Festiwal Jazz Jantar 2015 to nie tylko 18 koncertów, europejski jazz ze Skandynawii (Norway.NOW), Belgii i Wielkiej Brytanii, Avant Days, najlepsze co w amerykańskim jazzie (w tym finałowy koncert w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej), najnowsze produkcje z Polskiej Sceny Jazzowej, laureaci konkursu młoda Scena Jazzowa, ale także świetna atmosfera klubu festiwalowego, budowana przez uczestników Festiwalu.

Festiwal Jazz Jantar 2015

W tym roku Festiwal Jazz Jantar zaplanowany jest na dni 3.11, 6-8.11; 11-15.11.2015, i – jak co roku – w sierpniu rusza przedsprzedaż. Na początek wybranych 5 dni koncertowych:

6 listopada po raz pierwszy w Polsce wystąpi CÉCILE MCLORIN SALVANT & THE AARON DIEHL TRIO (blok All That Jazz). W Polsce być może słyszało o niej niewielu, ale zeszły rok okazał się przełomowy w karierze Cécile McLorin Salvant. Najpierw otrzymała nominację do nagrody Grammy za debiutancki album „WomanChild”, później zwyciężyła w aż czterech kategoriach sondy krytyków magazynu Down Beat: za jazzowy album roku, wokalistkę, wschodzącą gwiazdę – kategoria: jazz oraz wschodzącą gwiazdę – kategoria: wokalistka. Talent Cécile McLorin Salvant docenił także amerykański Związek Dziennikarzy Jazzowych, który przyznał jej nagrody w dwóch kategoriach: Najlepiej zapowiadającej się artystki roku oraz Wokalistki roku. We wrześniu pojawi się druga płyta Cecile „For One To Love”.

7 listopada to dzień europejskiego jazzu. Po raz pierwszy w Polsce wystąpi norweska wokalistka MARI KVIEN BRUNVOLL   (blok Norway.NOW), muzycy z Belgii tworzący trio TOO NOISY FISH, których już gościliśmy w Żaku (2011 r, w zespole Flat Earth Society). 

Mimo zaledwie kilku lat obecności na scenie, Mari Kvien Brunvoll zdążyła wystąpić na wielu europejskich festiwalach, prezentując swoją wizję muzyki zarówno publiczności jazzowej, jak i odbiorcom całkowicie odmiennych brzmień. Trafiała do jednego programu z takimi artystami, jak Antony and the Johnsons, Vijay Iyer, Zola Jesus, Pat Metheny czy Biosphere. Po przesłuchaniu debiutanckiego albumu Norweżki szybko staje się jednak jasne, że tak różnorodne otoczenie jest dla niej całkowicie naturalne. Słychać na nim hip-hopowe bity, popowe melodie, ambientowe pejzaże, a także chór zapętlonych wokali jej autorstwa. „Zdążyła już wywołać dużą falę ekscytacji na norweskiej scenie jazzowej, bo to prawdziwy oryginał przypominający takich artystów, jak Sidsel Endresen, których głosy natychmiast urzekają.” Too Noisy Fish to trio fortepianowe, które nie boi się ryzyka, jest odważne i pełne humoru. Belgijski skład bada w całkowicie dowolny sposób style lub inspiracje takie jak jazz, muzyka klasyczna i filmowa, ambient i improwizacja.

11 listopada to kolejny dzień dedykowany europejskiej scenie. W Sali Suwnicowej pojawi się brytyjski POLAR BEAR  (blok Avant Days) i ATOMIC (Norway.NOW).

Polar Bear zaznaczyli swoją obecność na scenie muzycznej jako jeden z najbardziej ekscytujących i progresywnych zespołów swojego pokolenia. Zespół dowodzony przez Sebastiana Rochforda otrzymał aż dwie nominacje do Mercury Prize: w 2005 roku za album „Held on the Tips of Fingers” i w 2014 za materiał „In Each and Every One”. W tym okresie cały czas zachowują innowacyjność i wykraczają poza gatunki, łącząc w swojej muzyce jazz, rock, hip-hop czy elektronikę.

W 2012 roku koncert Atomic okazał się jedną z najciekawszych inauguracji w historii festiwalu Jazz Jantar. Tomasz Rozwadowski z Dziennika Bałtyckiego opisał zespół jako „elegancki kwintet, w rewelacyjny sposób łączący tradycję modern jazzu z eksperymentem”. Powrót skandynawskiego kwintetu do Gdańska będzie ściśle związany z promocją najnowszego wydawnictwa – „Lucidity”, które cieszy się znakomitą prasą. John Fordham z The Guardian pisze, że „free jazz i staroświecki swing rzadko brzmią bardziej zgodnie niż na tym albumie”.

