Dzisiaj w Studio im.Romany Bobrowskiej w Radiu Kraków w ramach 9. edycji Festiwalu Krakowska Jesień Jazzowa odbędzie się koncert finały Barry Guy Blue Shroud Band. W składzie: Savina Yannatou – voice (GR);  Michel Godard – tuba and serpent (FR); Ben Dwyer – guitar (IR); Agusti Fernandez – piano (ESP); Torben Snekkestad – soprano/tenor saxes (NOR); Michael Niesemann – alto sax/oboe (D); Per Texas Johansson – tenor/clarinet saxes (S); Peter Evans – trumpet (USA); Julius Gabriel – baritone/soprano saxes (D); Maya Homburger – violin (CH); Fanny Paccoud – viola (FR); Lucas Niggli – percussion (CH); Ramon Lopez – percussion (FR); Barry Guy – bass (CH).

Wyczekiwany i owiany odrobiną tajemnicy nowy projekt Barry’ego Guya, który może okazać się najważniejszym występem tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Londyński wirtuoz kontrabasu przyjedzie do Krakowa z kompozycją przygotowaną specjalnie dla festiwalu. Inspiracją dla Blue Shroud („Błękitny Całun”) stał się obraz Guernica Pabla Picassa. Geneza powstania utworu jest jednak również osadzona we współczesnej, smutnie wymownej historii.

– Istnieją trzy wątki, które posłużyły za inspirację dla kompozycji – tłumaczy Barry Guy.
– Mowa o zbombardowaniu baskijskiego miasta Guernica w 1937 r., powstałego w jego następstwie obrazu Picassa, oraz historii, która wydarzyła się w 2003 r. To wtedy Sekretarz Stanu USA Colin Powell w siedzibie ONZ miał obwieścić światu decyzję o inwazji na Irak. Wówczas zadecydowano o przykryciu znajdującego się w budynku gobelinu z reprodukcją Guerniki niebieską kurtyną. Bezsprzeczny akt tchórzostwa, jakim było zasłonięcie obrazu, który tak dosłownie ilustruje horror wojny, miało po prostu ocenzurować przekaz o wypowiedzeniu wojny – mówi Guy.