10 lat Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Impreza odbywa się od 2005 r. Łącznie wystąpiło na nim 177 artystów z 60 krajów i 6 kontynentów. To największa w Polsce prezentacja muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz. Pomysłodawcą i organizatorem festiwalu jest Stołeczna Estrada. Co roku wydarzenie przyciąga kilkunastotysięczną publiczność, a każdy z koncertów w namiocie festiwalowym budowanym przed PKiN gromadzi ponad 1200 widzów.

Każdej edycji festiwalu towarzyszy inny motyw przewodni prezentujący wybrany aspekt muzyki świata, pozwalający spojrzeć na artystów i ich twórczość pod różnym kątem. Dzięki temu przez 10 lat udało stworzyć się spectrum muzycznych tematów i snuć pasjonującą opowieść o różnorodnym świecie world music. W latach 2006-2010 Warszawę odwiedzili m.in. Femi Kuti, Jivan Gasparyan, Concha Buika, Alim Qasimov, Youssou N’Dour, Lady Smith Black Mambazo, Salif Keita, Trilok Gurtu, Sara Tavares, Jasmin Levy, Tcheka. Warszawiacy byli świadkami fuzji muzyki etnicznej i klasycznej, mieli okazję odkrywać bogactwo języków i dialektów.

Festiwal Skrzyżowanie Kultur to afirmacja różnorodności – etnicznej, kulturowej, muzycznej. W dziesięcioletniej historii prezentowano nie tylko najciekawsze zjawiska muzyki świata, ale także filmy, spektakle teatralne i widowiska. W 2011 r., podczas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej do Warszawy zaproszono artystów z krajów kulturowo nam najbliższych, m.in. Włoch, Niemiec, Turcji i Grecji. W kolejnym roku festiwal ponownie ruszył w muzyczną eskapadę – tym razem do świata Orientu. Artyści z dalekiej i bliskiej Azji przekonali nas, że twórców world music łączy chęć dotarcia do prawdy i poszukiwanie źródeł. Maciej Szajkowski, muzyk, a jednocześnie współtwórca festiwalu tak określa siłę muzyki świata: To swoista konfrontacja historii z przyszłością. Tytani muzyki źródłowej prezentują się obok młodych, nieznanych, lecz niezwykle utalentowanych i rokujących artystów. Znakiem rozpoznawczym Festiwalu Skrzyżowanie Kultur są także warsztaty prowadzone przez mistrzów muzyki etnicznej. W ostatnich latach można było uczyć się m.in. śpiewu arabskiego, innuickiego, tańca haka oraz gry na tradycyjnych instrumentach jak flet pasterski czy bendir.

Członkowie Rady programowej oraz organizatorzy są zgodni, że podstawowym celem FSK jest edukacja muzyczna – rozwijanie muzycznej i kulturowej wrażliwości zarówno najmłodszych jak i dojrzałych uczestników festwialu. Nasi widzowie mogą zanurzyć się w świecie korzeni kulturowych różnych narodów i uświadomić sobie ich bogactwo i koloryt. Ten festiwal to największe muzyczne święto w Polsce, które silnie uwrażliwia nas na drugiego człowieka, bez względu na to z jakiego obszaru kulturowego pochodzi – ocenia dziesięcioletnią historię festiwalu Andrzej Matusiak, który festiwal tworzy od samego początku.

FSK nieustannie się rozwija. Od ubiegłego roku w programie pojawiło się nowe wydarzenie – Sounds Like Poland. To otwarte koncerty polskich artystów folkowych i międzynarodowa konferencja poświęcona muzyce świata. Występują u nas najwybitniejsi artyści nurtu world music, a festiwal jest wizytówką Polski za granicą. Przez te dziesięć lat zmieniliśmy Warszawę i nastawienie jej mieszkańców do innych kultur. Dziś myślimy również o prezentacji polskiej „muzyki świata“ za granicą. Projekt Sounds Like Poland promuje młodych artystów polskich prezentując ich sztukę szerokiemu gronu specjalistów dziennikarzy i managerów – ocenia ostatnie 10 lat Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Festiwal powstał z inicjatywy Biura Kultury m.st. Warszawy i jest finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

