ARTLOOP FESTIVAL jest artystycznym laboratorium, opartym na starannie wyselekcjonowanych programach kuratorskich, podejmujących tematy za zakresu współczesnych sztuk wizualnych, designu i muzyki, łączącym młodą sztukę ze sztuką uznaną, otwierającym miasto na sztukę i sztukę na miasto. Zróżnicowany program festiwalu, oparty na zasadzie interakcji z widzem w otwartej przestrzeni Sopotu, przeznaczony jest do szerokiego grona odbiorców. Festiwal odbędzie się w Sopocie od 5 do 8 września 2013 roku.

ARTLOOP 13

Temat przewodni drugiej edycji festiwalu MIND THE GAP!, związany jest z eksplorowaniem i uzupełnianiem braków. Organizatorzy chcą zwrócić uwagę na brak jako lukę do wypełnienia treścią, jako możliwość wykonania bezpośredniego gestu zmieniającego i kreującego rzeczywistość. Sięgną po miejsca i centralnie wyeksponowane, i ukryte, domagające się i widocznego, spektakularnego uzupełnienia i zaledwie subtelnie wybrakowane. Brak jest interpretowany jako miejsce potencjalnej zmiany, możliwej transformacji, redefinicji obiektu, twórczej ingerencji. Miasto odkrywane będzie poprzez braki, które stają się atutami, stymulując artystyczną kreację. Po raz kolejny zaproszeni do udziału w festiwalu artyści uczestniczyć będą w reinterpretowaniu przestrzeni miejskiej, którą faktycznie aktywnie uzupełnią, wskazując na możliwe rozwiązania istniejących problemów, wchodząc w dialog w przestrzenią, uwypuklając jej charakter, fakturę i formę.

Formuła programowa ARTLOOP powstaje w oparciu o 3 sekcje główne:

  • Sekcja Urbanator | Sztuka w przestrzeni miejskiej + Design
  • Sekcja Screen | Kino + Sztuki wizualne
  • Sekcja Soundspace | Muzyka + Sztuka +
  • Sekcja Art Lab | Warsztaty + Edukacja
  • Sekcja Art Talks | Dyskusja + Debata + Spotkania

SOUNDSPACE to scena muzyczna ARTLOOP powstała głównie z myślą o miłośnikach muzyki alternatywnej bez ograniczeń gatunkowych. Program budowany jest w oparciu o wydarzenia z pogranicza sztuk i kontakt z artystami, którzy umiejętnie tworzą połączenia pomiędzy muzyką a sztukami performatywnymi, teatrem czy innymi sztukami wizualnymi. W programie przewidziane są zarówno koncerty, spektakle muzyczne, jak i eksperymenty audio-wizualne i inne działania z zakresu sztuki dźwiękowej. Do tej pory w ramach Soundspace wystąpili: Nouvelle Vague ze spektaklem “Dawn of Innocence”, Sławek Jaskułke z projektem “Chopin na 5 fortepianów”, Luomo, Pictorial Candi i Mary Komasa. Podzcas 02 ARTLOOP na jedynym, ekskluzywnym koncercie w Polsce wystąpi niekwestionowana gwiazda muzycznej awnagardy, artystka kultowa – Laurie Anderson, która zaprezentuje najnowszy program – Dirtday!. Koncert odbędzie się w Columbus Audiohall hotelu Sheraton w dniu 6.09.2013 o godz. 20.00. Podczas pobytu zostanie zorganizowane spotkanie z artystką oraz prezentacja jej dorobku filmowego. Wkrótce podamy szczegółowe informacje dotyczące miejsca koncertu oraz sprzedaży biletów. Ilość miejsc ograniczona.

Oto jedna z najbardziej zdumiewających i wszechstronnych artystek naszych czasów – eksperymentalna performerka, opowiadaczka historii, reżyserka, pisarka, autorka instalacji, rzeźb, fotografka. Laurie Anderson cały czas zaskakuje, przemieszczając się pomiędzy różnymi gatunkami, formami sztuki, konsekwentnie komentując otaczającą rzeczywistość z zaangażowaniem i niespotykaną pasją. Anderson to artystka wybitna i bezkompromisowa. Traktuje siebie przede wszystkim jako opowiadaczkę historii, uważnego i czujnego obserwatora. Jest również autorką wielu elektronicznych urządzeń, która używa podczas swoich koncertów-performensów, aby tworzyć własną rzeczywistość na pograniczu jawy i snu. Występy Anderson są zawsze niesamowitym przeżyciem. Anderson rozpoczęła karierę w 1980 roku nagraniem „O Superman”. Singiel znalazł się na drugim miejscu brytyjskiej listy przebojów, a następnie pojawił się na jej pierwszym solowym albumie „Big Science”. Był to pierwszy z jej siedmiu albumów, powstałych w wytwórni Warner Brothers.

