje nowe twarze. Od siebie dodamy, że w przypadku Babskiego Grania sięgamy po artystki niekoniecznie jazzowe, ale na pewno interesujące. Taką wyjątkową osobą jest Dominika Barabas, autorka, kompozytorka i piosenkarka reprezentująca nurt poezji śpiewanej. Gra na skrzypcach, gitarze, fortepianie i flecie irlandzkim. Zadebiutowała na festiwalu „Spotkania z Muzyka i Poezją” w Obornikach Śląskich w 2008 roku. W tym samym roku zdobyła I miejsce na XXXV Ogólnopolskich Spotkaniach Zamkowych „Śpiewajmy Poezję” w Olsztynie, a także I miejsce i nagrodę dziennikarzy na 44. Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie, Grand Prix 26. Międzynarodowego Festiwalu Bardów OPPA w Warszawie. W 2011 roku otrzymała Grand Prix XXXVIII na Ogólnopolskich Spotkaniach Zamkowych „Śpiewajmy Poezję” w Olsztynie. Na gdańskim koncercie jej zespół BARABAS zaprezentuje nowy materiał „Rustykalny Cyrk”.
O tej dziewczynie Adam Makowicz napisał: „Muzyczne zdolności Kingi Głyk już dzisiaj pozwoliły jej zapisać się na stałe w historii polskiego jazzu. Dojrzałość w improwizacji, dobre wyczucie rytmów i swoboda na scenie mieści się w granicach dobrego smaku, harmonizując z muzyką całego zespołu”. Z kolei Michał Wilczyński w Jazz Forum pisał: „Młoda, zdolna i piękna. W wieku dwunastu lat zaczęła profesjonalną karierę w rodzinnym zespole Głyk P.I.K. Trio. Na swoje osiemnaste urodziny sprawiła i sobie, i nam osobliwy prezent – debiutancki bardzo ciekawy album. (…) Kinga Głyk – oto jedna z najciekawszych basistek młodego pokolenia. Uśmiechnięta, emanująca optymizmem i pozytywnymi wibracjami. Swój pogodny charakter bez trudu przełożyła na język muzyki, jaka trafiła na jej debiutancki album. W ośmiu utworach znalazło się miejsce dla rozbujanych groove’ów, ciekawych smaczków aranżacyjnych i interesujących gości. Niewiele tu natomiast popisów solowych, których przewaga bywa bolączką płyt firmowanych przez pojedynczych instrumentalistów. Kinga jednak szybko zaznacza, że dla niej ilość i szybkość dźwięków nie ma większego znaczenia. „Ważniejsze jest to, w jaki sposób instrumentalista potrafi te dźwięki przekazać” – tłumaczy. „Poza tym ja lubię działać na rzecz całego zespołu, nie zawsze muszę być z przodu. Dlatego chętnie robię krok w tył i skupiam się na akompaniamencie w ramach sekcji rytmicznej.”
Pianistka i kompozytorka Helen Sung to absolwentka m.in. prestiżowego Thelonious Monk Institute of Jazz Performance. W 1999 roku była półfinalistką Monk Piano Competition, a w 2007 wygrała Mary Lou Williams Jazz Piano Competition. Ma na swoim koncie osiem wysoko ocenianych albumów. Jej album „Helenistique” (2006) został uznany przez Jazz Times za “jeden z najbardziej ekscytujących albumów roku”, ostatnia płyta „Anthem For A New Day” ukazała się w 2014 roku.
„Helen Sung stworzyła własny styl. Jej koncert w San Diego był wspaniały, pełen napięć, wypełniony porywającym zestawem dźwięków. W jazzie na żywo nie można dostać niczego lepszego” – relacjonował jeden z koncertów Dan McClenagham z portalu All About Jazz.
Przez całe liceum Sung kształciła się pod kątem muzyki klasycznej w rodzimym Houston w Teksasie. Dopiero na studiach, po usłyszeniu jednej z solówek Tommy’ego Flanagana, zdecydowała skierować swoje zainteresowania w stronę jazzu. Za sprawą „podwójnego” muzycznego wykształcenia jej styl już w młodych latach była bardzo charakterystyczny. Scott Albin z czasopisma Jazz Times pisze: „Ten udany projekt spodoba się zarówno słuchaczom jazzu, jak i klasyki”.
