Czerwiec w Pardon, To Tu będzie niezwykle bogaty w wydarzenia koncertowe. Czeka nas ich aż dziewięć! Z tej okazji będziemy mieć dla Was kilka zaproszeń na koncerty. Poniżej przedstawiamy pełny program.

Czerwiec w Pardon To Tu

  • Koncert “Adam Pierończyk Trio” [feat. Andrzej Święs / Krzysztof Szmańda], Nd. 01.06.2014, godz. 20:30, wstęp 25 zł

Adam Pierończyk (ur. 1970) – jeden z najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych polskich saksofonistów jazzowych, oraz “…. największych innowatorow w polskim jazzie”, jak pisze “Gazeta Wyborcza”. Jeszcze dalej poszedł prestiżowy niemiecki dziennik “Frankfurter Allgemeine Zeitung” nazywając go “promieniem nadziei na wschodnioeuropejskiej scenie jazzowej”. Koncertuje na całym świecie. Zdobył wiele nagród. Nieprzerwanie od 2003 roku “Najlepszy Saksofonista Sopranowy” według magazynu “Jazz Forum”. W 2011 roku nominowany w pięciu kategoriach do nagrody “Fryderyk”, zdobył dwie najważniejsze statuetki, jako “Jazzowy Muzyk Roku” oraz za “Jazzowy Album Roku”. Obecnie także dyrektor artystyczny Sopot Jazz Festival.
www.myspace.com/adampieronczyk

Andrzej Święs – ur. 1979, kontrabasista. Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (2005) oraz Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej (2008). Występował z tak uznanymi muzykami, jak m.in.: Lee Konitz, Greg Osby, George Garzone, Karl Martin Almqvist, Jacques Schwarz-Bard, Judy Bady, Keith Javors, Adam Pierończyk, Frank Parker, Harald Tanschek, Janusz Muniak, Zbigniew Namysłowski, Jan „Ptaszyn” Wróblewski, Joachim Mencel, Kuba Stankiewicz, Ewa Bem, Grzegorz Nagórski, Jacek Kochan, Aga Zaryan, Grace Kelly, Jason Palmer, Pete McCann, Artur Dutkiewicz, Jorgos Skolias, Krzesimir Dębski i inni. Koncertował na wielu festiwalach w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Francji, Holandii, Szwajcarii, Luksemburgu, Danii, Austrii, we Włoszech, Rosji, Czechach, Chorwacji, Słowacji, Czarnogórze, na Ukrainie iw Białorusi. Na stałe współpracuje z kwartetem Soundcheck, Grzegorzem Nagórskim, Maritą Alban Juárez, Kocin Kociński Trio oraz Nowicki/Święs/Frankiewicz Trio. Album Pathfinder Nowicki/Święs/Frankiewicz Trio w 2013 roku nominowany był do Nagrody Muzycznej Fryderyk w kategorii „Album roku – muzyka jazzowa”.

Krzysztof Szmańda – ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji w 1999 roku. W latach 2000-2002 odbył podyplomowe studia w Thornton School of Music University of Southern California w Los Angeles, gdzie doskonalił swe umiejętności u boku m.in. Petera Erskinea, Ndugu Chanclera, Erika Forrestera i Johna Claytona. Jest współzałożycielem poznańskiej formacji – Soundcheck, z którą zdobył wiele nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach jazzowych oraz wydał 3 płyty. Ponadto, Krzysztof Szmańda współpracuje z Big Bandem klubu Tygmont w Warszawie, prowadzonym przez Zbigniewa Namysłowskiego oraz z zespołami Kuby Stankiewicza i Ingi Lewandowskiej, Mariusza Bogdanowicza, Marcina Olaka, Olega Kirejewa, Keitha Javorsa i Trifonidis Orchestra. Krzysztof Szmańda zatrudniony jest na stałe w zespole orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, współpracuje też orkiestrami Filharmonii Narodowej oraz Sinfonia Varsovia.

  • Koncert “DEFIBRILLATOR” [Sebastian Smolyn / Artur Smolyn / Maxime Hänsenberger] & Guest, Wt. 03.06.2014, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Na początku czerwca na scenie Pardon, To Tu wystąpi polsko-szwajcarskie trio ‘Defibrillator’. Grający na elektronicznym puzonie Sebastian Smolyn i posługujący się elektroniką jego brat Artur na swoje artystycznej ścieżce wybrali kierunek muzyki improwizowanej. Ich brzmienie silnie zakotwiczone jest w estetykach free jazzu, nowej muzyki wspolczesnej, grindcore czy noise.
Podczas obecnej trasy koncertowej towarzyszy im perkusista z szwajcarskiego Fribourga – Maxime Hänsenberger.

