Colours of Ostrava to międzynarodowy festiwal wielogatunkowy, odbywający się od 2002 roku w czeskiej Ostrawie. W 2012 roku festiwal przeniesiono na obrzeża miasta, do niezwykłego, postindustrialnego kompleksu huty Dolní Vítkovice. Podczas edycji w 2017 roku, która odbędzie się w dniach 19-22 lipca wystąpi, m.in. Birdy, Norah Jones, Benjamin Clementine… Artyści nadal są ogłaszani.

Bilety są już w sprzedaży, można je zakupić tutaj.

NORAH JONES

Amerykańska wokalistka, kompozytorka, pianistka i gitarzystka. Laureatka dziewięciu nagród Grammy. Jej muzyka to unikalne połączenie jazzu i wrażliwego wokalu, z lekkim posmakiem bluesa i szczyptą współczesnego folku. Do Ostrawy przywiezie swój szósty album zatytułowany „Day Breaks”.

“Nie raz słyszałam historie o tym, że kiedy przejdziesz przez coś trudnego – piszesz lepsze piosenki. To smutne, ale zupełnie prawdziwe” – powiedziała Norah Jones w wywiadzie dla magazynu Rolling Stone. Uzdolniona amerykanka ciężko pracowała na swój sukces, a bagaż doświadczeń nie raz stanowił jej artystyczną inspirację, co słychać w niejednej balladzie.

Na przestrzeni lat współpracowała m.in. z Willie Nelsonem, Mike’em Pattonem, Outkast, Foo Fighters, Danger Mousem czy zespołem Belle & Sebastian. Dziś jest szczęśliwą mężatką i matką i jak sama przyznaje, obecnie zmieniło się nie tylko jej życie, ale także sposób muzycznego funkcjonowania.

„Nie przesiaduję w studiu do białego rana, jammując i popijając wino. Teraz urządzam sesje twórcze wieczorem na pianinie w kuchni, kiedy już dzieci pójdą spać. Przeszłam z trybu nocnego na dzienny” – komentuje z uśmiechem artystka.

Widzieliśmy ją w różnych muzycznych obliczach – poczynając od lekkiego folku, po country, rock czy jazz. Z każdą płytą udowadnia, że tak naprawdę chodzi o jej styl i doskonałe wyczucie, a nie gatunek, w okolicy którego się akurat znalazła. To zależność między nastrojem a umiejętnościami. Pokazał to nowy album Norah, który ukazał się przed zaledwie kilkoma tygodniami.

W ostatnim wywiadzie dla New York Times, Jones opowiada o powstawaniu nowego krążka. Jak twierdzi, pomysł w jej głowie zrodził się w 2014 roku, podczas koncertu w Kennedy Center Washington, z okazji 75. rocznicy powstania wytwórni Blue Note Records, z którą artystka jest od lat związana. Wykonywała wówczas cover utworu Jesse Harrisa „I’ve Got to See You Again” wraz ze słynnym saksofonistą Waynem Shorterem, perkusistą Brianem Blade i basistą Johnem Patitucci.

„Zaczęłam wtedy myśleć o nagraniu czegoś mocno jazzowego, a przede wszystkim o nagraniu czegoś wspólnie z Brianem i Waynem” – wyznała Norah. „Nie chciałam żeby to było standardowe. Miałam nadzieję na coś rytmicznego, z przewodzącym saksofonem Wayna” – dodaje.

Niebawem spotkali się w studiu realizując nowe pomysły i kompletując materiał na szósty krążek artystki. Na „Day Breaks” składa się w sumie 12 piosenek, 9 autorskich i 3 covery: „Peace” H. Silvera, “Fleurette Africaine” Duka Ellingtona oraz “Don’t Be Denied” Neila Younga.

Atmosfera albumu wydaje się odzwierciedlać zarówno osobisty jak i profesjonalny komfort, który może poczuć artysta po piętnastu latach dynamicznie rozwijającej się kariery i z ponad pięćdziesięcioma milionami sprzedanych płyt na koncie. Jones po prostu nie musi podporządkowywać się przemysłowi, by wydać nowy materiał. Stać ją na eksperymenty, a te w jej wykonaniu są zwyczajnie piękne.

BENJAMIN CLEMENTINE

Brytyjski wokalista, poeta, pianista, którego utwory nazywane są „ucztą dla duszy”. Laureat prestiżowej nagrody Mercury Prize. Przygodę z muzyką rozpoczął w Paryżu, grywając na ulicy, teraz jest świadomym artystą ze świetnym debiutem na koncie.

„Jestem ekspresjonistą. Śpiewam to co mówię, mówię to co czuję i czuję to co gram. Szczerze, nie inaczej tylko szczerze. Niektórzy mogą poczuć się znudzeni, ale ja zapraszam tylko cierpliwych słuchaczy takich, którzy potrafią się zatrzymać i poczuć emocje jakie mam do przekazania, bez zadawania zbędnych pytań” – wyznaje Bejamin Clementine.

