12 listopada w Świdnicy dojdzie do koncertu absolutnie unikalnego. EABS specjalnie na to wydarzenie zmieni się w oktet, którego wsparciem będzie nie kto inny jak Tenderlonious – brytyjski mistrz instrumentów dętych, czołowy przedstawiciel wyspiarskiego renesansu jazzu, który zagra gościnnie na flecie i saksofonie.

Wieczór ten będzie zatem konfrontacją wyspiarskiego vibe’u i jego (jak to określiły media w ostatnich miesiącach) “wschodnioeuropejskiej odpowiedzi” przedstawionej przez EABS. Warto zaznaczyć, że polski jazz nie jest obcy Tenderloniousowi. Jako jednego z jego ulubionych trębaczy wymienia Tomasza Stańkę, którego album “Litania” obok kultowego “Astigmatic” Krzysztofa Komedy stawia wśród najlepszych krążków jazzowych. Artysta ten ma za sobą również analogiczną drogę muzyczną jaką przeszli niektórzy członkowie EABS, która poprzez różne inne gatunki ostatecznie zaprowadziła go do jazzu. Obecność Tenderloniousa w Polsce nie skończy się tylko i wyłącznie na wspólnym koncercie. Artyści spędzą kilka dni w studio, w którym EABS będzie nagrywał utwory na nadchodzący album.

www.youtube.com/watch?v=oCidnnOVU7M

O jazzowej rewolucji ostatnich lat zaczęło być głośno za sprawą między innymi tego, co dzieje się w tym gatunku w Wielkiej Brytanii. Kolebką tego, co ówcześnie jest określane jako “future rare groove” lub “new wave jazz” jest Londyn. To tam undergroundowa scena instrumentalna skupiona wokół miejsc takich jak Total Refreshment Centre, Church of Sound czy Jazz Cafe, a także z ramienia inicjatyw jak Jazz re:freshed czy stacji radiowej Worldwide FM, sukcesywnie buduje pewnego rodzaju movement, który ma coraz mocniejszą pozycję na muzycznej mapie.

Zespoły i muzycy tacy jak Yussef Kamaal, Shabaka Hutchings, Moses Boyd, Nubya Garcia czy Ruby Rushton i 22archestra (których liderem jest Tenderlonious) na dobre ugruntowali swoją pozycję w UK, coraz częściej grając koncerty na całym świecie. Podobnie dzieje się za oceanem, czego dowodem jest popularność Kamasi Washingtona, ekipy BadBadNotGood, Thundercata czy kolektywu The West Coast Get Down.

Na naszym rodzimym podwórku szlak rewolucji gatunku przeciera wrocławski septet EABS, którego debiutancki krążek “Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” sporo namieszał na polskiej scenie. To kontynuacja polskiej szkoły jazzowej z czasów Komedy, jednak wymykająca się zupełnie brzmieniowym schematom i uciekająca od utartych muzycznych standardów. Album Wrocławian jest w całości poświęcony twórczości legendy polskiego jazzu – Krzysztofowi Komedzie. “Repetitions” to analiza twórczości artysty z lat 1962-1967. To powtórka Komedy mniej znanego, a zarazem dogłębniej zbadanego.

www.youtube.com/watch?v=TQlw-SEVWOE

“Repetitions” zostało świetnie przyjęte przez krytyków i dziennikarzy muzycznych. Album od momentu majowej premiery zebrał ponad 30 pozytywnych recenzji i artykułów. Rozpisywano się o nim zarówno w mediach lifestyle’owych, na szeroko pojętych portalach muzycznych jak i w środowisku jazzowym (Jazz Forum, Polityka, Przekrój, Gazeta Wyborcza, Jazz Press, Ruch Muzyczny). EABS to tegoroczny laureat „EMOCJI” (nagrody przyznawanej przez Radio Wrocław KULTURA), Mateuszów Trójki w kategorii Wydarzenia Jazzowego. Zespół został również nominowany do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej. Wcześniej projekt został wyróżniony nagrodą WARTO przyznawaną przez Gazetę Wyborczą.

Posłuchane 3.0: EABS plays Repetitions feat. Tenderlonious
https://www.facebook.com/events/795249533987989/

Bilety (35zł): https://goingapp.pl/evt/1160111/posluchane-30-eabs-feat-tenderlonious