Sebastian Smolyn: e-trombone
Artur Smolyn: electronics
Maxime Hänsenberger: drums

Klasycznie wykształceni w Niemczech, Francji i Szwajcarii. Grali w wielu znanych orkiestrach i zespołach m.in. z takimi muzykami jak: Peter Brötzmann, Oliver Steidle, Daniel Buess, Julian Sartorius, Olaf Rupp.

  • Koncert “Hailu Mergia with Tony Buck and Mike Majkowski”, Czw. 05.06.2014, godz. 20:30, wstęp 30 zł

Po ponownym wydaniu ” Hailu Mergia & His Classical Instrument” na Awesome Tapes From Africa latem 2013 r., etiopski klawiszowiec i kompozytor Hailu Mergia rozpoczął swój pierwszy koncertowy tour od ponad 20 lat. Stało się to pod koniec ubiegłego roku. Teraz wraca po więcej, ku chwale ethio-jazzu!

Na trasie, Hailu jest wspierany przez zamieszkałych w Berlinie Australijczyków: Tony Buck (perkusja) – powszechnie znany ze swojej długotrwałej współpracy z Necks; i Mike Majkowski (kontrabas), który zdobył uznanie za swoje występy solowe i jako sideman w koncertach z Peterem Brötzmannem i Hanem Bennink.

Hailu Mergia – keyboards, accordion
Tony Buck – drums
Mike Majkowski – double bass

W 1985 roku, mistrz akordeonu i weteran liderujący zespołom, aranżer i klawiszowiec wydał kasetę “Hailu Mergia & His Classical Instrument”. W nostalgicznym wysiłku przywrócił klasyczne brzmienie akordeonu z młodości. Etiopskiej muzyce Hailu nadał nowe brzmienie poprzez użycie fortepianu elektrycznego, syntezatora analogowego i jego ukochanego akordeonu. Był już wtedy doceniony za przełomowy klimat ethio – jazz i funk w Walias Band. Pełen wyobraźni wizjoner współczesnej muzyki, zdobył popularność dźwiękami z przeszłości używając nowoczesnych narzędzi .

Co to jest: Awesome Tapes From Africa?

Awesome Tapes From Africa rozpoczęło swoje życie w 2006 roku jako blog mp3 rzucający światło na regionalne sceny muzyczne i lokalnie produkowane kasety z kontynentu afrykańskiego. Inicjatywa ta urosła do romiarów rozpoznawanych ogólnoświatowo, publicznych archiwów, wytwórni i udanego projektu DJ-skiego.

Media o “Hailu Mergia & His Classical Instrument”

“It’s a magical discovery.” – The Wire

“Quite possibly the coolest accordion-led recording you’ll ever hear, and certainly one of the most psychedelic.” – eMusic

“11 mesmerizing, largely improvised songs that meshed the sound of a forgotten folk instrument with strange, futuristic timbres…an album that simultaneously pointed toward Ethiopia’s musical past and future.” – Washington Post

  • Koncert „Jozef van Wissem” [NL], Wt. 10.06.2014, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Mistrz lutni. Zdobywca zeszłorocznej nagrody ‘Cannes Soundtrack Award’ za muzykę do filmu Jim’a Jarmuscha „Tylko kochankowie przeżyją”. Z Jarmuschem współpracuje już od kilku lat, z którym nagrał dwie znakomite płyty. Wydal 12 solowych płyt, występuje na takich festiwalach jak barceloński Primavera Sound Festival czy All Tomorrow’s Parties.

Koncerty holenderskiego lutnisty dosłownie obezwładniają słuchacza, dyktując mu skupienie i pozwalając całkowicie zanurzyć się w muzyce – jakże odmiennej od tej, która otacza nas na co dzień. Jozef van Wissem holenderski muzyk, aktualnie rezydujący w Nowym Jorku, z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, pomimo zgoła niepopularnego instrumentu, którego używa – lutni.

