Jazz krajów Grupy Wyszehradzkiej, muzyka improwizowana, wystawy fotografii, film niemy i sztuki wizualne, a do tego światowe gwiazdy i młodzi, debiutujący artyści. Minęła 37. edycja Międzynarodowego Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie.

7 dni Festiwalu było prawdziwym świętem muzyki. W tym roku po raz pierwszy, mamy nadzieję, że nie ostatni Jazz Juniors przy współudziale MFF Etiuda&Anima zorganizowało “BE4 – Visegrad Jazz & Visual Arts” (28-30.11). Viktor Toth Trio oraz Maciej Obara przygotowali wyjątkową ścieżkę dźwiękową dla filmu “Kreutzerova Sonata” (1927r.) w reżyserii Gustava Machatý. Film niemy stwarza największe możliwości interpretacyjne dla muzyków, a występ Viktora Toth Trio oraz Macieja Obary był popisem ich wrażliwości i umiejętności.

Następnego dnia Vojtech Prochazka Trio improwizował do czeskich, animowanych trailerów i filmów reklamowych z okresu niemego. Koncert podzielony był na dwie części. W pierwszej Trio zaprezentowało akustyczne i łagodne brzmienie, ich muzyka była doskonałym tłem do wyświetlanych obrazów. Z kolei w drugiej części, obraz stał się jedynie pretekstem i inspiracją do ciężkiego elektronicznego koncertu.

Sobota była ostatnim dniem cyklu BE4. Na scenie zaprezentował się słowacki gitarzysta David Kollar, który przygotował muzykę do animowanych filmów studentów. Gwiazdą wieczoru był Mikołaj Trzaska– kompozytor muzyki z filmów Wojtka Smarzowskiego “Róża” oraz “Drogówka”.

4. dnia w najmodniejszym miejscu Krakowa , choć nie w pełni przystosowanym do koncertów m.in. ze względu na brak ocieplanej sali,  Forum Przestrzenie odbył się Międzynarodowy Konkurs Młodych Zespołów Jazzowych Jazz Juniors 2013, w którym udział wzięło 5 zespołów. Poziom konkursu był bardzo wysoki. Muzyka tych młodych artystów, którzy dopiero zaczynają swoją karierę napawa nadzieją i utwierdza w przekonaniu, że Polski Jazz to styl sam w sobie.

W niedzielny wieczór w Forum Przestrzenie zaprezentowała się Trio RGG, których muzyka była subtelna, cicha i kojąca. Chwilę później na tej samej scenie wystąpił jeden z jurorów konkursu – holenderski pianista Peter Beets, który zaprezentował projekt „Chopin meets the blues”. Z dystansem podchodzę do tego typu przedsięwzięć, bowiem muzykę klasyczną można łatwo pokiereszować, jednak interpretacje Petera Betts’a  były bardzo dojrzałe i przemyślane. Publiczność również bardzo entuzjastycznie zareagowała na jego frywolne aranżacje. Pomiędzy koncertami ogłoszono werdykt Konkursu. Zwycięzcą okazał się zespół Bartosz Dworak Quartet za spójne brzmienie oraz zachowanie unikalnego polskiego stylu jazzowego, rozpoznawalnego na całym świecie. Następnego dnia laureaci zaprezentowali się na specjalnym koncercie w sali widowiskowej Radia Kraków.

Przedostatni wieczór Festiwalu także  obfitował we wrażenia. Tym razem, w klubie Lizard King mieliśmy okazję posłuchać dwóch znakomitych grup. Pierwszą z nich był szkocki zespół Euan Burton & Occurrences, którzy zaprezentowali najnowszy projekt „Occurences”. Ich muzyka była nacechowana emocjonalnie. Grali z wdziękiem i wrażliwością. Drugą grupą było trio Artura Dutkiewicza. Tego wieczoru odbyła się prapremiera ich najnowszego albumu „Prana”.

W finałowym dniu Festiwalu mieliśmy przyjemność posłuchać koncertu zespołu N.S.I– laureatów konkursu Jazz Juniors 2012, którzy teraz prezentowali się już nie jako debiutanci, ale świadomi i dojrzali muzycy.

Gwiazdą wieczoru był Michael Patches Stewart, który zagrał w towarzystwie Henryka Miśkiewicza,Pawła Tomaszewskiego, Roberta Kubiszyn oraz Michała Dąbrówki. Zaprezentowali materiał z najnowszego albumu “On Fire”. Michael Patches na scenie wykazywał się niezwykłym flow’em. Bardzo szybko nawiązał kontakt z publicznością. Koncertowi przyświecała przyjazna atmosfera.

Swoistym przydłużeniem każdego z koncertów były nocne jam sessions w klubie Harris Piano Jazz Bar.

37. edycja Festiwalu Jazz Juniors przeszła do historii. Paweł Kaczmarczyk– dyrektor artystyczny kolejny raz stanął na wysokości zadania.  Festiwal miał bogatą i urozmaiconą ofertę. Z niecierpliwością oczekujemy kolejnej edycji!