17 i 18 października (kina studyjne) i 21 października (Multikino) Stowarzyszenie Nowe Horyzonty zaprasza na specjalne pokazy w całej Polsce filmu Nicka Fentona i Petera Stricklanda Björk: Biophilia Live. Film był prezentowany w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce 14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu.

Widowiskowy koncert wybitnej islandzkiej artystki, zarejestrowany w Alexandra Palace w Londynie w 2013 roku, przy użyciu 16 kamer, przez Nicka Fentona i Petera Stricklanda, ekspertów w dziedzinie dokumentacji występów muzycznych.

Zapraszamy do lektury wywiadu z Peterem Stricklandem, reżyserem Björk: Biophilia Live.

Skąd wziął się pomysł na tak innowacyjną reżyserię koncertu?

Z pomysłem na nakręcenie filmu zwróciła się do nas sama Björk. Jako odpowiedź podesłałem jej plan przyłączenia do koncertu archiwów, które nawiązywały w swojej treści do eksploracji kosmosu i mikroprzyrody.

Jakie były inspiracje?

Inspiracją stały się eksperymenty Hansa Jenny’ego, który przeprowadzał rozmaite doświadczenia na polu enigmatycznie brzmiącej cymatyki, kosmologiczne filmy Jordana Belsona oraz obrazy z książki Notations 21 Theresy Sauer.

Co było najtrudniejszym elementem podczas kręcenia Biophilii? 

Najtrudniejszym elementem okazał się okrągły kształt sceny, na której występowała Björk. Musieliśmy używać w związku z tym aż 16 kamer, upewniając się za każdym razem, że operatorzy nie przeszkadzają widowni, ani też samej artystce. Bardzo pomocne okazało się doświadczenie zawodowe Bretta Turnbulla, naszego głównego operatora. Dopilnował, aby wszystko szło jak należy.

Czy Björk poddawała autorskie pomysły na realizację projektu?

Björk na początku opowiedziała ekipie, na czym jej zależy, a czego wolałaby uniknąć. Ważne były dla niej aplikacje i animacje, które wykorzystywaliśmy w Biophilii. Najważniejszą wskazówką, którą nam dała, było to, aby unikać stylu retro i elementów dydaktyki. Chciała, aby show zrobione było z niemal kliniczną dokładnością. Artystka nie chciała pouczać nikogo w związku ze stopniem zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Chciała, by Biophilia była traktowana jako hołd składany naturze.

W jakich elementach tkwi walor edukacyjny koncertu?

Björk kładzie nacisk na wizualne umiejscowienie człowieka we wszechświecie i wyraża nadzieję na osiągniecie idealnej symbiozy pomiędzy środowiskiem naturalnym i tym wytworzonym przez człowieka. To coś, w co należy się zaangażować, a nie obserwować z dystansu. Muzyka jest centralnym elementem Biophilii, więc to w niej przemycony jest edukacyjny wymiar projektu. Jest również widoczny w rozmaitych aplikacjach, które widzimy.

Co zdecydowaliście zrobić z materiałami, które zużyto podczas kręcenia Biophilii?

Za całą dekorację posłużyły nam archiwalne materiały wizualne. Czekała nas ogromna praca z powodu praktycznie nieskończonej ilości elementów, które chcieliśmy wykorzystać. Tygodniami wybieraliśmy właściwe obrazy, które później trzeba było odpowiednio dopasować do konkretnych momentów koncertu.