blueberryinf. nadesłane / fot. JazzSoul.pl

Koncertowy marzec w Pardon, To Tu? jak najbardziej. Nie może nas tam zabraknąć. W tym miesiącu będziemy mieć dla Was zaproszenia na koncerty odbywające się w Pardon. Mamy nadzieje, że będziecie uważnie nas obserwować. Tymczasem przedstawiamy marcowy „rozkład” jazdy. Zaczynamy w niedzielę 3 marca.

1. Koncert + Projekcja „Horny Trees Plays Music For *Berlin: Die Sinfonie der Großstadt*”, Nd. 03.03.2013, g. 20:00, Wstęp: 15 pln. To będzie wyjątkowy, niecodzienny, premierowy wieczór!!! „Horny Trees” czyli P. Szamburski / M. Trifonidis / H. Zemler zagrają muzykę do rewelacyjnego filmu „Berlin: Die Sinfonie der Großstadt” z 1927 r. w reżyserii Walthera Ruttmanna. Opinia publiczna i krytycy chwalą niemal jednogłośnie film montażowy Walthera Ruttmanna. Uważano go za wyraz nowej rzeczowości – kierunku w sztuce, którego zwolennicy zmierzają do penetracji „autentycznego życia”.

Muzycy Szamburski/Trifonidis/Zemler – penetrują podobnie lecz w poszukiwaniu „autentycznego dźwięku”. „Horny Trees” to trójka przyjaciół, artystów muzyków, których połączyła niegdyś głęboka dendrologiczna pasja. Wszelkie przenośnie, tłumaczenia i opisy ich twórczości oznaczają po prostu, że Szamburski/Trifonidis/Zemler grają piękną i prawdziwą muzykę dla siebie i dla Was Tu i Teraz.

Paweł Szamburski – gra na drewnianym klarnecie wykonanym z rdzenia Hebanu Grenadil oraz na plastikowych zabawkach elektronicznych. Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim – dawno temu. Aktualnie współtworzy niezależną wytwórnię płytową Lado Abc oraz stowarzyszenie kulturalne LADO, które przyczynia się do rozwoju „nowej muzyki” w Polsce. Był niegdyś założycielem i liderem zespołu Meritum oraz cyklicznych spotkań z muzyką improwizowaną „Djazzpora”, grał również w legendarnej Tupice.

Maciej Trifonidis – kompozytor, multiinstrumentalista, producent muzyczny, realizator dźwięku. Muzyka Trifonidisa jest różnorodna, kompozytor niczym podróżnik wędruje po świecie dźwięków, zachowując jednocześnie swój indywidualny styl i język muzyczny. Komponuje na duże orkiestrowe składy, comba, kameralne tria, duety.

Hubert Zemler – gra na drewnianej, klonowej perkusji oraz perkusjonaliach również wykonanych z drewna. Jeszcze podczas studiów na warszawskiej akademii muzycznej zainteresował się muzyką improwizowaną. Po jej ukończeniu nic już nie stało na przeszkodzie w rozwijaniu jego pasji, jakim było poszukiwanie nowych rozwiązań brzmieniowych i improwizacja. Podczas wieloletniej współpracy z kubańskim pianistą Reiem Ceballo zgłębił tajniki rytmów afrokubańskich. Jest laureatem trzeciej nagrody na regionalnym przeglądzie młodych drwali województwa kujawsko-pomorskiego „Axe Juniors 1999” oraz wyróżnienia na makroregionalnym popisie leśniczych „Kora 2000”.

Koncert „Tomasz Duda Solo” w „Pardon, To Tu”, Wt. 05.03.2013, g. 20:00, Wstęp: 10 pln

Ken Vandermark w notce dołączonej do „Mark In The Water” o koncertach solowych pisał wprost: „Strach przed możliwością utknięcia lub pułapką nadmiernego powtarzania się jest realny, tak samo jak obawa przed rozpoczęciem koncertu tylko po to, by nagle odkryć, że tak naprawdę nie mam nic do powiedzenia.” Zapraszając Państwa na występ Tomasza Dudy czujemy, że możemy zaproponowac artystę skoncentrowanego i świadomego tego co może zaproponowac słuchaczom. Mamy tu do czynienia z klasycznie wykształconym saksofonistą. Absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I Stopnia w Dębicy, Państwowej Szkoły Muzycznej II Stopnia w Rzeszowie oraz Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie saksofonu prof. Andrzeja Rzymkowskiego.

Koncert „Switchback” (Williams/Kugel/Greene/Zimpel), Wt. 06.03.2013, g. 20:00, Wstęp: 20 pln

Pardon, To Tu ma przyjemność zaprosić na wyjątkowy koncert formacji stworzonej z niezwykle wyrazistych osobowości sceny muzyki improwizowanej. Wydarzenie to jest częścią europejskiej trasy, która odbywa się od 27 lutego do 12 marca 2013

SWITCHBACK to nowy projekt muzyków rozpoznawalnych poprzez szerokie spektrum muzycznych tradycji i stylistyk, na których zbudowany jest ich język, i które stanowią punkt wyjścia do stworzenia osobistej wypowiedzi. Mars Williams – tenor, alto, soprano, sopranino -saxophones, Waclaw Zimpel – bass, alto, b -clarinets, tarogato, Hilliard Greene – double bass, Klaus Kugel – drums

Mars Williams jest wybitnym amerykańskim saksofonistą i kompozytorem, który w swojej twórczości z łatwością przechodzi z free jazzu do funku, hip-hopu czy rocka. Pomimo licznych tras koncertowych z Liquid Soul i The Psychodelic Furs, jest bardzo aktywny na undergroundowej scenie chicagowskich improwizatorów.

Klaus Kugel – niemiecki perkusista. Jest jednym z ważniejszych głosów europejskiego jazzu. Zwrócił uwagę międzynarodowej publiczności i krytyki, przez niezwykłe projekty, w których udział brali m.in. Petras Vysniauskas, Karl Berger, Tomasz Stańko, Charlie Mariano, Kent Carter, Theo Jörgensmann, Kenny Wheeler, Vyacheslav Ganelin, Bobo Stenson, Glen Moore, Steve Swell, Sabir Mateen, Robert Dick. Kugel pojawia się w wielu różnych kontekstach, łącząc nowoczesne podejście do grania na perkusji z wieloma muzycznymi tradycjami. John Barron (Jazz Review) powiedział: Perkusista Klaus Kugel jest majestatyczną siłą za zestawem perkusyjnym.

Hilliard Greene jest jednym z najbardziej znaczących kontrabasistów nowojorskich. Green  współpracował z Jimmy Scottem, pracując jako dyrektor muzyczny jego zespołów. Występował również z Cecilem Taylorem w jego grupie Phtongos. Green również występował i/lub nagrywał z całą plejadą wybitnych takich jak: Gloria Lynne, Jon Hendricks, Grady Tate, Marlene Ver Planck, Jacky Terrasson, Karl Berger, The Inkspots, Rashied Ali, Leroy Jenkins, Erik Friedlander, Vanessa Rubin, Yoron Israel, Cindy Blackman, Electric Symphony, Charles Gayle, Jack Walrath, Don Pullen, Dave Douglas, Bobby Watson, Greg Osby.

Wacław Zimpel to klasycznie wykształcony klarnecista oraz kompozytor, obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów na światowej scenie muzyki improwizowanej. Największe inspiracje czerpie z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. W swoich kompozycjach często odnosi się do dawnych kompozytorów tworząc swoiste, współczesne polemiki lub komentarze muzycznych tradycji. Jest liderem dwóch zespołów, Hera oraz międzynarodowego Undivided, współtworzy Resonance, orkiestrę Kena Vandermarka. Współpracuje również z: Hamidem Drakiem, Joe McPhee, Mikołajem Trzaską, Michaelem Zerangiem, Klausem Kugelem, Christianem Ramondem, Ghiridarem Udupą, Stevem Swellem, Bobbym Few, Markiem Tokarem czy Perrym Robinsonem.

Koncert „Daniel Pigoński / Ola Bilińska”, Nd. 10.03.2013, godz. 20:00, Wstęp: 15 pln / 10 pln (ulgowe)

Kolejny raz będziemy gościć parę tych doświadczonych muzyków, jednak do tej pory występowali u nas w innych projektach . Ola Bilińska solo, podczas ostatniej edycji Festiwalu Singera, natomiast Daniel Pigoński wraz z Joanną Halszką Sokołowską z projektem Der Father. Wspólnie, w Pardon, To Tu ukażą nam połączenie elektroniki, analogowych brzmień starych klawiszy, loopow perkusyjnych oraz głosu.

