„Jazz obecny w kinie” – przegląd filmów jazzowych #6

jazz obecny w kinie

“Jazz obecny w kinie” to nasz cykl, który od kilku tygodni gości na naszej stronie. Po tygodniowej przerwie przedstawiamy Wam kolejny odcinek, w którym wspominamy filmy wyprodukowane w latach 1960 – 1963. Jesteście ciekawi kto był gwiazdą kina, komu prymat pierwszeństwa oddali Audrey Hepburn, Grace Kelly oraz Frank Sinatra i Fred Astaire? Zapraszamy, miłej lektury.

ROK 1961

“Bopin” Hood” (USA), scenariusz: Carl Meyer (Historia), Jack Mercer (Opowiadanie); muzyka: Winston Sharples; Reżyseria: Seymour Kneitel. Animacja: Jack Ehret, John Gentilella, Irv Spector. Wytwórnia: Famous Studios/Paramount Pictures. Animację najlepiej traktować “z przymrużeniem oka”.

“Paris Blues” (USA), scenariusz: Walter Bernstein; muzyka: Leon Birnbaum, Billy Byers, Duke Ellington; Reżyseria: Martin Ritt; występują: Joanne Wodwark, Diahann Carroll, Paul Newman,Sidney Poitier, Louis Armstrong. Wytwórnia:

Historia rozgrywająca się w scenerii Paryża wzruszająca opowieść o dwóch amerykańskich muzykach jazzowych szukających za oceanem szczęścia i… miłości. Dwóch młodych ambitnych muzyków Ram i Eddie przyjeżdżają do Paryża za przysłowiowym “chlebem”, a jazz stał się triumfującym gatunkiem na paryskich salonach. Z czasem muzyka schodzi na plan dalszy, a miłość zaczyna królować.

“Too Late Blues” (Spóźniony Blues) (USA), scenariusz: Richard Carr I John Cassavetes; muzyka: David Raksin, Billy Byers, Ellingto; Dyrektor artystyczny: Sam Comer, James W. Payne. Reżyseria: John Cassavetes; występują: June WilkinsoN, John Cassavetes, Nick Dennis, Stella Stevens, Jess Polanski, Bobby Darin. Wytwórnia:

Historia jakich wielu w filmach z tego okresu. Tatem przewodnik jest miłość pianisty jazzowego John Wakefield oraz Jess. Chłopak ma jednak problem z zaakceptowaniem całej sytuacji, problemem staje się również przeszłość ukochanej, czy wspólnie uda im się pokonać wszelkie koleje losu?

“After Hours” (USA) – krótki film dokumentalny; Reżyseria: Shepard Traube, do scenariusza: (W porządku alfabetycznym) Arthur Small, Wyprodukowane przez ArthurA Smalla oraz Shepard Traube. Zdjęcia: Arthur J. Ornitz

The Twentieth Century – miniserial telewizyjny trwający 30 minut, emitowany w latach 1957-1966. Odcinek Jazz Dave Brubeck

ROK 1962

“All Night Long” (Die Heisse Nacht) (Finlandia), scenariusz: Nel King, Paul Jarrico; muzyka: Tubby Hayes, Kenny Naper, John Scott Reżyseria: Basil Dearden. Animacja: Jack Ehret, John Gentilella, Irv Spector. Wytwórnia: The Rank Organisation.

“Frankly Jazz” (USA) miniserial telewizyjny trwający 30 minut, emitowany w latach 1962-1963. Scenariusz: Gary Markas.

Goście:m.in: Larry Bunker, Clare Fischer, Chico Guerrero, Gary Peacock, Bud Shank

“The Connection” (USA); scenariusz: Jack Gelber, muzyka: Friede Red; Reżyseria: Shirley Clarke; występują: Warren Finnerty, Jerome Raphael, Garry Goodrow.

“Dualisme” (Dania), krótkometrażowy film trwający 8 minut. Film poruszający tematykę jazzu.

“EP-X-503” (Finlandia), krótkometrażowy film trwający 8 minut. Film poruszający tematykę jazzu. Scenariusz: Erkko Kivikoski, reżyseria: Erkko Kivikoski, występują: Nacke Johansson, Pentti Lasanen, Heikki Laurila.

ROK 1963

“Band of Thieves” (Finlandia), scenariusz: Lyn Fairhurst (pisarz), Harold Shampan (pomysł); muzyka: Acker Bilk
Norrie Paramor; Reżyseria: Peter Bezencenet. Występują: Acker Bilk, Carol Deene, Maudie Edwards.

Historia muzyków jazzowych.

“Stopforbud” (USA), scenariusz: Lyn Fairhurst (pisarz), Harold Shampan (pomysł); muzyka: Acker Bilk, Norrie Paramor; Reżyseria: Peter Bezencenet. Występują: Acker Bilk, Carol Deene, Maudie Edwards.

Film to eksperymentalny portret amerykańskiego pianisty jazzowego Bud Powell, przedstawia zarówno życie artysty jak i ukazuje sceny z koncertów.

Literatura:

Adam Garbicz, Jacek Klinowski „Kino wehikuł magiczny. Podróż druga 1950-1959”, 1981
Opracowanie zbiorowe „1001 filmów, które musisz zobaczyć” 2011.
Lucjan Kydryński „Przewodnik po filmach muzycznych” , PWM, 2000 rok.PN 1995.9.M86 K95 2000

Serwisy:

filmweb. pl; imdb; wikipedia.org.