LEGENDY I ODKRYCIA
W 2014 roku Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbędzie się w dniach 24-28 września, pod hasłem LEGENDY I ODKRYCIA. Wystąpią wielcy mistrzowie oraz artyści będący właśnie u progu międzynarodowej kariery. Największą gwiazdą będzie Hugh Masekela – wybitny trębacz z RPA, król afro-jazzu, podziwiany i współpracujący z gigantami światowej muzyki jak Stevie Wonder czy Bono. Jest autorem słynnego „Bring Him Home Back (Nelson Mandela)”, który stał się hymnem walki z apartheidem. Poza koncertem Masekeli jubileuszowa edycja zaskoczy publiczność wieloma emocjonującymi koncertami. W namiocie festiwalowym przed PKiN wystąpią m. in.: Barbatuques – twórcy perkusji ciała, Mahmoud Ahmed – król abisyńskiego soulu oraz Zé Luis – melancholijny i zmysłowy głos z Wysp Zielonego Przylądka. Zagrają muzycy z Korei Południowej, Iranu, Włoch i Madagaskaru. Organizatorzy i twórcy festiwalu spontanicznie komentują tegoroczny program. Maciej Szajkowski: Legendy przynoszą satysfakcję, odkrycia – zaskoczenie. A zatem to spotkanie tego, co najlepsze z tym, co nieznane. Esencja Skrzyżowania Kultur. Marta Dobosz: Zaprosiliśmy artystów, którzy pielęgnują zapomniane tradycje i odkrywają ich subtelności w śmiałej współczesnej interpretacji. Andrzej Matusiak: Pokażemy jak młodzi i nieznani, czerpiąc energię i inspirację od legend, wpisują się w pasjonujący świat muzyki globalnej. Ten festiwal udowadnia, że nasze korzenie są żywe.

PROGRAM 10. FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR

  • 24.09 (środa), godz. 19

Teta (Madagaskar)
Hugh Masekela, Nomfusi (RPA)

  • 25.09 (czwarek), godz. 19

Sounds Like Poland

  • 26.09 (piątek), godz. 19

Su: m (Korea Południowa)
Mahmoud Ahmed (Etiopia)

  • 27.09 (sobota), godz. 19

Zé Luis (Republika Zielonego Przylądka)
Barbatuques (Brazylia)

  • 28.09 (niedziela), godz. 19

Rastak (Iran)
Mascarimiri (Włochy)

Tegoroczna edycja jest wyjątkowa nie tylko z powodu dziesiątej rocznicy. Udało nam się zawrzeć w programie kwintesencję muzyki świata. To będzie spotkanie doświadczenia z młodą energią. Gwiazdy kształtujące gusta muzyczne publiczności na całym świecie konfrontują swój dorobek z młodymi artystami, nowymi trendami w world music, współczesnym spojrzeniem na zagadnienia melodii i rytmu w muzyce etno. I dla nich i dla nas najważniejsze jest spotkanie doświadczenia z żywiołem młodości – podsumowuje tegoroczny program Maria Pomianowska.

GWIAZDY FSK 2014

HUGH MASEKELA – pochodzący z RPA 75-letni mistrz afro-jazzu i pionier muzyki fusion. Uważany za jednego z najwybitniejszych współczesnych trębaczy jest międzynarodową gwiazdą sceny jazzowej i popowej. Wydał 40 albumów, koncertował m.in. ze Steviem Wonderem, U2, Waynem Shorterem i Paulem Simonem. Grał w najbardziej prestiżowych salach świata, jak Carnegie Hall czy Lincoln Center. Współtworzył przełomowe zespoły afrykańskie, m.in. z żoną Miriam Makebą (1932-2008) – słynną wokalistką i działaczką społeczną, znaną jako Mama Afrika. Masekela jest autorem hymnu walki z apartheidem „Bring Him Back Home (Nelson Mandela)”, a także twórcą przebojowych nagrań, które trafiały na szczyt listy Billboardu. Spędził życie pomiędzy Afryką i USA, przesuwając granice muzycznych podziałów, walcząc o renomę twórczości afrykańskiej, emancypację rdzennych mieszkańców RPA i budując unikalny styl, podziwiany na równi przez entuzjastów jazzu, prestiżowe gremia i masową publiczność.

