Szwajcarskie VEIN Trio na swojej ósmej pełnowymiarowej płycie rozprawia się z współczesną muzyką kameralną za pomocą własnego, coraz bardziej oryginalnego języka.

Już o w otwierającym całość „Boarding The Beat” czuć nerw, intensywność, a przede wszystkim chęć odkrywania nowych dróg aranżacyjnych. Kolejny „Prelude” ma już spokojniejszy charakter, ale też prezentuje różnorodność brzmień od nienachalnego hardbopu aż po swoistego boogie, co czyni zeń największy „rytmik” na całym krążku. „Poem De Nuit” to pierwsza perła tej płyty. Powolna, morowa melodia wygrywana przez kontrabas i fortepian, podbijana następnie delikatnie bębnem basowym, uspokaja i skłania do refleksji. To jednak cisza przed burzą, którą stanowi buzujące „In Medias Res”, którego punktem kulminacyjnym jest solo perkusisty Floriana Arbenza. Z kolei „Ode To Sentimental Knowledge” w swoim balladowym wydźwięku jest jeszcze bardziej wyszukana od poprzedniczki. Prowadzona fortepianem Michaela Arbenza, stanowi dowód na to, jak zagrać utwór z pozycji lidera, pozostawiając jednocześnie odpowiednią ilość miejsca pozostałym instrumentalistom. Niezwykle natomiast prezentuje się kompozycja „Sheherazade”, która za sprawą oryginalnego wstępu, zagranego przez Floriana na hatchini, nadaje mu klimatu rodem z „Czarnego Lądu”. Popisowo wypada tu również kontrabasista Thomas Lähns, który finezyjnie wypełnia partie rytmiczne. Swoistą definicją współczesnej muzyki kameralnej jest z kolei utwór „Pastorale”. Niełatwy w odbiorze, pomimo niespełna 4 minut, czerpie z różnych źródeł – od muzyki poważnej aż po szeroko pojętą muzykę improwizowaną. Album wieńczy zaś zaskakujący narastający „Ballet Of The Monkeys”, który budując klimat zbliżającego się finału, zaskakująco urywa się pod koniec.

Muzyka na „The Chamber Music Effect” jest wyrazem poszukiwań, ale też kumuluje dotychczasowe doświadczenia tria. Słychać, że panowie nie boją się eksperymentów i szukają w różnych stylistykach. To powoduje, że koncerty, a przede wszystkim kolejne poczynania artystyczne VEIN Trio zapowiadają się interesująco.

Ocena płyty: