Saksofonista, kompozytor, filozof i pisarz Shabaka Hutchings przedstawia nowy album swojego nominowanego do Mercury Prize zespołu Sons of Kemet – „Black To The Future”. To już czwarty longplay zespołu i drugi wydany przez Impulse! Records.
To jak do tej pory najbardziej dynamiczny projekt zespołu. W utworach pojawią się znakomici wokaliści, w tym Angel Bat Dawid, poeci Moor Mother i JoshuaIdehen oraz artysta brytyjskiej muzyki grime D Double E.
Pierwszym utworem promującym płytę był „Hustle” z gościnnym udziałem rapera Kojey Radical. W chórkach utworu usłyszymy natomiast wokalistkę Lianne La Havas. Utwór ukazał się wraz z prawdziwie metaforycznym teledyskiem inspirowanym tańcem, wyreżyserowanym przez Ashleigh Jadee.
Poprzedni album Shabaki Hutchingsa ukazał się w wigilię pandemii, 13 marca 2020 roku. Był to projekt Shabaka & The Ancestors „We Are Sent Here By History”. Głównym tematem albumu stała się konfrontacja z zagładą ludzkości jaką znamy. Motyw ten nie stracił swojej wymowy, jej przekaz jest aktualny i dziś.
Shabaka Hutchings konsekwentnie łączy w sobie motywy wielu kultur, krążąc pomiędzy przeszłością, teraźniejszaścią i przyszłością. Wskrzesza mityczne brzmienia odkrywając nowe dźwięki pomiędzy tym, co już było, a tym, co dopiero nadejdzie. Kontynuacją tego jest album „Black To The Future”, zawierający głęboki przekaz kulturowo-polityczny i będący niezwykle bogaty muzycznie, który może stanąć na półce obok „Attica Blues” Archie’ego Sheppa czy „Alabamy” Johna Coltrane’a.
Pod względem muzycznym, „Black To The Future” jest projektem tworzonym w bardziej rozbudowanym składzie niż poprzednie nagrania Sons of Kemet. Trzon grupy – Theon Cross (tuba), Edward Wakili-Hick (instrumenty perkusyjne) i Tom Skinner (instrumenty perkusyjne) – został wzmocniony przez gości specjalnych, takich jak brytyjski saksofonista jazzowy Steve Williamson, wokalistka i bandleaderka z Chicago – Angel Bat Dawid, amerykańska poetka Moor Mother, legendarny MC brytyjskiego grime’u D Double E, brytyjski artysta, raper Kojey Radical i inni. Dodatkowo Shabaka Hutchings uszlachetnił nagrania dodając warstwy instrumentów dętych drewnianych. Ścieżki te nagrywał w trakcie lockdownu.
Album rozpoczynają i kończą liryczne komentarze przepełnione gniewem oraz frustracją. Ich przekaz ściśle związany jest ze śmiercią George’a Floyda i późniejszymi protestami Black Lives Matter.
Shabaka Hutchings mówi:
– „Black to the Future” to dźwiękowy poemat, odezwa mocy pamięci i uzdrowienia. Prezentuje on ruch mający na celu przedefiniowanie znaczenia „Black Power”. Jego znaczenie jest wielowymiarowe, a jego odbiór będzie kształtowany przez kontekst kulturowy. Ostatecznie jednak główne przesłanie pozostaje takie samo: aby ludzkość mogła się rozwijać, musimy zgłębić, co to znaczy być „Black To The Future” (czarnym w przyszłości).
O teledysku do pierwszego singla, Hutchings mówi:
– Tancerze reprezentują dualizm obecny w walce z wewnętrznymi ograniczeniami. W obrazie widzimy, że odrodzenie (symbolizowane przez zanurzenie w wodzie) może nastąpić tylko wtedy, gdy elementy jaźni zostaną ze sobą pogodzone.