Urodził się 4 lipca 1939 r. w górniczym miasteczku Witbank niedaleko Johannesburga. Wychowywany przez babcię, szybko poznał i zaczął wykonywać repertuar lokalnych plemion – pieśni śpiewane na co dzień i podczas ceremonii oraz świąt. Zaczynał karierę w orkiestrach akompaniujących popularnym wokalistom, ale szybko dołączył do zespołów o większych twórczych ambicjach. W wyniku represji przeciwko czarnoskórym mieszkańcom, w 1960 r. Hugh Masekela, wraz z przyszłą żoną Miriam Makebą, opuścili RPA, zaczynając trwającą 30 lat muzyczną i polityczną emigrację i stając się symbolem afrykańskiego bogactwa kulturowego oraz walki o wolność i równouprawnienie. W latach 70. Masekela skupił się na eksplorowaniu i prezentowaniu korzennych brzmień afrykańskich, a także tworzeniu protest songów. Współpracował ze sławami muzyki etnicznej, jak Fela Kuti czy Dudu Pukwana. Wziął udział w nagraniu jednej z najważniejszych płyt afrykańskich „Home Is Where The Music Is”, występował z legendarnym zespołem afro-popowym Hedzoleh Sounds. Koncertował w Gwinei, Ghanie, Zimbabwe, Botswanie – grał tam dla wielotysięcznych widowni w chwili emancypacji narodów afrykańskich. W latach 80. z powodzeniem łączył jazz z rockiem i popem, produkował utwory Miriam Makeby (rozwiedli się po kilku latach małżeństwa), wziął też udział w wielkiej trasie koncertowej Paula Simona i muzyków etnicznych „Graceland Tour”. Był przeciwnikiem apartheidu, w 1986 r. skomponował słynny utwór „Bring Him Back Home (Nelson Mandela)”, który stał się hymnem wszystkich, którzy czekali na wyjście Nelsona Mandeli z więzienia i rozpoczęcie demokratycznych rządów w RPA. Masekela wrócił do ojczyzny w 1990 r., gdy Mandela był już na wolności, a Afrykański Kongres Narodowy przygotowywał się do przejęcia władzy w kraju.
Dziś trębacz kontynuuje intensywną karierę, nagrywając albumy z afro-jazzem i muzyką fusion. Do dziś wydał ich ponad 40. W 2011 r. trębacz, kompozytor i bandleader otrzymał WOMEX Award za całokształt twórczości, stanął też na scenie w Johannesburgu razem z zespołem U2. W 2012 r. znów ruszył w globalną trasę z Paulem Simonem celebrując 25-lecie kultowego albumu „Graceland”. Wydał też płytę „Friends” z Larrym Willisem. Hugh Masakela zagra 24 września jako główna gwiazda Festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

BARBATUQUES – to kilkunastoosobowa orkiestra muzyków, którzy jako instrumentów używają własnych ciał tworząc niesamowite show. Równie ważna, co muzyka jest dla nich dobra zabawa. Wykorzystują niemal każdy fragment ciała. Niezwykłe brzmienia uzyskują klaszcząc, pstrykając palcami, stepując i śpiewając. Wszystkie te dźwięki układają się w charakterystyczne brazylijskie melodie od rytmów słonecznej samby po baião.

Zespół występuje od 1997 roku. Jego założycielem jest Fernando Barba, muzyk i nauczyciel, który przez lata eksperymentował z ciałem, tworząc zadziwiające koncerty muzyczne. Od lat dziewięćdziesiątych koncertują w obu Amerykach i Europie. Ich charakterystyczne brzmienie czyni z nich jeden z najbardziej popularnych zespół Brazylii, zapraszany jako gwiazda otwierająca oficjalne uroczystości kulturalne i sport owe. W 2012 roku nagrali pierwszy album dla dzieci „Tum Pa”, a rok później współtworzyli ścieżkę dźwiękową do filmu animowanego „Rio 2”. Zespół Barbatuques wystąpi na scenie festiwalowej 27 września.

