Choć zatytułowany “Energia Orientu”, trzeci dzień festiwalu Skrzyżowanie Kultur był niezaprzeczalnie momentem ukojenia dla festiwalowej publiczności, która za sprawą Juliena Jalala Eddine Weissa i towarzyszących mu artystów miała możliwość zasmakować hipnotyzującej mocy muzyki sufickiej.

W trakcie ponad dwugodzinnego występu grupa zaprezentowała muzykę z okresu Imperium Otomańskiego oraz autorskie kompozycje Weissa, przede wszystkim jednak odkryła przed zgromadzoną publicznością piękno i harmonię sufickiego rytuału dhikr. Dhikr w wykonaniu Al Kindi Ensmble okazał się być niezwykle symbolicznym spektaklem, w którym dźwięki tradycyjnych instrumentów, wspaniale współgrające z inkantacjami muezzina, stanowiły tło dla malowniczego i – z punktu widzenia europejskiego odbiorcy – egzotycznego tańca derwiszy. Przy niemal jednostajnych rytmach wygrywanych na kudum, czwórka tancerzy oddawała cześć Allahowi wirując niemalże po całej scenie z jedną dłonią skierowaną ku Bogu, drugą ku ziemi, nigdy nie tracąc przy tym równowagi. Jeśli się dobrze przyjrzeć, można było nawet zauważyć lekkie uśmiechy na twarzach tańczących.

Występ artystów przesycony był magią i swego rodzaju zaraźliwym spokojem, widocznym w niemal każdym aspekcie spektaklu, począwszy od delikatnych dźwięków strun kanun, przez długo wyciągane przez muezzina frazy aż po równomiernie rozpostarte brzegi szat derwiszy. Całość jednocześnie zaskakiwała minimalizmem formy, co w kontekście europejskiej tradycji muzyki sakralnej wydaje się być zabiegiem nietypowym, mimo to jednak siła i piękno przekazu Al Kindi Ensemble docenione zostały przez warszawską publiczność, która występ zespołu nagrodziła długimi owacjami na stojąco.

 [nggallery id=111]