Kompozycje Van Wissema opierają się na tradycyjnych renesansowych i barokowych zapisach (choć nie brak i autorskich utworów) poddanych różnym zabiegom wypracowanym przez awangardę (cut up) i współczesne metody pracy z dźwiękiem (field recording). Jego oddanie sprawie popularyzowania lutni i nietypowe podejście do tworzenia muzyki zaowocowało wieloma projektami z muzykami definitywnie kojarzonymi z niekonwencjonalnym podejściem do muzyki (Keiji Haino, Maurizzio Bianchi, James Blackshaw).

Jednak jego największym fanem stał się reżyser Jim Jarmusch. Obopólna fascynacja zrodziła wspólnie nagraną płytę, gdzie grze Van Wissema wtóruje gitara autora “Poza Prawem”. Koncerty holenderskiego lutnisty dosłownie obezwładniają słuchacza, dyktując mu skupienie i pozwalając całkowicie zanurzyć się w muzyce – jakże odmiennej od tej, która otacza nas na co dzień.

  • Koncert „Etran Finatawa”, Śr. 11.05.2014, godz. 20:30, wstęp 35 zł

Etran Finatawa po raz pierwszy w Polsce, w Pardon, To Tu. Światowa ikona afro- pustynnego bluesa porównywalna do TINARIWEN czy TAMIKREST. Nazwa zespołu znaczy “gwiazdy tradycji”. Zespół założony w 2004 r. jako symbol pokoju pomędzy koczowniczymi plemionami Tuaregów i Wodaabe. W Nigrze mają status grupy kultowej . W 2006 r. zagrali na zaproszenie Petera Gabriela na festiwalu WOMAD i tam zaczęła się ich światowa podróż po, jak dotąd, 44 krajach na wszystkich kontynentach. Nagrali 4 albumy a w 2007 r. otrzymali prestiżową nagrodę Radia BBC.

‘tightly structured songs are mixed with passages of thrilling improvisation… the album brims with a contagious freedom’ 4****stars, Top Of The World, Songlines
‘this has an authentic intimacy which some recordings of desert blues bands haven’t had…’ 4.5 stars, The NZ Herald
‘it can feel as though the music is being made right in the room with you’ Pitchfork
‘Wailing, twisting songs as gritty as the desert wind’. 4**** stars
Robin Denselow SONGLINES.

  • Koncert „Kamil Szuszkiewicz / Hubert Zemler”, Wt. 17.05.2014, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Szuszkiewicz i Zemler współpracują od wielu lat. Jako duet nagrali w 2007 epkę “Detrytus” i zagrali liczne koncerty, niektóre z gościnnym udziałem m.in. Tadeusza Sudnika i Piotra Zabrodzkiego. Są członkami podziemnego warszawskiego kwartetu Kapacitron i międzynarodowej eksperymentalnej grupy Arturasa Bumsteinasa Works And Days.

Kamil Szuszkiewicz – trębacz i autor muzyki związany z warszawską sceną niezależną, cenioną za wielogatunkowość i brak ortodoksji. Na swojej drodze twórczej miał szczęście spotkać tak wyjątkowe postaci jak Jan Jelinek, Marcin Masecki, Władysław Jagiełło, Tadeusz Sudnik, Ziv Ravitz, Adama Kamissoko, Fred Frith, Ray Dickaty, Arturas Bumsteinas, Wojtek Traczyk, Sobura, Piotr Bejnar, Piotr Pawlak, Wolfram, Macio Moretti, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler, Baaba, Janek i jego Combo i wiele innych. W 2011 wydał autorską płytę “Prolegomena”. W drugiej połowie 2014 ukaże się kolejna.

Hubert Zemler – perkusista o akademickim wykształceniu, doskonale czujący się w świecie muzyki improwizowanej. Ciągle poszukujący, konsekwentnie podążający swoją drogą wytworzył własne, oryginalne brzmienie, poparte niespotykaną wrażliwością, pomysłowością i niebywałą techniką gry. Jego wielokierunkowe zainteresowania muzyczne pozwalają mu zarówno na występy na perkusji solo jaki i kooperację z artystami z bardzo wielu, często odległych kręgów muzycznych. Współpracuje miedzy innymi z Piotrem Kurkiem w projekcie “Piętnastka”, Duetem Sza/Za i współtworzy trio Horny Trees. Ponadto koncertuje i nagrywa z zespołami Babadag, Frozen Bird, Neurasja, incarNations, Natu, The Saintbox. Koncertuje również solo. Jesienią 2012 roku, nakładem oficyny wydawniczej LADO ABC ukazała się jego solowa płyta “Moped”. Kolejna jest obecnie w fazie produkcji.

