Speech Debelle, The Field, Gnucci Banana, Michael Mayer i Brandt Brauer Frick Ensemble kolejnymi artystami VII edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Na początek – doskonała informacja dla wszystkich stęsknionych za rasowym brytyjskim hip-hopem i funkowo-jazzującymi kapelami. Speech Debelle gościła już na naszym festiwalu w 2009 roku jako debiutantka, która swoim pierwszym albumem powaliła na kolana krytyków oraz publiczność, zgarniając przy okazji prestiżową Mercury Prize. Tym razem wraca jako artystka w pełni ukształtowana, z zespołem, który od trzech lat towarzyszy jej w nieustającej trasie koncertowej. Do Katowic przywiezie materiał ze swojej najnowszej płyty – „Freedom of Speech”, opublikowanej w lutym tego roku. Jak sama twierdzi, tym razem próbowała stworzyć współczesny odpowiednik „największych przebojów starego Motown, miks Ray’a Charlesa z mroczną atmosferą nagrań Pink Floyd i połamanymi rytmami, znanymi z płyt z J Dilla”. Jeśli chcecie się przekonać jak wygląda przyszłość hip-hopu – nie może Was zabraknąć na tym koncercie! Festiwalowy autobus Red Bulla to miejsce, gdzie co roku możecie zobaczyć najciekawszych debiutantów i wykonawców, którzy dopiero przygotowują swoje pierwsze albumy. Tym razem spadnie na Was stamtąd lawina zaraźliwych melodii, dancehallowych rytmów i abstrakcyjnych tekstów, wyrapowanych przez Gnucci Banana – jedną z tych artystek które zaprzeczają tezie, że białe dziewczyny nie powinny rapować. Jej dorobek nie powala być może na kolana, zaledwie kilka kawałków i dwa solidne mixtape’y nagrane wraz z mężem, Spoekiem Mathambo – południowoafrykańskim raperem, który okazał się jedna z największych rewelacji zeszłorocznej edycji naszego festiwalu – to jednak w zupełności wystarczyło, by krytycy zaczęli głosić, że oto narodziła się nowa M.I.A., bardziej taneczna, mniej polityczna, radosna i energetyczna. Czekając na debiutancki album nie przegapcie okazji do zobaczenia Gnucci Banana nim podbije wszystkie radiowe playlisty.

Zdecydowanie inną odmianę muzyki tanecznej przywiezie ze sobą kolejny gość naszego festiwalu – założyciel legendarnej wytwórni Kompakt – Michael Mayer. To propozycja dla tych wszystkich, którzy cenią sobie bardziej popowe, melodyjne odmiany minimalistycznego techno, w którym ambientowy beat łączy się z eterycznymi wokalami i tanecznym pulsem. Niezależnie od tego czy gra swoje własne sety, czy występuje wraz Superpitcherem jako Supermayer, Michael Mayer od dwudziestu lat tworzy mistrzowskie, autorskie miksy, cieszące się olbrzymim uznaniem odbiorców na całym świecie – prestiżowy serwis Resident Advisor uznał nawet, że to właśnie sygnowany jego nazwiskiem set remiksów „Immer” z 2002 roku jest najlepszym DJ-skim albumem nowego tysiąclecia. Zaliczany do grona najważniejszych klasyków współczesnej niemieckiej elektroniki, pojawi się na naszej scenie by zaprezentować Wam niezawodny zestaw tanecznych kawałków, przepełnionych magią i poezją wielkiego miasta. W całkowicie odmienne regiony muzyczne zabierze Was natomiast kolejny reprezentant wytwórni Kompakt – mistrz zaskakującego techno granego na żywych instrumentach – The Field. Chociaż kariera Axela Willnera zaczęła się od ujawniającego głębokie fascynacje muzyką lat 80-tych ambientowego house, w ciągu ostatnich siedmiu lat szwedzki artysta dał się również poznać jako prawdziwy wirtuoz łączenia organicznych brzmień klasycznych instrumentów z nerwową pulsacją odhumanizowanej elektroniki. W jego muzyce można odnaleźć nawiązania do klasyków krautrocka czy cytaty z Cocteau Twins, które w połączeniu z soulowymi harmoniami i transowym rytmem wprost z kolońskich klubów, tworzą widowiskową mieszankę zdolną zachwycić zarówno miłośników punkowego brudu jak i cybernetycznej precyzji. Festiwalowy koncert, podczas którego towarzyszyć będzie mu między innymi perkusista John Stanier z cieszącego się olbrzymim uznaniem zespołu Battles, to pierwsza okazja by posłuchać na żywo w Polsce materiału z opublikowanej w zeszłym roku płyty – „Looping State of Mind”, uznanej przez wielu krytyków za jeden z najważniejszych albumów 2011 roku.

Jednym z najważniejszych punktów tegorocznej edycji naszego festiwalu będzie bez wątpienia pierwsza w Polsce wizyta niemieckiego zespołu Brandt Brauer Frick Ensemble, które pochodzącym z 2010 roku albumem „You Make Me Real”, udowodniło, że łączenie muzyki klasycznej z techno, wcale nie musi się sprowadzać do dokładania transowych beatów pod partie symfonicznych smyczków. W muzyce tworzonej przez klasycznie wykształconego kompozytora Paula Fricka i dwóch klubowych wyjadaczy – Jana Brauera i Daniela Brandta odbijają się zarówno zdobycze muzycznej awangardy z ostatnich kilku dekad, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku mistrzów minimalu – Johna Cage’a czy Steve’a Reicha, jak i głęboka fascynacja tradycyjnym techno spod znaku Detroit. Tym co wyróżnia Brandt Bauer Frick jest fakt, że cała ich muzyka powstaje w oparciu o tradycyjne, jazzowo-rockowe instrumentarium, wsparte w rzadkich okazjach wykorzystaniem samplerów i syntezatorów.. Kawałki zbudowane na wyraźnym brzmieniu spreparowanego pianina (kolejny ukłon w stronę Cage’a), pochodach basu i nieludzkiej wręcz precyzji Brandta, zdolnego zagrać na swojej perkusji najbardziej nawet polirytmiczne łamańce mają równie wiele wspólnego z techno, co z klasycznymi nagraniami krautrockowych geniuszy, niemieckiej grupy Can. Dodatkowego wymiaru muzyce dodaje towarzyszący im na koncertach 10 osobowy ansambl, dzięki któremu utwory znane z płyty zyskują jazzową spontaniczność i energię, możliwą do uzyskania tylko dzięki wykorzystaniu całej orkiestry. Dajcie się porwać mistrzom akustycznego techno i nie przegapcie tego występu!

Festiwal Tauron Nowa Muzyka | Katowice | 23-26.08.2012
Karnety dwudniowe: 130 zł