25 listopada ukaże się długo oczekiwana płyta „15 Studies for the Oberek” czyli „15 Studiów nad Oberkiem” to drugi album solowy Piotra Orzechowskiego ‘Pianoohooligana’, będący zbiorem muzycznych rozważań artysty poświęconych tej formie polskiego tańca. Tytułowe Studia to krótkie szkice muzyczne dedykowane konkretnym cechom Oberka, przywołujące na myśl fortepianową miniaturę. 15 utworów zawartych na krążku stanowi próbę odnalezienia uniwersalnych właściwości muzyki ludowej, jak również ich konfrontacji z językiem muzyki współczesnej.

Materiał obejmuje pięć zagadnień tematycznych, na które składają się po trzy studia. Artysta, zadając sobie pytania o źródło improwizacji, rejestruje proces wnikania do wnętrza tańca, uwypuklając i opisując takie jego elementy jak rytm, melodia czy harmonia. Otrzymujemy dzięki temu materiał niezwykle barwny, napięciowo zróżnicowany, z wieloma zaskakującymi zwrotami akcji, którego nadrzędnym celem jest odnalezienie i zrozumienie istoty tytułowego oberka.

Partnerami projektu są: Pogram 2 Polskiego Radia oraz Narodowy Instytut Audiowizualny.

Pianohooligan-kopia

PIANOHOOLIGAN – Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – rocznik 1990, pianista i kompozytor, absolwent prestiżowego Berklee College of Music, jeden z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia. Laureat wielu nagród, w tym najważniejszej – I. Nagrody na Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011), którą zdobył jako pierwszy Polak w historii legendarnego szwajcarskiego Montreux Jazz Festival.

Lider High Definition Quartet, z którym wygrał kilka międzynarodowych konkursów – m.in. Jazz Hoeilaart w Belgii (2011), a także zaprosił do współpracy giganta trąbki jazzowej Randy’ego Breckera, której owocem były dwie trasy koncertowe – w Polsce (2012) i krajach Zatoki Perskiej (2013). Orzechowski ma na swoim koncie album pt. „HOPASA” ze autorskimi kompozycjami nagrany z High Definition (EmArcy Records/Universal Music Polska, 2013) oraz album solowy z aranżacjami i utworami inspirowanymi twórczością Krzysztofa Pendereckiego pt. „Experiment: Penderecki” (Decca Classics/Universal Music Polska, 2012). Świetnie przyjęte przez krytykę krążki znalazły się w czołówce rankingów najważniejszych płyt roku.

Laureat tzw. Polskiego Oscara Jazzowego „Grand Prix Jazz Melomani” w kat. „Nadzieja Melomanów” (2013), czy tytułu „Nadzieja Polskiego Jazzu” magazynu Jazz Forum (2014), otrzymał nominacje do najważniejszych polskich nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej” (2012), „Gwarancje Kultury” TVP Kultura (2013), „Fryderyk” (2013, 2014).

Współpracował z wybitnymi osobowościami świata muzyki, takimi jak: Philip Glass, Adrian Utley/Portishead, Randy Brecker, Victor Mendoza, Skalpel, Dorota Miśkiewicz, Jacek Kochan, Marcin Masecki, Adam Bałdych, Vladislav ‘Adzik’ Sendecki i in. Zapraszany na prestiżowe festiwale: Montreux Jazz Festival i Septembre Musical (Szwajcaria), Unsound London, Sacrum Profanum (Kraków), Nostalgia (Poznań), Open’er (Gdynia), OFF Festiwal (Katowice), Jazz Utsav (Indie), Gulf Jazz Festival (Kuwejt-Bahrain), Getxo Jazz Festival (Hiszpania), czy Druivenfestival (Belgia).

Ostatni album Piotra Orzechowskiego pt. „Bach Rewrite” to nietuzinkowa prezentacja koncertów klawesynowych J.S. Bacha, wykonanych na elektroakustycznych instrumentach (Rhodes/Wurlitzer), nagrany wraz z pianistą Marcinem Maseckim i Capellą Cracoviensis dla wytwórni Decca Classics/Universal Music Polska (2013).

Tracklista:

The Colour
1. Study 1
2. Study 2
3. Study 3

The Tensions
4. Study 4
5. Study 5
6. Study 6

The Pulse
7. Study 7
8. Study 8
9. Study 9

The Impulse
10. Study 10
11. Study 11
12. Study 12

The Line
13. Study 13
14. Study 14
15. Study 15