18 kwietnia 2025 roku światło dzienne ujrzał nowy album Beirutu „A Study of Losses”, wydany nakładem Pompeii Records. To jedno z najbardziej ambitnych i introspektywnych dzieł w dorobku Zacha Condona – lidera i twórcy projektu Beirut. Album jest nie tylko muzycznym rozwinięciem dotychczasowego stylu artysty, ale też głęboką refleksją nad tematami przemijania, utraty i pamięci.

Album powstał na zamówienie szwedzkiego teatru cyrkowego Kompani Giraff jako ścieżka dźwiękowa do spektaklu inspirowanego powieścią „Verzeichnis einiger Verluste” (pol. Inwentarz niektórych strat) autorstwa Judith Schalansky. To literackie dzieło przedstawia serię zaginionych historii – od zniszczonych dzieł sztuki po zapomniane miejsca i ludzi – co idealnie wpisało się w muzyczną wrażliwość Condona.


Każdy z 18 utworów na albumie, w tym 11 wokalnych i 7 instrumentalnych, opowiada o stracie na inny sposób. Co ciekawe, utwory instrumentalne noszą nazwy mórz księżycowych (np. „Mare Crisium”, „Mare Tranquillitatis”), co dodaje całości kosmicznej, niemal filozoficznej głębi.

„A Study of Losses” zachowuje charakterystyczne cechy stylu Beirutu – melodyjne linie wokalne, waltzowe rytmy, bogate instrumentarium – ale wzbogaca je o nowoczesne, elektroniczne elementy. Condon eksperymentuje z syntezatorami modularnymi, co szczególnie słychać w utworze „Guericke’s Unicorn”, będącym wyraźnym ukłonem w stronę brzmień Tangerine Dream. Ta różnorodność stylistyczna sprawia, że album porusza i zaskakuje, nie tracąc przy tym spójności.

„A Study of Losses” to nie tylko album – to artystyczna podróż przez utracone światy, wspomnienia i emocje. Zach Condon stworzył dzieło spójne, melancholijne i zarazem odważne stylistycznie. To propozycja dla tych, którzy od muzyki oczekują czegoś więcej niż tylko brzmienia – poszukiwania sensu w tym, co ulotne.