Jest stuprocentowym samoukiem, a zarazem doświadczonym przez życie pasjonatem. Skromny i uśmiechnięty, zaledwie dwudziestosiedmioletni artysta, pochodzi z Londynu, ale muzyczną przygodę rozpoczął w Paryżu. Przyleciał do Francji wydając na bilet ostatnie pieniądze. Uciekał z trudnego domu, bez wykształcenia i perspektyw. Emocje, wszystkie, również te nieprzyjemne, przelewał na papier. Śpiewać uczył się długo, dbając by jego głos brzmiał oryginalnie i szczerze.

Jego historia, niczym filmowy scenariusz, potoczyła się szybko po tym, gdy został dostrzeżony przez jednego z producentów wytwórni Ekleroschock, podczas występu na stacji metra Palace de Clichy, wykonując covery Jamesa Browna, Boba Marleya oraz Niny Simone. Mieszkał na ulicy, a śpiewając a cappella lub przy akompaniamencie gitary akustycznej, a w knajpach czy na ulicach, zarabiał na chleb. Stolica Francji szybko stała się idealną przestrzenią dla jego poetyckiej i delikatnej duszy. Teksty utworów Benjamina stanowią głównie jego osobiste doświadczenia, o czym możemy się przekonać słuchając „At Least for Now” – debiutanckiego materiału Clementina.

Wydawnictwo weszło na rynek na początku 2015 roku. W tym samym okresie muzyk został uhonorowany nagrodą Mercury Prize oraz statuetką Victories de la Musique – francuskim odpowiednikiem Grammy, w kategorii debiutancki album.

„Piosenki są jak moje skrzydła, dzięki nim latam” – podsumowuje swoją twórczość Benjamin Clementine.

Pierwsza płyta artysty to mieszkanka buntu z miłością i melancholią, z odrobiną liryczności, autoekspresji i rymowanymi monologami. Nagrodę Mercury Prize przekazał na rzecz ofiar zamachów w Paryżu. Nie poprzestaje na pomaganiu potrzebującym w duchu własnego tekstu jednej z piosenek: „Nigdy nie zapominaj, że przyszedłem znikąd”, ale nie chce by jego historia przysłaniała muzykę.

BIRDY

Brytyjska wokalistka, piosenkarka i kompozytorka. Nominowana do BRITs i Grammy. W marcu Birdy podzieliła się swoim już trzecim krążkiem. Płyta “Beautiful Lies” szybko uplasowała w pierwszej dziesiątce zestawień w 46 krajach na świecie.

Młoda artystka zachwycająca delikatnym, a zarazem bardzo dojrzałym głosem. Nazywana prawdziwym objawieniem prosto z brytyjskiego konkursu muzycznego. Jej debiutancki album, składający się niemal w całości ze znanych przebojów w zupełnie nowych aranżacjach, oczarował świat. Drugim krążkiem dała się poznać jako znakomita kompozytorka. Trzecim albumem potwierdziła zarówno wyjątkowy talent, jak i solidny warsztat wokalny. Świadoma swoich możliwości artystka w każdy utwór wkłada ogromną dawkę emocji i serca.

Mając zaledwie 12 lat zaprezentowała swoją pierwszą piosenkę zatytułowaną ‚So Be Free’, startując w telewizyjnym konkursie muzycznym „Open Mic UK”. Wygrała program, okazując się najlepszą w dwóch kategoriach oraz pokonując niemal 10000 pozostałych konkurentów. Po niedługim czasie zaczęła pisać na poważnie własne teksty i muzykę oraz zamieszczać amatorskie nagrania w internecie. Wkrótce otrzymała propozycję kontraktu z Good Soldier Songs Ltd oraz zaproszenie do występu na żywo w radiu BBC 1.

Jej debiutancki album, zatytułowany po prostu „Birdy”, ukazał się w listopadzie 2011 roku. Materiał na krążku składał się z coverów i jednego autorskiego utworu młodej Jasmine. Nowe aranżacje obejmowały numery takich artystów jak m.in. Cherry Ghost, The National, Phoenix, The Postal Service czy James Taylor. „Ta płyta była wprowadzeniem do mojego stylu” – tłumaczy artystka. Album zajmował wysokie pozycje na listach przebojów w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Holandii a także Belgii, skąd pochodzi rodzina artystki.

W tym roku nakładem wytwórni Atlantic i Warner Music ukazała się trzecia płyta artystki zatytułowana „Beautiful Lies”. Album promowały single „Let It All Go” i „Wild Horses”. Po wydaniu kolejnego autorskiego materiału, Birdy nie zrezygnowała z tworzenia wyjątkowych aranżacji znanych numerów innych artystów. Na przestrzeni ostatnich miesięcy na warsztat wzięła utwory Tracy Chapman, Coldplay czy Justina Biebera. Artystka może się pochwalić kilkoma występami na żywo podczas mini koncertów w rozgłośniach radiowych.