12 listopada żakowska scena należeć będzie do artystów mainstreamowych (blok – All That Jazz). Wystąpią SAMUEL BLASER QUARTET (Szwajcaria / USA) z materiałem “Spring Rain” (A Tribute To Jimmy Giuffre) / All That Jazz / polska premiera oraz MARK TURNER QUARTET (USA) z programme z najnowszej płyty “Lathe Of Heaven”. Dla polskiej publiczności będą to premierowe wykonania.

Szwajcarski muzyk Samuel Blaser jeszcze w 2007 roku, kiedy debiutował jako lider, wyraźnie pozostawał pod wpływem hard bopu, ale wraz z kolejnymi doświadczeniami w nowych składach i kolejnymi wydawnictwami coraz silniejsza stawała się w nim pasja do free jazzu. Rozmach improwizacyjnych umiejętności Blasera to efekt mistrzowskiego opanowania instrumentu, a także wyczucia przy doborze muzyków. Kwartet występujący pod jego nazwiskiem ma z założenia podejmować próbę poszerzenia zakresu znaczeniowego jazzu, próbę znalezienia dla niego nowej ścieżki w drugim stuleciu swojego istnienia.

Turner, saksofonista o skrystalizowanym, konsekwentnym stylu, grający chłodny, precyzyjnie kalkulowany jazz, z wyraźnymi inspiracjami twórczością Johna Coltrane’a.” (jazzarium.pl)

W Gdańsku Markowi Turnerowi towarzyszyć będą: Joe Martin, o którym redakcja portalu All About Jazz napisała: „Jest jednym z najbardziej rozchwytywanych basistów na współczesnej scenie jazzowej Nowego Jorku. Znany z ciepłego, przyjemnego dla ucha brzmienia, harmonicznej elastyczności i lirycznych solówek”; Obed Calvaire, młody perkusista mający na swoim koncie współpracę m.in. z Wyntonem Marsalisem czy Joshuą Redmanem oraz trębacz Avishai Cohen, nowojorski muzyk izraelskiego pochodzenia, zdobywca trzeciego miejsca w prestiżowym konkursie Theloniousa Monka w 1997 r.

O „Lathe Of Heaven” (2014) Jonathan Carvell z London Jazz News pisał: „To mistrzowska klasa w melodii oraz opanowaniu, rozwija się powoli i ostrożnie, nic nie zostaje zmarnowane – nie ma puszenia się. To wirtuozerski, osobisty i poruszający album, który ujawnia głębsze poziomy znaczenia przy każdym kolejnym przesłuchaniu.”

Finał Festiwalu 15 listopada będzie należał do amerykańskiego kwartetu JAMES FARM (blok – All That Jazz), który tworzą: saksofonista  

Joshua Redman, pianista Aaron Parks, kontrabasista Matt Penman i prekusista Eric Harland. JAMES FARM przed trójmiejską publicznością wystąpi pierwszy raz, ale Josuha Redman na Festiwalu Jazz Jantar już występował, w 2010 roku.

JAMES FARM powstało jako projekt koncertowy, a jego pierwszą publicznością byli uczestnicy festiwalu Montreal Jazz w 2009 roku. Występ ten miał być zaskoczeniem, próbą ukazania przyszłości jazzu jako międzygatunkowego tygla, a sami muzycy opisali swój pomysł słowami: „Tworzenie nowych muzycznych połączeń dla czasów, w których żyjemy, a także tworzenie nowych bitów dla tego, co obecnie nas otacza”.

Festiwal Jazz Jantar jest jednym z najstarszych polskich festiwali jazzowych (I edycja w 1976, do 1989 odbywał się z przerwami, reaktywowany w 1998 odbywa się do dzisiaj bez przerwy). Jest zaliczany do elitarnej grupy najwyżej cenionych imprez jazzowych w Polsce, dzięki wyrazistemu i odważnemu programowi, otwartemu na nowości i formy rozszerzające obszary jazzu w kierunku muzyki nowej, odkrywający przed polskimi fanami jazzu nowych artystów. Ubiegłoroczna edycja FJJ została uznana przez Marka Duszę z „Rzeczpospolitej” za najlepszy festiwal jazzowy w Polsce w 2014, a czytelnicy Jazz Forum swoimi głosami przyznali mu 3 miejsce zaraz za takimi gigantami, jak Jazz nad Odrą i Bielska Zadymka Jazzowa.

Organizatorem Festiwalu Jazz Jantar 2015 jest Klub Żak i jest realizowany ze środków Miasta Gdańska, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

SIERPNIOWA PROMOCJA FESTIWALU JAZZ JANTAR 2015

Karnety festiwalowe (I pula / 18 koncertów) kosztują 300 zł. Będą w sprzedaży tylko do 31 sierpnia (lub do wyczerpania danej puli). Karnety na wymianę z tegorocznej zimowej odsłony Festiwalu Jazz Jantar (koncerty w lutym i marcu 2015) kosztują 190 zł. Wymiany można dokonać tylko w kasie Klubu Żak i tylko do końca sierpnia. 

