MADE IN CHICAGO jest jedynym festiwalem w Europie prezentującym tak szeroko wielkie dziedzictwo chicagowskiego jazzu, we współpracy z Jazz Institute of Chicago ? jedną z najważniejszych instytucji pozarządowych, wspierających muzykę jazzową w USA. Do udziału w festiwalu, co roku Estrada Poznańska zaprasza kilkunastu twórców. Są wśród nich młodzi utalentowani muzycy i legendy jazzu, większość gości po raz pierwszy na koncertach w Polsce. Koncerty – ramach zmieniających się składów i grup – zaplanowano jako prezentację pełnego spektrum muzyki z Chicago ? od klasyki po awangardę, od muzyki improwizowanej, poprzez blues po jazz wokalny. Poprzednie edycje festiwalu wzbudziły zainteresowanie mediów i branży muzycznej w Polsce i na świecie. By uchwycić puls jazzu z Chicago, do Poznania przyjeżdżają przedstawiciele najważniejszych, europejskich festiwali jazzowych, by potem zaprezentować muzyków na swoich scenach. Dla TVP Kultura powstały reportaże i rejestracje koncertów z kolejnych festiwali. Koncerty MADE IN CHICAGO są prezentowane także w innych miastach w Polsce, w Krakowie, Wrocławiu i Toruniu, w ramach wiosennych tras koncertowych muzyków z Chicago.

Poznań stał się dla muzyków z Chicago europejską stolicą jazzu. Na koncertach MADE IN CHICAGO wystąpiło już blisko 80 muzyków. Poznańscy fani jazzu mają wyjątkową okazję być na bieżąco z tym co dzieje się na scenie Chicago jak i poznawać jej bogatą historię. Koncertom towarzyszy program edukacyjny. Co roku, na finał festiwalu, jeden z muzyków przygotowuje premierowy program i staje na czele ad hoc powołanej orkiestry, złożonej ze wszystkich gości MADE IN CHICAGO. Jest w tym skromne nawiązanie do idei Experimental Band Muhala Richarda Abramsa, z początków AACM. Do historii festiwali MADE IN CHCAGO przejdą z pewnością koncerty ? HARAMBEE PROJECT Nicole Mitchell – finał z roku 2006 i CARDS FOR ORCHESTRA Roscoe Mitchella – koncert finałowy z roku 2009.

Jazz nie może obyć się bez społeczności muzyków, nie istnieje też bez publiczności. Dzieje się zawsze ?między?, między nutami, między stylami, między członkami bandu, między muzykami a publicznością, między początkiem a końcem koncertu. Nie tkwi w nutach, melodiach, konkretnych osobach, nie daje się go też zamknąć na płytach. Jest wolny, nie należy do nikogo i nikt nie może go sobie w żaden sposób przywłaszczyć. Wszystko co możemy zrobić by powstał wspaniały jazz to stworzyć ku temu warunki, cała reszta zależy od muzyków i publiczności. Pamiętajmy przy tym, że jazz to nie tylko muzyka, ale też ryzykowna postawa artystyczna. Tu nie można cofnąć się, wygładzić, poprawić. Tu nie ma reguł, każdy koncert jest niewiadomą, zaskoczeniem. Ale co dla jednych jest źródłem obaw, innym daje wielką satysfakcję uczestniczenia w czymś wyjątkowym. Zapraszamy na niezwykły festiwal MADE IN CHICAGO.

MADE IN CHICAGO 2014

Zapraszamy na dziewiątą już edycję festiwalu  MADE IN CHICAGO 2014  w Poznaniu.

17 .11.2014 
wyjątkowy koncert legendarnego muzyka Lee Konitza z porjektem Tribiute to Birth of the Cool – 65 Years Later

Lee Konitz (ur. 13 października 1927 w Chicago) – amerykański saksofonista jazzowy. Laureat NEA Jazz Masters Award 2009.Znany ze współpracy z takimi muzykami jak Miles Davis, Dave Brubeck, Ornette Coleman, Charles Mingus, Gerry Mulligan czy Elvin Jones. W 1949 nagrał z Milesem Davisem epokowy album Birth of the Cool, współpracował z Gilem Evansem, Lenniem Tristano i do dziś jest aktywnym i twórczym muzykiem.

W 1949 roku legendarna orkiestra jazzowa Milesa Davisa dokonała nagrań, które zadecydowały o powstaniu nowej ery w muzyce nazwanej cool jazz. Do dnia dzisiejszego niemal wszyscy członkowie zespołu Davisa odeszli. Ostatnim aktywnym muzycznie artystą, który uzyskał na przestrzeni lat status legendy saksofonu jazzowego jest urodzony w Chicago w 1927 roku Lee Konitz.