“It’s just an EP, with only three tracks, but it’s quite powerful in its simplicity. It is creative, fresh, joyful, intimate and pure. Even
the somewhat darker second track demonstrates – despite its more avant-garde leanings – a total lack of artificiality, and even fun
when the sound of sports shoes rubbing the floor is used as a rhythmic gimmick. And the last piece is a great open-ended meditative
improvisation.” – Stef Gijssels, FreeJazz-Stef Blog

  • Koncert „Shy Albatross” [Przybysz / Rogiński / Pękała / Zemler], Śr. 18.06.2014, godz. 20:30, wstęp 25 zł

Zespół Shy Albatross, powołany przez Raphaela Rogińskiego, to łączące muzycznie różne kultury – medium. Teksty zaczerpnięte z tradycji opowiadają o perspektywie kobiety, często postawionej w skrajnych sytuacjach. Tak więc obok lamentów, pieśni głodu i beznadziei, możemy usłyszeć teksty o kobietach gangsterach, czy obdarzonych paranormalnymi zdolnościami. Łącznikiem jest kultura Ameryki w której zawarł się dramat i nadzieja kobiet przybywających do niej z własnej woli lub jako niewolnice. Instrumentarium zespołu jest odzwierciedleniem tej podróży; usłyszymy tu cymbały, balafon, gitarę, mandolinę, wibrafon i inne. Tak samo stylistycznie słyszymy tu bluesa by doszukać się w nim muzyki afryki, a irlandzkie romanse mieszają się z muzyką najdalszej prerii.

Natalia Przybysz – śpiew
Raphael Rogiński – gitara, mandolina, ngoni
Miłosz Pękała – wibrafon, santur, instr.perkusyjne
Hubert Zemler – perkusja, balafon, instr.perkusyjne

  • Koncert “Mette Rasmussen (DE)/ Alan Silva (NO)/ Ståle Liavik Solberg (US)”, 23.06.2014, godz. 20:30, wstęp 25 pln

Trio zadebiutowało jako spontaniczny skład na Oslo’s Blow Out! Festival w 2013 roku. Ich występ został wtedy uznany za jedno z najciekawszych i najważniejszych wydarzeń festiwalu. Dla muzyków było już wtedy jasne, że chcą kontynuować współpracę. Trio tworzy swobodne, intensywne, rozległe dźwiękowe pejzaże, jak również rytmiczny i abstrakcyjny free jazz.

Mette Rasmussen – duńska saksofonistka mieszkająca w Trondheim w Norwegii. Jedna z najbardziej obiecujących młodych improwizatorek. W ciągu ostatnich kilku lat można było usłyszeć ją w wielu grupach, projektach i spontanicznych składach. Działa w przestrzeni muzyki improwizowanej, stale zgłębiając naturalną surowość instrumentu, nieustannie testując granice dźwięków i ekspresji osiągalnych w grze na saksofonie altowym. Jest członkinią szwedzko-brytyjskiego zespołu Trio Riot, grającego muzykę, którą sama określa jako punk jazz. Mette Rasmussen współpracowała również z takimi muzykami jak Rudi Mahall, Alan Silva, Tobias Delius, Chris Corsano, Wilbert de Jode czy Axel Dörner. W duecie z perkusistą Chrisem Corsano pracuje nad swoim pierwszym albumem, który ukaże się nakładem amerykańskiej wytwórni Relative Pitch Records, wydającej płyty m.in. Billa Frisella, Mathew Shippa, Michaela Bisio i innych czołowych muzyków sceny free improv.

Alan Silva – amerykański multiinstrumentalista, kontrabasista i klawiszowiec. Jeden z najbardziej twórczych i nowatorskich jazzowych kontrabasistów. W czasie swojej wieloletniej kariery zyskał opinię innowacyjnego improwizatora. Współpracował z takimi gwiazdami awangardy jak Cecil Taylor, Sun Ra, Albert Ayler, Suny Murray, Frank Wright, Bill Dixon czy Archie Shepp, Johannes Bauer i Roger Turner. W 1964 uczestniczył w nowojorskim festiwalu October Revolution in Jazz jako pionier ruchu free jazz. Nagrywał z Albertem Aylerem płytę Live in Greenwich Village. W 1969 roku przeniósł się z Nowego Jorku do Paryża gdzie założył i kierował gwiazdorską The Celestrial Communication Orchestra, grupę dedykowaną free jazzowi i eksperymentom muzycznym. W Paryżu założył również słynną szkołę Institute for Artistic & Cultural Perception, w której nauczał.

Ståle Liavik Solberg – jest jedną z centralnych postaci sceny muzyki improwizowanej w Oslo. Gra w takich grupach jak VCDC, regularnie współpracuje z brytyjskim gitarzystą i zasłużonym promotoremmuzyki free improv – Johnem Russellem, pianistą i keyboardzistą Jimem Bakerem, saksofonistą Martinem Küchenem czy kompozytorem i wiolonczelistą Fredrickiem Lonberg-Holmem. Solberg to również jeden z organizatorów festiwalu Blow Out! w Oslo. Kuratoruje to wydarzenie wspólnie z perkusistą Paalem Nilssen-Love.

  • Koncert „Olo Walicki – Kot (Czy też Kotka)”, Nd. 29.06.2014, godz. 20:30, wstęp 25 zł

Utwory z płyty „Kot (Czy też Kotka) skomponowane zostały do wierszy poetów nominowanych do Nagrody Europejski Poeta Wolności 2012. Nagroda, której fundatorem jest Miasto Gdańsk, a organizatorem Instytut Kultury Miejskiej, przyznawana jest co dwa lata podczas Międzynarodowego Festiwalu Literatury Europejski Poeta Wolności. Celem Nagrody jest wyróżnienie i promocja zjawisk poetyckich o wybitnej wartości artystycznej, które podejmują jeden z najistotniejszych dla współczesności tematów – temat wolności. Pragnąc podkreślić rolę i kunszt pracy tłumaczy literackich, od 2012 roku nagroda przyznawana jest także tłumaczowi.
Zaprezentowane na tym albumie wiersze wraz z muzyką i aranżacją Ola Walickiego premierowo zostały wykonane podczas uroczystej gali wręczenia nagrody, która miała miejsce 24 marca 2012 roku w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku.

Allegra Kabuki – głos
Wacław Zimpel – klarnety, harmonium
Kuba Staruszkiewicz – perkusja
Olo Walicki – kontrabas, harmonium, głos
gościnnie:
Stefan Wesołowski – harmonium
Serhij Żadan – głos

Pracę nad materiałem muzycznym Olo Walicki rozpoczął od przygotowania szkiców kompozycji przestrzennej instrumentów na scenie. Zwarty i symetryczny układ umożliwił swobodne przemieszczanie się między instrumentami i wzajemną wymianę – powstało harmonijne środowisko przestrzenno-dźwiękowe. Taką też przyjęto formę kompozycji muzycznej – album jest rodzajem suity o określonej dramaturgii. Pełną, 37-minutową formę płyty potraktowano jako nierozłączną całość i do takiego jej słuchania – w całości – zachęcamy.

Olo Walicki, kontrabasista, kompozytor, producent. Urodził się w 1974 w Gdańsku. Twórca projektów OW Kaszebe, The Saintbox, Zespół Cieśni i Tańca. Gra muzykę improwizowaną, komponuje do spektakli teatralnych i do filmu. Związany ze środowiskiem trójmiejskich i warszawskich artystów sceny offowej. Realizuje spektakle i projekty z teatrami tańca. Debiutował jako szesnastolatek grając w awangardowym zespole Niebieski Lotnik, z Jerzym Mazzollem i Jackiem Olterem. Uczestniczył w nurcie określanym jako scena yassowa i współpracował z jej twórcami, Tymonem Tymańskim, Mikołajem Trzaską, Tomaszem Gwincińskim. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Współtworzył free-jazzowy Łoskot, a także popowo-alternatywną Szwagierkolaskę, grupę Oczi Cziorne i późny skład zespołu Miłość. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów. Kilka autorskich projektów Walicki opublikował we własnym wydawnictwie (m.in. Metalla Pretiosa”, “Olo Walicki Kaszëbë”). W ostatnich latach współpracuje z Andrzejem Sewerynem, Ingmarem Villqistem, Gabą Kulką, Maciem Morettim, Piotrem Pawlakiem, Kubą Staruszkiewiczem, Wojtkiem Mazolewskim, Warszawską Orkiestrą Rozrywkową, Teatrem Dada von Bzdülöw, Programem Drugim i Trzecim Polskiego Radia.