6.11.2015 / g.20.00 / Klub Żak / 1-dniowe karnety (I pula) – 50 zł

CECILE MCLORIN SALVANT & THE AARON DIEHL TRIO (USA) / All That Jazz / pierwszy raz w Polsce  
Cecile McLorin Salvant – vocals / Aaron Diehl – piano / Paul Sikivie – double bass / Lawrence Leathers – drums

7.11.2015 / g.20.00 / Klub Żak / 1-dniowe karnety (I pula) – 30 zł

MARI KVIEN BRUNVOLL  (Norwegia) / Norway.NOW / pierwszy raz w Polsce 
Mari Kvien Brunvoll – vocal,  koops , electronics

TOO NOISY FISH (Belgia) / Avant Days 
Peter Vandenberghe – piano, Kristof Roseeuw – double bass, Teun Verbruggen – drums

11.11.2015 / g.20.00 / Klub Żak / 1-dniowe karnety (I pula) – 50 zł 

POLAR BEAR (W.Brytania) / “Same As You” / Avant Days / polska premiera
Mark Lockheart – tenor saxophone, Pete Wareham – tenor saxophone, Leafcutter John – electronics, Tom Hebert – double bass, Sebastian Rochford – drums

ATOMIC (Norwegia/Szwecja) / “Lucidity” / Norway.NOW / polska premiera
Fredrik Ljungkvist – saxophone, clarinet / Magnus Broo – trumpet / Håvard Wiik – piano / Hans Hulbækmo – drums / Ingebrigt Håker Flaten – bass

12.11.2015 / g.20.00 / Klub Żak / 1-dniowe karnety (I pula) – 50 zł

SAMUEL BLASER QUARTET (Szwajcaria / USA) / “Spring Rain” (A Tribute To Jimmy Giuffre) / All That Jazz / polska premiera
Samuel Blaster – trombone / Russ Lossing – keys / Drew Gress – bass / Gerald Cleaver – drums

MARK TURNER QUARTET (USA) / “Lathe Of Heaven” / All That Jazz / polska premiera
Mark Turner – tenor sax / Avishai Cohen – trumpet / Joe Martin – bass / Obed Calvaire – drums

15.11.2015 / g.20.00 / Polska Filharmonia Bałtycka / bilety (I pula, w Klubie Żak sektory: A3, A1 – „trójkąt” po lewej, w sieci Eventim sektory A2 i połowa B) – 70 zł

JAMES FARM (USA) / All That Jazz / gdańska premiera
Joshua Redman – saxophones / Aaron Parks – piano / Matt Penman – double bass / Eric Harland – drums

Zaglądajcie na naszą stronę: facebook.com/JazzJantar – tam będziemy ogłaszać kolejne promocje, tam znajdziecie nasz program, tam możecie go komentować.  

Warunki promocji sierpniowej:

Termin: 28.07 – 31.082015 (lub do wyczerpania puli karnetów/karnetów).
Sprzedaż w sieci Eventim.pl (zgodnie z regulaminem sieci) lub w kasie Klubu Żak.
W dniach od 28.07 – 16.08.2015 kasa czynna w g.17.00 – 21.00, od 17.08.2015 w g.15.00 – 21.00 (w sb i nd od g.16.00).

Rezerwacje w Klubie Żak: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje należy opłacić w ciągu 5 dni (bilety, 1-dniowe karnety) lub 2 dni (karnety festiwalowe) od dnia potwierdzenia rezerwacji (nieopłacone w terminie rezerwacje są anulowane). Rezerwacje można opłacić przelewem po uzgodnieniu z pracownikiem Kasy Klubu Żak. 1 osoba może zarezerwować maksymalnie 2 karnety festiwalowe (18 koncertów. Dla biletów i 1-dniowych karnetów nie ma limitów ilościowych w rezerwacjach, ale nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc w danej puli sprzedażowej.

Zakupione karnety festiwalowe (18 koncertów) za 300 zł i 190 zł należy wymienić w terminie od 1.10.2015 do dnia pierwszego koncertu na właściwe karnety upoważniające do wstępu na koncert do Filharmonii i na koncerty do Klubu Żak.

Zakupione karnety nie podlegają zwrotom. Karnety tracą ważność z dniem 16.11.2015, a niewykorzystane limity przepadają

Na koncertach w Filharmonii Bałtyckiej wszystkie miejsca numerowane (wybór miejsc na karnety festiwalowe [18 koncertów] w sektorze C przy wymianie na karnety właściwe).

Na koncertach w Klubie Żak miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące.

Na koncertach obowiązuje zakaz fotografowania i rejestrowania.

Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie. Informacje o zmianach będą zamieszczane na bieżąco na stronie festiwalu www.jazzjanta.pl i facebook.com/jazzjantar.