MAHMOUD AHMED – najbardziej znany i ceniony wokalista etiopski, nazywany królem abisyńskiego soulu. Określany także jako: artysta legendarny, skarb narodowy oraz ojciec chrzestny muzyki etiopskiej, a nawet „etiopski Michael Jackson”. Mahmoud Ahmed, urodził się w 1941 r. w Addis Abebie. Zaczął śpiewać już jako dziecko, na weselach i w szkole.
Zawodowo zajął się muzyką w drugiej połowie lat 60. W 1971 roku nagrał swój pierwszy singiel w wytwórni Amha Records. W ciągu 30 lat spędzonych na scenie stał się jedną z najjaśniejszych gwiazd „etiopskiego groove’u” i „abisyńskiego soulu”, w jednym rzędzie z takimi artystami jak Alemayehu Eshete, Getachew Kassa, Hirut Bekele, Bezunesh Bekele, Girma Beyene, Ayalew Mesfin i inni. Przepustką do międzynarodowej kariery okazała się wydana w Belgii płyta „Ere Mela Mela”.

Śpiewa w języku amharskim o sprawach uniwersalnych: miłości, pokoju, tradycji. Znawcy jego twórczości twierdzą zgodnie, że muzyka Ahmeda przemawia nawet wówczas, kiedy nie możemy zrozumieć słów piosenek. Jego koncerty są niezwykle energetyczne, pełne pasji, a publiczność rzadko powstrzymuje się przed tańczeniem. Mahmoud Ahmed, wystąpi na scenie festiwalowej 26 września.

POZOSTALI ARTYŚCI

TETA – niezwykle uzdolniony gitarzysta i wokalista z Madagaskaru. Nie pochodził z muzycznej rodziny, ale muzyka była jego pasją od dziecka. W wieku 13 lat zaczął grać na gitarze. W swoich utworach czerpie z tradycyjnej muzyki tsapiky, opowiadając o zwyczajnym życiu plemienia Szczęśliwych Ludzi (Mahafaly), w którym przyszedł na świat. Był członkiem kilku zespołów, od 2007 rok rozwija konsekwentnie własny styl gry na gitarze i pisze piosenki z głębokim przesłaniem. Teta wystąpi na scenie festiwalowej 24 września.

NOMFUSI – wschodząca gwiazda Afro-soulu z RPA, która szturmem zdobywa światowy rynek muzyki. Wielokrotnie nominowana do nagród SAMA i Metro FM Awards, porównywana do młodej Miriam Makeby z pazurem Tiny Turner. Po zaledwie czterech latach w przemyśle fonograficznym stała się jedną z najbardziej rozchwytywanych południowoafrykańskich wokalistek. Artystka mająca na koncie dziesięć światowych tras koncertowych i dwa albumy studyjne, porwała już publiczność na prestiżowych festiwalach zarówno w Europie, jak i w Kanadzie. Nomfusi wystąpi gościnnie na scenie w Hugh Masekelą 24 września.

SU: M – zespół tworzą dwie młode Koreanki. Mają do dyspozycji tradycyjne instrumentarium: ogromną 25-strunową cytrę, flet piri i saenghwang (bambusowe piszczałki), grają własne kompozycje i improwizują. Łączą przeszłość i nowoczesność tworząc wysmakowane muzyczne widowiska. Koreański duet Su: m wystąpi na scenie festiwalowej 26 września.

ZÉ LUIS – podobnie jak jego słynna rodaczka Cesária Évora jest mistrzem morny, melancholijnych i zmysłowych muzycznych opowieści, które śpiewa się na Wyspach Zielonego Przylądka. Przez lata prowadził proste życie, pracując jako cieśla, śpiewał zaś amatorsko, traktując muzykę bardziej jako rodzaj hobby niż profesję. Pierwszy album 60-letniego debiutanta „Serenata” ukazał się w lutym 2013. José Luís przyznaje, że morna to najbardziej charakterystyczny sposób romantycznej ekspresji. Łączy w sobie smutek, melancholię i zmysłowość. To muzyka zakorzeniona w duszy i tożsamości mieszkańców jego kraju. Zé Luis wystąpi na scenie festiwalowej 27 września.

RASTAK – kolektyw wykonujący współczesny irański folk, powstał w 1997 roku jako muzyczny eksperyment. Zespół interpretuje irańską muzykę ludową prezentując ją światowej publiczności. Łączy folkowe melodie wykonywane na tradycyjnych instrumentach ze współczesnymi, nowocześnie brzmiącymi. Ostatnia, nagrana w 2013 r. płyta „Sornay-e Norooz” to muzyczna impresja o wiośnie w różnych miejscach Iranu.
Rastak wystąpi na scenie festiwalowej 28 września.

MASCARIMIRÌ – zespół pochodzący z Salento we Włoszech. Jedna z pierwszych grup, które ożywiły tradycyjną muzykę tego regionu we wczesnych latach 90. Dziś grupa kojarzona jest przede wszystkim z oryginalnych aranżacji łączących tradycyjne włoskie brzmienia z elektroniką. Dla określenia poszukiwań grupy, specjaliści używają określenia „Punk-Dub Tarantolato Salentino”. Mascarimirì ma na koncie sześć albumów studyjnych i napięty grafik koncertów, reprezentując najbardziej innowacyjne grupy nurtu Pizzica Pizzica z Salento. Mascarimirì wystąpi na scenie festiwalowej 28 września.

WORLD MUSIC. CAŁY MUZYCZNY ŚWIAT

WORLD MUSIC to super kategoria – zawiera kilkaset gatunków i stylów muzycznych, wywodzących się z lokalnych kultur i tradycji. Są wykonywane w pierwotnych formach, ale też modyfikowane i łączone z innymi gatunkami i współczesnymi brzmieniami. Zalicza się tu m.in.: reggae, qawwali, bhangra, calypso, pieśni Tuaregów, syberyjski śpiew gardłowy czy flamenco. Od muzyki źródeł i folku, po przesycony etnicznymi motywami jazz i elektronikę – world music stanowi najbardziej zróżnicowany i dynamicznie zmieniający się sektor muzyki. Wśród mistrzów są zarówno niszowi artyści reprezentujący najdalsze części globu i supergwiazdy, wydające płyty w wielomilionowych nakładach.

Pojęcie world music zostało stworzone na początku lat 80. XX wieku, z powodów biznesowych. Miało pomóc wydawcom w promocji i sprzedaży albumów powstających poza USA i Wielką Brytanią, a nieobecnych w ważnych sklepach muzycznych. Wcześniej nagrania artystów z Afryki, Azji, Ameryki Łacińskiej czy Karaibów nie mieściły się w żadnej ze stosowanych przez sprzedawców przegródek gatunkowych. Nowe pojęcie szybko się przyjęło, pomogło dostrzec muzyczną różnorodność świata i przyniosło sukcesy komercyjne. Siłą etnicznych brzmień okazała się autentyczność stanowiąca przeciwwagę dla syntetycznych rytmów i kiczowatych melodii z hitów lat 80. Obecnie muzyka etniczna to olbrzymi, fascynujący, cieszący się coraz większym uznaniem i popularnością nurt, z długą listą premier, wyspecjalizowanymi wytwórniami, ogromnym rynkiem koncertowym i prestiżowymi nagrodami. Dziś wszystkie liczące się festiwale muzyczne – od Glastonbury po Open’er – tworzą osobne sceny, na których prezentują się artyści world music.

NAJWAŻNIEJSZE FESTIWALE WORLD MUSIC

WOMEX – WORLD MUSIC EXPO największe i najbardziej prestiżowe spotkanie artystów, wydawców i promotorów muzyki świata. Podczas WOMEX przyznawane są nagrody, m.in. wręczana od 1999 r. statuetka dla największej osobowości artystycznej, honorująca dokonania muzyczne i zaangażowanie społeczno-polityczne. Wśród laureatów są: Nusrat Fateh Ali Khan (2001), Jivan Gasparyan (2002), Danyel Waro (2010), Hugh Masekela (2011).

WOMAD – WORLD OF MUSIC, ARTS AND DANCE międzynarodowy festiwal jednoczący muzyków z całego świata zainicjowany m.in. przez Petera Gabriela. Do dziś pod szyldem WOMAD zorganizowano ponad 160 festiwali, a także koncertów i muzycznych wydarzenia w różnych częściach globu, gromadzących nawet 100-tysięczną publiczność. Wspólnym celem jest prezentowanie bogactwa muzyki, zachęcanie artystów do twórczej współpracy i odkrywanie nowych gwiazd muzyki świata.

FESTIWAL SKRZYŻOWANIE KULTUR odbywa się od 2005 r., jest rekomendowany przez prestiżowy magazyn „Songlines” jako jedna z najlepszych europejskich imprez world music. Co roku przyciąga kilkanaście tysięcy widzów. Jego gwiazdami byli m.in.: Youssou N’Dour, Jivan Gasparian, Alim Qasimov, Lady Smith Black Mambazo. W wydarzeniu wzięło dotąd 177 artystów z 60 krajów.

GLOBALTICA WORLD CULTURES FESTIVAL wielowątkowa impreza pokazująca związki tradycji i współczesności. Festiwal skupia się na prezentacji nowoczesnego i popularnego nurtu muzyki świata, czego przykładem były koncerty Cesarii Evory, Gorana Bregovića, czy Sinead O’Connor.

BRAVE FESTIVAL muzyka świata jest ważną częścią interdyscyplinarnego Brave Festivalu, organizowanego od 10 lat we Wrocławiu. Festiwal prezentuje ginące kultury i artystów działających poza nurtem kultury masowej. Prezentacje muzyków zwykle przyjmują charakter rytualny i obrzędowy, nie przypominają typowych koncertów.

INNE: Ethno Port, Nowa Tradycja Festiwal Folkowy Polskiego Radia, Wszystkie Mazurki Świata, Mikołajki Folkowe, Rozstaje, Rainforest World Music Festival, FMM Sines, Fes Festival of Sacred Music, Guca Trumpet Festival, Sziget Festival, Ulsan World Music Festival, Sauti za Busara, Afrikafestival Hertme, Fiesta Des Suds, Jodhpur RIFF, Kriol Jazz Festival, Oslo World Music Festival, Savannah Music Festival, Sommelo Festival.

ORGANIZATORZY I TWÓRCY FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR

MARIA POMIANOWSKA, Dyrektor Artystyczna. Doktor sztuk muzycznych, multiinstrumentalista, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii, a także na Bliski Wschód. Wydała kilkanaście płyt. Odznaczona medalem Gloria Artis.

ANDRZEJ MATUSIAK, Organizator, Stołeczna Estrada. Menedżer, animator i promotor kultury polskiej. Od 1990 roku pełni funkcję dyrektora Stołecznej Estrady, jednej z najstarszych i najprężniej działających instytucji kultury w Polsce. Od kilkunastu lat zajmuje się promocją kultury polskiej w kraju i za granicą. Uhonorowany Srebrnym i Złoty Krzyżem Zasługi.

MACIEJ SZAJKOWSKI, członek Rady Programowej. Muzyk, politolog, producent, wydawca, dziennikarz, manager. Redaktor muzyczny Polskiego Radia, współpracownik Radiowego Centrum Kultury Ludowej. Założyciel i muzyk m.in. Kapeli ze Wsi Warszawa, Masala Soundsystem oraz Village Kollektiv. Wice prezes Stowarzyszenia „Transetnika”.

MARTA DOBOSZ, członek Rady Programowej. Iberystka i afrykanistka. Przez wiele lat prowadziła wyprawy w różne strony świata. Współpracowała z wytwórniami płytowymi Harmonia Mundi/World Village i Lusafrica, a także z Polskim Radiem. Była jurorem międzynarodowych targów muzycznych m.in.: Atlantic Music Expo na Wyspach Zielonego Przylądka i APAMM w Korei Południowej.

STOŁECZNA ESTRADA. Największa warszawska instytucja kultury działająca od 1955 roku. Jest organizatorem i współpomysłodawcą Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Swoją ofertę kieruje przede wszystkim do mieszkańców stolicy. Z myślą o nich produkuje festiwale, koncerty, widowiska i wystawy. Do cyklicznych wydarzeń o ugruntowanej renomie organizowanych przez Stołeczną Estradę należą m.in.: Koncerty Chopinowskie w Łazienkach Królewskich, pokazy w Multimedialnym Parku Fontann, Koncety Świąteczne z udziałem znakomitych artystów zagranicznych, koncerty sylwestrowe. Od 20 lat aktywnie wspiera obchody rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego przygotowując wielkie plenerowe widowiska muzyczne. Poza działalnością w stolicy, instytucja zajmuje się również przygotowywaniem programów artystycznych reprezentujących polską kulturę za granicą. Jej dyrektorem od 1990 jest Andrzej Matusiak.