Jesienią 2000 roku w tej samej wytwórni został wydany luksusowy album dwupłytowy, „Talk Normal”, składający się z wybranych utworów z poprzednich siedmiu albumów. W 2001 roku Anderson wypuściła swoje pierwsze nagranie dla Nonesuch Records, zatytułowane „Life one a String”, które następnie zaprezentowała na żywo w Town Hall w Nowym York we wrześniu 2001 (wersję koncertową wydano w maju 2002 roku).

Anderson występowała wielokrotnie w Stanach Zjednoczonych i zagranicą. Jej występy są bardzo różnorodne, od prostego wymawiania słów, aż po skomplikowane multimedialne widowiska. Do jej głównych płyt zaliczamy: „ United Stares I-V (1983)”, „ Empty Places (1990)”, „ The Nerve Bible (1995)” oraz „ Songs and Stories for Moby Dick”, multimedialne przedstawienie sceniczne, oparte na powieści Hermana Melville. Anderson opublikowała sześć książek. Teksty z jej solowych projektów pojawiają się w książce pt. „Extreme Exposure”, wydanej przez Jo Bonney’a. Napisała również wstęp do Nowojorskiego wydania „Encyklopedii Britannica”.

Prace wizualne Laurie Anderon były prezentowane w najważniejszych muzeach w Stanach Zjednoczonych i Europie. W 2003 roku w Musée Art Contemporain w Lyon we Francji wystawiono zbiór przedstawiający retrospektywę jej prac: „The Record of the Time: Sound in the Work of Laurie Anderson”. Wystawa ta zawierała instalacje, nagrania, instrumenty, video, obiekty sztuki, które obejmowały twórczość od 1970 do najnowszych dokonań. Prace Anderson z zakresu sztuki wizualnej są prezentowane w Sean Kelly Gallery w Nowym Yorku na wystawie zatytułowanej: „The Waters Reglitterized” (otwartej we wrześniu 2005 roku).

Anderson jest kompozytorką muzyki do filmów Wima Wendersa i Jonathana Demme; muzyki do spektakli tańca Billa T.Jones’a, Trishi Brown, Molissy Fenley i utworu do produkcji teatralnej Roberta LePage „Far Side of the Moon”. Tworzyła utwory dla National Public Radio, The BBC i Expo ’92 w Sewilli. W 1997 była kuratorką dwutygodniowego Meltdown Festival w Royal Festival Hall w Londynie. Jej ostatnia kompozycja orkiestralna „Songs for A.E” miała premierę w Carnegie Hall w lutym 2000 i była zaprezentowana przez American Composers Orchestra, a następnie na tournee w Europie z The Stuttgart Chamber Orchestra, dyrygowaną przez Dennisa Russella Daviesa.

Znana światu jako innowatorka używania technologii w sztuce, Anderson współpracowała z International Research Corporation, laboratorium badań i rozwoju, założonym przez Paula Allena i Davida Liddle, gdzie uczestniczyla w odkrywaniu nowych kreatywnych narzędzi, takich jak Talking Stick. Stworzyła wstęp dla pierwszej części PBS Art 21, serii o sztuce w XXI wieku. Za swoje osiągnięcia otrzymała wiele nagród, m.in.: Tenco Prize for Songwriting w San Remo we Włoszech (2001) i Deutsche Schallplatten prize za Life On A String (2001), jak również nagrodę od Guggenheim Foundation I the National Endowment for the Arts. W 2002 roku Andreson została wyznaczona na pierwszą artystkę-rezydentkę, pracującą dla NASA, co przyczyniło się do powstania spektaklu „The End of the Moon”. Wśród jej ostatnich projektów jest seria audio-wizualnych instalacji i wysokiej klasy filmu, „Hidden Inside Mountains”, powstały ldla potrzeb Word Expo 2005 w Aichi w Japoni oraz seria programów do Francuskiego Radia, nazwanych “Rien dans les Poches/Nothing in my Pockets”. Anderson również pośród innych skomponowała muzykę na ceremonię otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Antenach w 2004 roku.

Anderson mieszka w Nowym Jorku. Prywatnie żona Lou Reeda.