W roku 2008 z inicjatywy dr Patryka Piłasiewicza powstała w Poznaniu orkiestra jazzowa ?Tribute to birth of the cool? kultywująca dzieło legendarnego składu Davisa. Zespół wykonał liczne koncerty spotykając się z ogromnym zainteresowaniem publiczności, przychylnością krytyki oraz zdobywając nagrody na czołowych konkursach bigbandowych w Polsce.  Stoimy przed niezwykłym historycznym wydarzeniem ? występ Lee Konitz’a z poznańskim nonetem dokładnie w 65. rocznicę powstania gatunku cool jazz, który zadecydował o dalszym rozwoju muzyki. Wydarzenie to jest absolutnie bez precedensu na kartach historii jazzu. Dodatkowo partie trąbki  Milesa Davisa wykona trębacz Maciej Fortuna laureat tegorocznej nagrody artystycznej Miasta Poznania.

Program koncertu zakłada dwie części podzielone przerwą. Część pierwszą (ok. 45 minut) wypełni  koncert poznańskiego nonetu. W trakcie koncertu zostanie zapowiedziany Lee Konitz, który wykonana partie solowe wspólnie z nonetem w co najmniej trzech utworach. Część drugą koncertu (ok. 60 minut) stanowić będzie występ Lee Konitz Quartet, w skład którego wchodzą ikony światowego jazzu:Dan Tepfer – fortepian,
Jeremy Stratton – kontrabas, George Schuller – perkusja

19, 20.11.2014
warsztaty z muzykami z Chicago

21.11.20014
FITTED SHARDS

Znakiem rozpoznawczym Grega Warda, saksofonisty altowego i kompozytora, jest wyjątkowa wszechstronność stylistyczna. Spectrum jego zainteresowań obejmuje jazz nowoczesny, funk, latin, jak również muzykę klasyczną, hinduską, klezmerską i afrykańską. Ward coraz częściej jawi się jako jeden z czołowych wirtuozów saksofonu swego pokolenia. W 2006 r. stworzył Fitted Shards, chicagowsko-nowojorski zespół w którego skład wchodzą pianista, keyboardzista i gitarzysta Rob Clearfield, grający na akustycznym i elektrycznym basie Jeff Greene oraz grający na perkusji i instrumentach perkusyjnych Quin Kirchner. Ward postawił sobie za cel stworzenie zespołu który nie tylko będzie wykonywał jego oryginalne, eklektyczne kompozycje lecz będzie również w stanie wypracować własny język improwizacji. Muzyka podąża  się we wszystkich kierunkach od patosu poprzez przesączające się polirytmiczne podteksty aż po dobitne fragmenty unisono. W 2010 r. zespół wydał swoją pierwszą płytę pt. „South Side Story”, która wzbudziła wielkie zainteresowanie krytyki. Zaowocowało to nagrodą „Płyta roku” dziennika Chicago Tribune. Zespół Fitted Shards ma również na koncie premierowe wykonanie zamówionej u Warda kompozycji (obejmującej m. in. „The Return”) na Chicago Jazz Festival oraz – z Brazos Valley Symphony Orchestra – koncertu na kwartet jazzowy i orkiestrę smyczkową w College Station w Teksasie

21.11.20014 
PROYECTO LIBRE

Proyecto Libre  Jamesa Sandersa  w sposób wyjątkowy łączy dwa rodzaje muzyki. Afrykańskie rytmy, swobodna jazzowa improwizacji  przenikają się z muzycznymi tradycjami z Kuby, Puerto Rico, Republiki Dominikany i innych wysp obszaru Karaibów.  Do Proyecto Libre skrzypek Sanders wybrał muzyków, z którymi współpracował na obu tych polach, m. in. perkusistę Avreeayla Ra oraz grającego na instrumentach perkusyjnych Jeana-Christophe’a Leroya. Leroy od wielu lat gra muzykę afro-kubańską, afro-karaibską i zachodnioafrykańską w powiązaniu z tradycją zachodniej muzyki klasycznej oraz studiami w zakresie jazzu. Centralną postacią projektu jest  basista i kompozytor Joshua Abrams, jeden z najbardziej pracowitych, twórczych i płodnych basistów na świecie, zaś brzmienie instrumentów smyczkowych podkreśla wirtuoz Harrison Bankhead grający na wiolonczeli. Sanders zgłębia nowe obszary dynamiki i muzycznych współzależności zapraszając do współpracy gościnnych muzyków, co czyni jego projekty jeszcze bardziej interesującymi. Tym razem rolę taką pełni saksofonista Edward Wilkerson.

