inf./fot. prasowe
ECM jedna z największych i najstarszych wytwórni jazzowych na świecie przedstawia nam wydawnictwa swoich podopiecznych; również tym razem nie zabraknie wielkich nazwisk jak i znakomitej muzyki. Nie możecie przegapić nowości od ECM.
- Susanne Abbuehl “The Gift”; data premiery: 28 maja 2013. Susanne Abbuehl: wokal; Matthieu Michel: flugelhorn; Wolfert Brederode: fortepian, hinduskie organy (peti); Olavi Louhivuori: bębny, perkusja.
Wokalistkę Susanne Abbuehl niezmiennie charakteryzuje wyjątkowe podejście do tekstu, wnikanie w jego sensy, a także umiejętność wydobywania wewnętrznych rytmów i melodii z każdego pojedynczego słowa. Podejście to znalazło piękną realizację na płycie The Gift, nagranej w lecie 2012 r. Poezja, wyjątki z której znalazły się na tym krążku, pochodzi od takich twórców, jak: Emily Dickinson, Emily Bronte, Sara Teasdale, Wallace Stevens i samej Susanne Abbuehl. W ciągu siedmiu lat, jakie dzielą obecną płytę od albumu Compass, zespół Abbuehl uległ ogromnej przemianie. Wolfert Brederode pozostaje niezmiennie w jego centrum, ale w 2009 r. pojawił się Matthieu Michel (flugelhorn) i Olavi Louhivouri, perkusista znany z płyty Tomasza Stańki Dark Eyes.
Tracklista:
1 The Cloud
2 This And My Heart
3 If Bees Are Few
4 My River Runs To You
5 Ashore At Least
6 Forbidden Fruit
7 By Day, By Night
8 A Slash Of Blue
9 Wild Nights
10 In My Room
11 Bind Me
12 Soon (Five Years Ago)
13 Fall, Leaves, Fall
14 Sepal
15 Shadows On Shadows
16 This And My Heart, var.
- Dobrinka Tabakova “String Paths”; data premiery: 28 maja 2013 roku.Kristina Blaumane, wiolonczela; Maxim Rysanov, altówka, dyrygent; Janine Jansen, Roman Mints, Julia-Maria Kretz, skrzypce; Amihai Grosz, altówka; Torleif Thedéen, Boris Andrianov, wiolonczela; Raimondas Sviackevicius, akordeon; Donatas Bagurskas, Stacey Watton, kontrabas; Lithuanian Chamber Orchestra
ECM New Series prezentuje pierwszy album poświęcony Dobrince Tabakovej, kompozytorce urodzonej w 1980 r. w Bułgarii, choć wzrastającej i kształcącej się w Londynie. W muzyce Tabakovej – bogatej pod względem melodycznym, fakturalnie ciekawej i wyrazistej emocjonalnie – drzemie stare i nowe, a raczej znane w nieznanym i odwrotnie. Są tam elementy Wschodu i Zachodu obecne po równo we wszystkich utworach. Widoczny jest w nich profesjonalizm warsztatu kompozytorskiego, znać, że artystka ma jakiś pomysł, że ma coś do zaoferowania. Słyszalne jest to w każdej nucie. Nagranie zawiera Concerto for Cello and Strings oraz nawiązującą do Rameau Suitę w starym stylu na altówkę i orkiestrę kameralną. Ponadto trzy kompozycje kameralne: trio smyczkowe Insight, septet smyczkowy Such Different Paths oraz trio na skrzypce, akordeon i kontrabas Frozen River Flows. Wśród wykonawców znajdują się takie sławy, jak Janine Jensen, a także kilkoro przyjaciół Tabakovej z czasów studiów: skrzypek Roman Mints, altowiolista i dyrygent Max Rysanov, a także Kristina Blaumane, pierwsza wiolonczelistka London Philharmonic Orchestra.
Tracklista:
1 Insight
Concerto for Violoncello and Strings
2 I. (Turbulent, tense)
3 II. (Longing)
4 III. (Radiant)
5 Frozen River Flows
Suite in Old Style
6 Prelude: Fanfare from the Balconies
I. Through mirrored corridors
7 II. The Rose garden, by moonlight
8 III. Riddle of the barrel-organ player
Postlude: Hunting and Finale
9 Such different paths
- Lucien Ban/Mat Maneri “Transylvanian Concert”; data premiery: 28 maja 2013 r., Lucian Ban: fortepian
Mat Maneri: altówka.
Koncert Transylwański oznacza debiut w ECM rumuńskiego pianisty i kompozytora Luciana Bana, a także oczekiwany powrót amerykańskiego altowiolisty, Mata Maneri, który za sprawą tej płyty pojawił się po raz dziewiąty w katalogu ECM. Płyta rejestruje spontanicznie zorganizowany koncert w Targu Mures, w regionie, w którym dorastał Lucian Ban. Zgromadzona publiczność podążała wiernie za muzykami, towarzysząc im w programie złożonym z autorskich ballad, kompozycji bluesowych, hymnów i abstrakcyjnych improwizacji, wzbogaconych solowym występem Mata Maneri w metafizycznym Nobody Knows The Trouble I’ve Seen, w którym łączy się wspólna idea jazzu i muzyki kameralnej. Deszcz, perkusja kontrapunktująca uderzające w szyby Pałacu Kultury krople, stworzyła dodatkowy komentarz do tych melancholijnych utworów.
Tracklista:
1 Not That Kind Of Blues
2 Harlem Bliss
3 Monastery
4 Retina
5 Nobody Knows The Troubles I’ve Seen
6 Darn
7 Two Hymns
In memoriam Maria Voda
- Morton Feldman/Carolin Widmann “Violin and Orchestra”; data premiery: 28 maja 2013 r. Carolin Widmann – violin; Frankfurt Radio Symphony Orchestra; Emilio Pomàrico – conductor.
Nagrania Carolin Widmann dla ECM obejmują wielką różnorodność stylów i gatunków – od Schuberta po Xenakisa. W tym przypadku artystka zwraca się w stronę największych kompozycji Mortona Feldmana. Violin and Orchestra powstałe w 1979 r. wyznacza nowy kierunek, koncentrując się na detalu wyłaniającym się w procesie powolnego przebiegu muzycznego. Nie jest to koncert w ścisłym znaczeniu tego terminu, a przynajmniej nie w jego powszechnym rozumieniu jako występ solisty z towarzyszeniem orkiestry. Skrzypek porusza się tu w trudnej do zdefiniowania chmurze dźwiękowej. Carolin Widmann robi to z wielką delikatnością i wyczuciem, subtelnie zapuszczając się w struktury orkiestrowe, rzeźbiąc całość według zamysłu dyrygenta, Emilio Pomarico i muzyków z Frankfurt Radio Symphony Orchestra.
Tracklista:
1. Violin and Orchestra