W sieci pojawił się „Magia to Ty” – pierwszy singiel anonsujący nadchodzącą płytę nowego zespołu Skubisz / Lemańczyk Cooperation stworzonego przez czołowego polskiego basistę jazzowego – Piotra Lemańczyka oraz rapera i tekściarza Bartłomieja Skubisza „Eskaubei”. Utwór pokazuje dwa różne muzyczne oblicza a w warstwie słownej jest utrzymany w stylistyce spoken word.

„Magia to Ty”, oprócz parafrazy tytułu jednej z pięknych piosenek Andrzeja Zauchy, to osobisty utwór o uważnym dostrzeganiu magii i piękna w otaczających nas ludziach.” – napisał Bartłomiej Skubisz na jednym ze swoich profili.


Album „Stories about life and love”, który ze Skubiszem i Lemańczykiem współtworzyli: Tomasz Nowak, Grzegorz Pałka i Wojciech Długosz „Mr Krime ukaże się 13 września nakładem wydawnictwa Afro Vibe przy koprodukcji Fundacji Rzeszowskiej. Tego samego dnia odbędzie się koncert premierowy w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie w ramach inauguracji Podkarpackiej Jesieni Jazzowej. Album powstał dzięki dofinansowaniu ze środków z budżetu Gminy Miasto Rzeszów.

Skubisz / Lemańczyk Cooperation – zespół łączący północ z południem i muzykę improwizowaną ze słowem. Autorskie, nieoczywiste kompozycje wybitnego kontrabasisty i basisty jazzowego Piotra Lemańczyka (w tym przypadku na 6 strunową gitarę basową), w połączeniu z tekstami, rapem i spoken word Bartłomieja Skubisza „Eskaubei” dokładają kolejny kamyczek do ogródka polskiej muzyki improwizowanej łączonej ze słowem.

Zespół łączy w sobie świat jazzu elektrycznego i akustycznego, muzyczne tradycje i doświadczenia zarówno trójmiejskiej jak i krakowskiej sceny jazzowej oraz poetycką wrażliwość i hip hopowy pazur. 

Pretekstem do zawiązania się zespołu był koncert w ramach Toastu Urodzinowego dla Tomasza Stańko w Rzeszowie, w lipcu 2021 roku. Był zadedykowany pamięci Tomasza Stańko, a w jego programie znalazły się również muzyczne i tekstowe odniesienia do życia i muzyki wybitnego trębacza.


Nad muzyką i wizją artystyczną formacji Skubisz / Lemańczyk Cooperation unosi się filozofia i duch Tomasza Stańko. To momentami dzika, nieskrępowana wolność w muzyce, jak również charakterystyczne tematy muzyczne, liryzm, a momentami dosadność w tekstach i odniesienia do różnych etapów twórczości T.S., chociażby w instrumentarium (gra bez instrumentu harmonicznego i elementy free czy elektryczny bas i trąbka przywodzące na myśl lata Freelectronic). Twórcy wzięli również na warsztat jedną ze starszych i mniej oczywistych kompozycji Tomasza Stańko i Janusza Muniaka – „Aeoioe” z płyty „Jazzmassage from Poland”.