inf./fot. prasowe

ECM jedna z największych i najstarszych wytwórni jazzowych na świecie przedstawia nam wydawnictwa swoich podopiecznych; również tym razem nie zabraknie wielkich nazwisk jak i znakomitej muzyki. Nie możecie przegapić nowości od ECM.

Susanne Abbuehl_cover_mala

  • Susanne Abbuehl “The Gift”; data premiery: 28 maja 2013. Susanne Abbuehl: wokal; Matthieu Michel: flugelhorn; Wolfert Brederode: fortepian, hinduskie organy (peti); Olavi Louhivuori: bębny, perkusja.

Wokalistkę Susanne Abbuehl niezmiennie charakteryzuje wyjątkowe podejście do tekstu, wnikanie w jego sensy, a także umiejętność wydobywania wewnętrznych rytmów i melodii z każdego pojedynczego słowa. Podejście to znalazło piękną realizację na płycie The Gift, nagranej w lecie 2012 r. Poezja, wyjątki z której znalazły się na tym krążku, pochodzi od takich twórców, jak: Emily Dickinson, Emily Bronte, Sara Teasdale, Wallace Stevens i samej Susanne Abbuehl. W ciągu siedmiu lat, jakie dzielą obecną płytę od albumu Compass, zespół Abbuehl uległ ogromnej przemianie. Wolfert Brederode pozostaje niezmiennie w jego centrum, ale w 2009 r. pojawił się Matthieu Michel (flugelhorn) i Olavi Louhivouri, perkusista znany z płyty Tomasza Stańki Dark Eyes.

Tracklista:
1 The Cloud
2 This And My Heart
3 If Bees Are Few
4 My River Runs To You
5 Ashore At Least
6 Forbidden Fruit
7 By Day, By Night
8 A Slash Of Blue
9 Wild Nights
10 In My Room
11 Bind Me
12 Soon (Five Years Ago)
13 Fall, Leaves, Fall
14 Sepal
15 Shadows On Shadows
16 This And My Heart, var.

Dobrinka Tabakova_cover_mala

  • Dobrinka Tabakova “String Paths”; data premiery: 28 maja 2013 roku.Kristina Blaumane, wiolonczela; Maxim Rysanov, altówka, dyrygent; Janine Jansen, Roman Mints, Julia-Maria Kretz, skrzypce; Amihai Grosz, altówka; Torleif Thedéen, Boris Andrianov, wiolonczela; Raimondas Sviackevicius, akordeon; Donatas Bagurskas, Stacey Watton, kontrabas; Lithuanian Chamber Orchestra

ECM New Series prezentuje pierwszy album poświęcony Dobrince Tabakovej, kompozytorce urodzonej w 1980 r. w Bułgarii, choć wzrastającej i kształcącej się w Londynie. W muzyce Tabakovej – bogatej pod względem melodycznym, fakturalnie ciekawej i wyrazistej emocjonalnie – drzemie stare i nowe, a raczej znane w nieznanym i odwrotnie. Są tam elementy Wschodu i Zachodu obecne po równo we wszystkich utworach. Widoczny jest w nich profesjonalizm warsztatu kompozytorskiego, znać, że artystka ma jakiś pomysł, że ma coś do zaoferowania. Słyszalne jest to w każdej nucie. Nagranie zawiera Concerto for Cello and Strings oraz nawiązującą do Rameau Suitę w starym stylu na altówkę i orkiestrę kameralną. Ponadto trzy kompozycje kameralne: trio smyczkowe Insight, septet smyczkowy Such Different Paths oraz trio na skrzypce, akordeon i kontrabas Frozen River Flows. Wśród wykonawców znajdują się takie sławy, jak Janine Jensen, a także kilkoro przyjaciół Tabakovej z czasów studiów: skrzypek Roman Mints, altowiolista i dyrygent Max Rysanov, a także Kristina Blaumane, pierwsza wiolonczelistka London Philharmonic Orchestra.

Tracklista:
1 Insight
Concerto for Violoncello and Strings
2 I. (Turbulent, tense)
3 II. (Longing)
4 III. (Radiant)
5 Frozen River Flows
Suite in Old Style
6 Prelude: Fanfare from the Balconies
I. Through mirrored corridors
7 II. The Rose garden, by moonlight
8 III. Riddle of the barrel-organ player
Postlude: Hunting and Finale
9 Such different paths

2313 X

  • Lucien Ban/Mat Maneri “Transylvanian Concert”; data premiery: 28 maja 2013 r., Lucian Ban: fortepian

Mat Maneri: altówka.

Koncert Transylwański oznacza debiut w ECM rumuńskiego pianisty i kompozytora Luciana Bana, a także oczekiwany powrót amerykańskiego altowiolisty, Mata Maneri, który za sprawą tej płyty pojawił się po raz dziewiąty w katalogu ECM. Płyta rejestruje spontanicznie zorganizowany koncert w Targu Mures, w regionie, w którym dorastał Lucian Ban. Zgromadzona publiczność podążała wiernie za muzykami, towarzysząc im w programie złożonym z autorskich ballad, kompozycji bluesowych, hymnów i abstrakcyjnych improwizacji, wzbogaconych solowym występem Mata Maneri w metafizycznym Nobody Knows The Trouble I’ve Seen, w którym łączy się wspólna idea jazzu i muzyki kameralnej. Deszcz, perkusja kontrapunktująca uderzające w szyby Pałacu Kultury krople, stworzyła dodatkowy komentarz do tych melancholijnych utworów.

Tracklista:
1 Not That Kind Of Blues
2 Harlem Bliss
3 Monastery
4 Retina
5 Nobody Knows The Troubles I’ve Seen
6 Darn
7 Two Hymns
In memoriam Maria Voda

Feldman_Widmann_cover_mala

  • Morton Feldman/Carolin Widmann “Violin and Orchestra”; data premiery: 28 maja 2013 r. Carolin Widmann – violin; Frankfurt Radio Symphony Orchestra; Emilio Pomàrico – conductor.

Nagrania Carolin Widmann dla ECM obejmują wielką różnorodność stylów i gatunków – od Schuberta po Xenakisa. W tym przypadku artystka zwraca się w stronę największych kompozycji Mortona Feldmana. Violin and Orchestra powstałe w 1979 r. wyznacza nowy kierunek, koncentrując się na detalu wyłaniającym się w procesie powolnego przebiegu muzycznego. Nie jest to koncert w ścisłym znaczeniu tego terminu, a przynajmniej nie w jego powszechnym rozumieniu jako występ solisty z towarzyszeniem orkiestry. Skrzypek porusza się tu w trudnej do zdefiniowania chmurze dźwiękowej. Carolin Widmann robi to z wielką delikatnością i wyczuciem, subtelnie zapuszczając się w struktury orkiestrowe, rzeźbiąc całość według zamysłu dyrygenta, Emilio Pomarico i muzyków z Frankfurt Radio Symphony Orchestra.

Tracklista:
1. Violin and Orchestra