Płyta „Anthem For A New Day” zebrała liczne pochlebne recenzje. „Ten album dostarczył ścieżkę dźwiękową dla następnej fazy jej kariery jako liderki jazzowego zespołu” – uważa Matt Collar z All About Music. Peter Bacon z The Jazz Breakfast zauważa natomiast: „Na Anthem For A New Day jest wiele rzeczy, z których można się cieszyć – to silna, pełna nadziei muzyka, gdzie można odnaleźć mnóstwo dobrego pisania i świetnego grania”; z kolei na łamach Examiner.com można przeczytać: „Sung od dawna była uważana z ulubienicę wśród muzyków, ale w dużej mierze była niedoceniana przez krytyków i fanów. Anthem For A New Day powinien wszystko to zmienić.” Faktycznie muzycy z najwyższej półki szybko zorientowali się w talencie Helen Sung. Z jej umiejętności korzystali na scenie oraz w studiu między innymi: Ron Carter, Wayne Shorter, Regina Carter czy Clark Terry.
Według Helen Sung Anthem For A New Day to najlepsze, co udało jej się dotąd zarejestrować. „Ten album to mój sposób powiedzenia: „Taka właśnie jestem, weź to albo zostaw””. W 2009 roku Helen Sung wystąpiła na kilku polskich festiwalach jazzowych. Teraz czas na Gdańsk.
Na finał Babskiego Grania zaprezentuje się młoda skrzypaczka Dominika Rusinowska. Z jej inicjatywy w 2014 roku powstał zespół D.R.A.G. W jego skład wchodzą studenci absolwenci Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Zespół wykonuje utwory własne oraz kompozycje innych twórców w autorskich aranżacjach. Można w nich odnaleźć echa jazzowej tradycji, traktowanej jednak w sposób bardzo indywidualny, a także folku oraz muzyki współczesnej. Najbliższa muzykom jest intensywność jazzu lat 60-tych oraz takie postaci jak Eric Dolphy, Matthew Shipp, John Zorn, Zbigniew Seifert czy Mc Coy Tyner. Charakterystyczne dla kwartetu jest akustyczne brzmienie oraz eksperymentowanie.
Oryginalny styl wyróżnia D.R.A.G na młodej scenie jazowej, co zaowocowało występami na Letnim Festiwalu Jazzowym Piwnicy pod Baranami, Festiwalu Kultury Żydowskiej czy na Bielskiej Zadymce Jazzowej.
PROGRAM
5.02.2016 / G.20.00
BARABAS / Rustykalny Cyrk / premiera
Dominika Barabas – wokal / instrumenty klawiszowe / Piotr Pawlus – gitary / Michał Francuzik – bas / Mateusz Brzostowski – perkusja/elektronika
6.02.2016 / G.20.00
KINGA GŁYK TRIO
Kinga Głyk – bas / Irek Głyk – perkusja / Jakub Gwardecki – instrumenty klawiszowe
HELEN SUNG
Helen Sung – piano / Logan Richardson – sax / Josh Ginsburg – bass / Donald Edwards – drums
7.02.2016 / G.20.00
D.R.A.G.
Dominika Rusinowska – skrzypce / Mateusz Gawęda – fortepian / Jakub Mielcarek – kontrabas / Józef Rusinowski – perkusja
BILETY
13 zł I pula / 23 zł II pula – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
15 zł I pula / 25 zł II pula – ulgowe* dla studentów, uczniów, seniorów
20 zł I pula / 30 zł II pula – super zniżka* na Kartę do Kultury
25 zł I pula / 35 zł II pula – bez zniżek
Ostatni dzień sprzedaży I puli: niedziela przed danym koncertem
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Sprzedaż biletów on-line (bez zniżek) na koncerty z naszej strony tickets.klubzak.com.pl.
Sprzedaż biletów i karnetów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00).
Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje na koncerty należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Rezerwacje można opłacić przelewem po uzgodnieniu z pracownikiem Kasy Klubu Żak (nie dotyczy zniżek). Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert.
Liczba biletów w danej puli limitowana. Zakupione bilety nie podlegają zwrotom. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT.