Wiele można by napisać pochwał na temat kwartetu Jerzego Małka. Proponujemy jednak, zamiast słuchać jak przynudzamy, inne rozwiązanie. Pójść na koncert do krakowskiego Harrisa i przekonać się samemu jak wiele warta jest ta grupa. Razem z trębaczem wystąpią Piotr Wyleżoł, Michał Barański, Arek Skolik.

Jerzy Małek to jeden z najważniejszych polskich trębaczy. Zdobywca licznych nagród i wyróżnień, miedzy innymi Grand Prix Jazz Juniors 99‘ w Krakowie, indywidualnej na Jazz nad Odra 2000, specjalnego wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej Katowice 1999, „Klucza do Kariery“ na Pomorskiej Jesieni Jazowej, 99‘ tytułu Nowa Nadzieja w ankiecie Jazz Top 2000 a także „2nd runner up“ na Międzynarodowych Zmaganiach Jazzowych w Szczecinie, w których brali udział muzycy z Europy i USA 2004. Od lat plasuje się w czołówce polskich trębaczy jazzowych obok Tomasza Stańki i Piotra Wojtasika.

Najistotniejszą częścią działalności muzycznej trębacza jest aktywność koncertowa zarówno w charakterze sidemana jak i lidera. Jerzy Małek współpracował z najznamienitszymi muzykami polskiej sceny jazzowej: Zbigniewem Wegehauptem, z którym nagrał dwie płyty; „Wege“ , „Tota“, Michałem Urbaniakiem (projekt Komeda, Urbanator), Zbigniewem Namysłowskim (big band, quintet, sekstet), Januszem Muniakiem, Januszem Skowronem, Tomaszem Szukalskim, Hanną Banaszak, Staszkiem Sojką, Erykiem Kulmem, Henrykiem Miśkiewiczem, Cezarym Konradem, Leszkiem Możdżerem, Marcinem Wasilewskim, Jarkiem Śmietaną, Andrzejem Jagodzińskim, Sławomirem Kurkiewiczem, Adamem Pierończykiem, Michałem Tokajem, Miką Urbaniak, Adamem Kowalewskim, Marcinem Maseckim i wieloma innymi. W ostatnich latach na stałe gra z kwartetem Wojciecha Karolaka, jest także stałym współpracownikiem projektów orkiestrowo-big-bandowych Krzysztofa Herdzina.

Jerzy Małek grał także z międzynarodowymi gwiazdami muzycznymi, takimi jak: Gary Bartz, Billy Harper, Maria Schneider, Steve Logan, Dan Tepfer, Troy Miller, Eric Allen, Lucas Pino, Otto Williams, Ray Blue, Arild Andersen, Nigel Kennedy, Hans van Oosterhout, Ziw Rawitz.

Dorobek artystyczny trębacza zawiera wiele nagrań z artystami jazzowymi jak i komercyjnymi, w tym 5 płyt autorskich;
„By Five“ 2000
„Gift“ 2002
„Spirit of The Time‘ 2005
„Bop Beat“ 2006
„Air‘ 2011

Dziś artysta zwrócony w nowym kierunku twórczym; poszerza harmoniczny i melodyczny kontekst swojej muzyki wzbogacając ją o rytmiczne elementy europejskiego folkloru i współczesne brzmienia, łącząc przy tym wiele stylów muzycznych.
W czerwcu 2013 ukaże się Jego nowy album wydany przez Universal Music Polska zatytułowany ,,Stalgia”, do którego nagrania trębacz zaprosił znakomitych muzyków: Hansa van Oosterhouta, Arilda Andersena, Marcina Wasilewskiego oraz Davida Doruzkę.

PIOTR WYLEŻOŁ

Urodził się 6 grudnia 1976 roku. Już jako dziecko zdobywał nagrody na ogólnopolskich konkursach pianistycznych i koncertował z repertuarem klasycznym. W wieku 10 i 11 lat z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii w Rybniku grał koncerty fortepianowe Mozarta i Beethovena.

W 1989 r. ukończył Państwową Szkołę Muzyczną i stopnia im. Karola i Antoniego Szafranków w Rybniku w klasie fortepianu Romany Fritzowej. w 1995 r. ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu Ireny Kryszczukajtis. w 2000 r. uzyskał dyplom ukończenia Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie fortepianu Wojciecha Niedzieli.

Karierę na scenie jazzowej rozpoczął jeszcze w okresie studiów, w zespołach m.in. Janusza Muniaka, Jarka Śmietany i Marka Bałaty. Jako student również był laureatem licznych konkursów i festiwali jazzowych: Jazz Juniors w Krakowie (I nagroda), Festiwal Standardów Jazzowych w Siedlcach (I nagroda), „Klucz do Kariery” – Pomorska Jesień Jazzowa, Jazz nad Odrą we Wrocławiu (nagroda indywidualna dla najlepszego instrumentalisty), Międzynarodowy Konkurs Improwizacji Jazzowej (Katowice).
Od początku swojej działalności artystycznej lider własnego trio. W 2001 roku ukazała się pierwsza autorska płyta pianisty „Yearning“ nagrana wspólnie z Adamem Kowalewskim na kontrabasie i Łukaszem Żytą na perkusji. Już wtedy prasa nie szczędziła ciepłych słów: „To jeden z najciekawszych debiutanckich albumów. Trio złożone z młodych polskich muzyków zbudowało nastrój godny największych osiągnięć w swym gatunku.” (Jazz Forum 11.2001). W 2006 roku ukazała się druga płyta „Piano Trio” ( z Łukaszem Żytą na perkusji i Michałem Barańskim na kontrabasie). W pażdzierniku 2009 roku nakładem renomowanej wytwórni Fresh Sound Records ukazała się trzecia, najnowsza płyta tria pianisty zatytułowana „Children’s Episodes”. Płyta wydana została w serii New Talent, w której można znaleźć takie nazwiska, jak Brad Mehldau, Kurt Rosenwinkel czy Chris Cheek. Warto nadmienić, że Piotr Wyleżoł jest pierwszym Polakiem, który dostał się do tego zaszczytnego grona. Płyta ta została również nominowana do nagrody Fryderyk 2010 w kategorii Jazzowy Album Roku. W dyskografii Piotra Wyleżoła jako lidera, poza studyjnymi płytami tria, znajdują się również dwa albumy koncertowe. Pierwszy to „Quintetu Live“, która ukazał się w 2010 roku z gościnnym udziałem Adama Pierończyka (sax) oraz Davida Doruzki (git.), oraz zarejestrowany podczas festiwalu „Jazz w Gdyni“ recital na dwa fortepiany ze Sławkiem Jaskułke i wydany pod nazwą DuoDram.

Podczas dotychczasowej obecności na profesjonalnej scenie jazzowej miał okazję współpracować z wieloma jej osobistościami, jak : Billy Hart, Edd Schuller, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Jarosław Śmietana, Tomasz Stańko, Jan Ptaszyn Wróblewski, Grzegorz Nagórski, Kazimierz Jonkisz, Andrzej Cudzich, Adam Pierończyk, Gary Bartz, John Purcell, Urszula Dudziak, Mika Urbaniak, Marek Bałata, Ewa Bem, Piotr Baron, Antymos Apostolis, Nigel Kennedy, Steve Logan, Monty Watters, Bennie Maupin, Janis Siegel i inni. Od 2005 roku regularnie współpracuje z Nigelem Kennedy’m, biorąc udział w jego autorskich projektach, a także koncertach muzyki klasycznej, m.in. jako klawesynista w repertuarze J.S.Bacha czy A.Vivaldiego.

Piotr Wyleżoł występował na wielu koncertach i festiwalach w Polsce oraz kilkudziesięciu krajach świata. Poza płytami nagranymi jako lider i współlider, uczestniczył w nagraniach kilkudziesięciu płyt z innymi artystami i liczba ta stale rośnie. Od października 2007 prowadzi klasę fortepianu w Katedrze Jazzu i Muzyki Współczesnej Akademii Muzycznej w Krakowie.

MICHAŁ BARAŃSKI

Urodzony w 1984 roku w rodzinie z muzycznymi tradycjami. Już w wieku pięciu lat rozpoczął swoją przygodę z muzyką, początkowo ucząc się gry na fortepianie, a następnie rozwijając swoje muzyczne zdolności w grze na wiolonczeli. W trakcie swej edukacji muzycznej w szkole równolegle w wieku 12 lat zainteresował się muzyką rozrywkową i jazzową. Rozpoczął naukę gry na gitarze basowej, aby już wkrótce grać w lokalnych zespołach w jego rodzinnych Żorach.

Już jako trzynastolatek został zauważony na warsztatach jazzowych przez amerykańskiego klarnecistę Brada Terry. Wraz z pianistą Mateuszem Kołakowskim i perkusistą Tomaszem Torresem wszedł w skład kwartetu Terry’ego, wielokrotnie koncertując w USA i zdobywając szlify u źródeł jazzu. Koncertował w słynnym klubie Knitting Factory w Nowym Jorku, Jazz Bakery w Los Angeles, Berklee Performance Center w Bostonie, Vail Jazz Festival w stanie Colorado, Portland Jazz Festival w stanie Maine.