22.11.2014 
GRAY WILKERSON RA TRIO

Chicago chlubi się tradycją wybitnych muzyków niższego rejestru jazzu, tj. basistów. Na długiej liście chicagowskich mistrzów basu znajdują się takie nazwiska, jak Wilbur Ware, Milt Hinton, Fred Hopkins i Malachi Favors, czy ulubieniec poznańskiej publiczności, Harrison Bankhead. Wśród niezliczonych znamienitych artystów, z jakimi współpracował Larry Gray, jedna z wybitnych osobowości dnia dzisiejszego, znajdujemy muzyków tej miary, co Ramsey Lewis, Roscoe Mitchell, McCoy Tyner, Jack DeJohnette czy Danilo Perez. Wieloletni członek AACM, niezastąpiony chicagowski innowator, perkusista Avreeayl Ra z niezwykłą precyzją i opanowaniem kształtuje oblicze wirującej wkoło muzyki. Potężne i nieco cierpkie brzmienie Edwarda Wilkersona to dziedzictwo długiej tradycji chicagowskich saksofonistów tenorowych. Wilkerson dał się poznać jako kompozytor i lider oktetu 8 Bold Souls; obecnie bierze udział w licznych przedsięwzięciach muzycznych odbywających się w Chicago. Gray skomponował niedawno suitę którą wykonuje ze swymi stałymi partnerami muzycznymi, Ra i Wilkersonem. Ośmioczęściowy utwór łączący partyturę z elementami improwizowanymi miał swoją premierę na Uniwersytecie Illinois w październiku 2013 r.

22.11.2014 
MARQUIS HILL’S BLACKTET

Marquis Hill czuje się równie dobrze zarówno w muzycznej przeszłości jak i teraźniejszości, której nadaje własne, zmienne brzmienie. W wieku 27 lat jest już renomowanym i poszukiwanym wykonawcą na chicagowskiej scenie muzycznej. Jest również uznanym kompozytorem i aranżerem, a echa muzyki hip hop i rap, przy jakiej wzrastali członkowie zespołu, a które pobrzmiewają w wykonywanych przez Blacktet kompozycjach przybierają postać eleganckich dźwięków o pięknej fakturze. Marquisowi Hillowi towarzyszy zespół, który  cytując  Petera Margasaka, „zwarł szeregi wokół jego postbopowej wizji melodycznej, czystą,  wyrazistą barwę nadaje młody wibrafonista Justin Thomas, a którą energicznie napędzają i elastycznie podkreślają basista Josh Ramos i perkusista Makay McCraven. „Na linii frontu” towarzyszy Hillowi saksofonista altowy Christopher McBride, który często dołącza do niego w ciemnych, połyskujących fragmentach unisono bądź dorzuca improwizowane wstawki dopełniające ich wzajemne przemyślenia”. Na festiwalu skład zespołu uzupełni peruwiański perkusista Juan Pastor.

23.11.2014
OUR ROOTS

Projekt kierowany przez saksofonistę Geoffa Bradfielda swoją nazwę zawdzięcza  płycie chicagowskiego muzyka Clifforda Jordana pt. „These Are My Roots: The Music of Lead Belly”. Płyta została  wydana w 1965 r.  przez wytwórnię Atlantic Record Bradfield .Sięga do korzeni muzyki na rolniczym Południu Stanów Zjednoczonych, tj. do spirituals, bluesa, zaśpiewów robotników rolnych i więźniów lecz przenosi tę ideę w XXI wiek , przepuszcza przez filtr współczesności. Jak pisze Neil Tesser, „Bradfield jest wielce cenionym solistą… w ostatnich kilku latach dał się również poznać jako znakomity kompozytor za sprawą utworów precyzyjnych a jednocześnie pełnych barw, utworów, które tą samą mieszaniną szczegółu i rozmachu, dającym  słuchaczom poczucie wsółuczestnictwa”. Zespół tworzą: basista Clark Sommers, perkusista Makaya McCraven, trębacz Marquis Hill, puzonista Joel Adams oraz grający na drewnianych instrumentach dętych lider Geoff Bradfield.

23.11.2014
POZNAN JAZZ PHILHARMONIC CHAMBER ENSEMBLE

W 2009 r. trębacz, kompozytor i pedagog Orbert Davis przywiózł do Poznania jazzowy trzon swej 55-osobowej orkiestry tzw. trzeciego nurtu Chicago Jazz Philharmonic. Zwieńczeniem tygodniowej pracy ze studentami Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego był występ w Auli Nova. Przedsięwzięcie, które miało być okazją do międzykulturowej wymiany i koncertowego wykonania kompozycji Davisa, przerodziło się w wieloletnią  przyjaźń i dało wszystkim uczestnikom poczucie kulturowej wspólnoty. Była to dla wielu studentów pierwsza okazja do zetknięcia się z jazzem, która zaowocowała zadzierzgnięciem trwałych więzów współpracy muzyków z Chicago ze studentami z Poznania. W kolejnym roku Davis zaprosił poznańską perkusistkę Mariannę Sorokę do występu na Chicago Jazz Festival; od lat utrzymuje również kontakt z wieloma studentami biorącymi udział w przedsięwzięciu. Tym razem Davis powraca by połączyć dwanaścioro z nich ze swą sekcją rytmiczną, którą tworzą basista Stewart Miller, perkusista Ernie Adams oraz pianista Leandro Lopez Varady. Zaprezentują oni repertuar z biblioteki CJP Chamber Ensemble, w tym fragmenty niedawno wydanej płyty „Sketches of Spain, Revisited”. Można oczekiwać nieoczekiwanego.

Szczegółowy program dostępny na stronie: http://www.madeinchicago.pl/index.php/pl/program/