Niedługo potem rozpoczął naukę kontrabasu klasycznego w klasie mgr Bogusława Pstrasia zdobywając wyróżnienia i nagrody na przesłuchaniach i konkursach klasycznych szkół muzycznych drugiego stopnia w tym m.in. trzecią nagrodę na Ogólnopolskich przesłuchaniach klas wiolonczeli i kontrabasu w Elblągu.

Swoją edukację muzyczną kontynuował na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Jacka Niedzieli. W czasie studiów założył wraz z pianistą Pawłem Kaczmarczykiem formację K/B/D trio z którą zdobył wiele nagród na festiwalach i konkursach jazzowych m.in nagroda Grand Prix na 40 Festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu, Aniołek Jazzowy na Bielskiej Zadymce Jazzowej w 2005 roku. Otrzymał również nagrodę indywidualną „Swingujący Kruk” na III Hot Jazz Spring w Częstochowie. Bardzo szybko, gdyż już w trakcie studiów rozpoczął współpracę jako sideman z wieloma wybitnymi artystami polskiej i światowej sceny takimi jak: Bennie Maupin, Nigel Kennedy, Dan Tepfer, Atma Anur, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Marcin Wasilewski, Michał Urbaniak, Aga Zaryan, Janusz Muniak, Urszula Dudziak, Kuba Badach, Ewa Bem, Mieczysław Szcześniak, Dorota Miśkiewicz, Anna Serafińska, Jose Torres, David Doruzka, Carmen Moreno, Grzech Piotrowski, Piotr Baron, Mate.O, zespoły Afromental, New LifeM., TGD i wiele innych.

Jest laureatem dwóch nagród Akademii Fonograficznej „Fryderyk” za udział w albumie „Umiera Piękno” Agi Zaryan w kategorii muzyka poetycka oraz za album „Assymetry” Zbigniewa Namysłowskiego w kategorii najlepszy album-muzyka jazzowa. W 2008 roku został wybrany przez czytelników Jazz Forum najlepszym kontrabasistą roku. Od października 2012 jest wykładowcą na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w Instytucie Jazzu w klasie kontrabasu i gitary basowej.

Momentem zwrotnym w jego karierze była propozycja wstąpienia do zespołu Benny Maupina- legendarnego multiintrumentalisty, który współpracował z Milesem Davisem (słynny album „Bitches Brew”) i ze znakomitą formacją „Headhunters” Herbie Hancock’a. Wraz z Maupinem, Michałem Tokajem i Łukaszem Żytą współtworzy formację „The Bennie Maupin Quartet”, z którą koncertuje po całym świecie. W 2008 roku ukazał się album „Early Reflections” wydany przez kalifornijską wytwórnię Cryptogramophone, który zajął drugie miejsce w ankiecie krytyków jazzowych amerykańskiego czasopisma Jazz Times w kategorii najlepszy album roku 2008.

AREK SKOLIK

Urodzony w 1970 roku w Częstochowie perkusista i kompozytor jazzowy. W 2005r. został obdarzony tytułem „najlepszego perkusisty roku” przez miesięcznik „Gitara Bas i Bębny”, a także otrzymał nagrodę prezydenta miasta Gliwic za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury muzycznej. Od wielu lat zajmuje czołowe miejsca w ankiecie pisma jazz forum jako perkusista jazzowy.

„Arek należy do grona muzyków, którzy nie starają się być nowatorscy za wszelką cenę, raczej chyli on czoła przed dziesięcioleciami tradycji, starając się wpisać w nią swój muzyczny temperament. To nieprzeciętnie muzykalny perkusista o doskonałym warsztacie i poczuciu swingu, co stawia go wśród grona najlepszych perkusistów w kraju”. Andrzej Kalinowski.

Arek Skolik współpracował grając koncerty i nagrywając płyty z takimi artystami jak: Nigel Kennedy, John Zorn, Lee Konitz, Steve Logan, Ronnie Cuber, Nina Stiller, Leszek Możdżer, Urszula Dudziak, Michał Urbaniak, Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Jacek Niedziela, Wojciech Niedziela, Tymon Tymański, Stanisław Soyka, Ziut Gralak, Wojtek Puszkek, Romek Twarożek, Joachim Mencel, Irek Głyk, Janusz Muniak, Maciej Sikała, Tomasz Szukalski, Piotr Baron, Piotr Wojtasik, Jarek Śmietana, Wojciech Karolak, Piotr Cieślikowski, Shakin Dudi…

http://www.jerzymalek.eu/
http://www.piotrwylezol.com/
http://michalbaranski.weebly.com/