Ola Bilińska – wokalistka, autorka tekstów i muzyki; działa w przeróżnych zespołach o przeróżnych stylistykach – od miejsko-folkowych Płynów, przez neo-bigbitową Muzykę Końca Lata, po własny, autorski, neo-folkowy Babadag. Na ścieżce swojego rozwoju wokalnego śpiewała gatunki tak różne jak opera, bluegrass, jazz, pop, house, techno, czy amerykański folk.

Daniel Pigoński – Autor muzyki elektronicznej i eksperymentalnej do projektów teatralnych i multimedialnych. Również wykonawca – improwizator muzyki do spektakli na żywo. Współzałożyciel zespołu Elektrolit, a dawniej członek zespołu Pustki. Realizuje z wokalistką barokową Olgą Mysłowską projekt pod nazwą Polpo Motel. „Dźwięk jest dla mnie niesamowitym tworzywem i energią. Uwielbiam mieć bliski kontakt z dźwiękiem. Jest to dla mnie niesamowita tkanka. Tworzywo, które uwielbiam obrabiać. Uwielbiam nim manipulować. Używam analogowych syntezatorów, tak więc mam doskonałe pole do manewru nad brzmieniem i energią. Wydobywam maksymalną energię z dźwięku.”

Koncert „Biotone” (Tomaszczyk/Florczak/Zielak/Kuchczynski), Wt. 12.03.2013, godz. 20:00, Wstep: 15 pln. Po raz pierwszy w Pardon, To Tu wystąpi Biotone, w którego skład wchodzi: Michał Tomaszczyk-trombone; Przemysław Florczak-sax’s; Andrzej Zielak-double bass; Sebastian Kuchczyński-drums.

BIOTONE otrzymał nominację do Nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2012 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku dzięki płycie „Unspoken Words”. Zespół cechuje oryginalne brzmienie, gdyż w jego skład nie wchodzi instrument harmoniczny. Nadanie unikatowego kształtu jakim jest zestawienie puzonu z saksofonem utwierdza słuchacza w przekonaniu o wyjątkowości formacji. Biotone to jedyny zespół w kraju oraz jeden z nielicznych na świecie grający w takim składzie instrumentalnym. Najważniejsze osiągnięcia zespołu na scenie polskiej i międzynarodowej to: Grand Prix na Junior Jazz 2008 w Usti nad Labem (Czechy), Klucz do Kariery w ramach Gorzów Jazz Celebrations (2009), Nagroda dla Najlepszego Zespołu XIII Przeglądu Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych, w Gdyni (2010).

Koncert „Enchanted Hunters”, Sr. 13.03.2013, godz. 20:00, Wstęp: 15 pln

Z wielką przyjemnością chcemy zaprosić miłośników dobrej muzyki na koncert zespołu Enchanted Hunters, przedstawią debiutanckie wydawnictwo „Peoria”, twór z subtelnym połączeniem jazzu, indie folku i wprowadzających w ludowy nastrój cymbałów i fletu. „Peoria” to miód na serce dla tych, którzy wątpią w polska muzykę, a miód na serce jej wiernych fanów” – Agnieszka Szydłowska, Polskie Radio

Enchanted Hunters – trójmiejski zespół założony przez Małgorzatę Penkallę, w którego skład wchodzą również Magdalena Gajdzica i Patryk Zieliniewicz. W ich dokonaniach można dosłuchać się elementów dream-popu, dream-folku, americany. Na pierwszy rzut oka dominuje w nich kobiecy pierwiastek: dziewczęcy głos liderki, delikatne tony fletu i cymbałków, rozmarzone jazzujące akordy. Nostalgiczną atmosferę utworów przełamują jednak akcenty psychodeliczne, czy nawiązania do amerykańskiego indie rocka z lat ’90.Wydana w maju 2012 r. debiutancka płyta zespołu – „Peoria” została dobrze przyjęta przez krytykę i słuchaczy. Pojawiła się na antenie Programu Trzeciego Polskiego Radia jako płyta tygodnia, a zespół promował wydawnictwo na najważniejszych festiwalach w kraju, takich jak OFF Festival i Heineken Open’er Festival.

Koncert „Slavicada” (Simon/Mazurek/Hartman/Mazurkiewicz), Pn. 25.03.2013, godz. 20:00, Wstęp: 15 pln. Na powrót do źródeł czekaliśmy od dawna i nareszcie za sprawą Slavicady przeniesiemy w czasowo i geograficznie inny wymiar. Czerpiąc inspiracje z słowiańskiego folkloru i wpływów muzyki współczesnej, zespół swoim świeżym podejściem na nowo łączy korzenie tradycji z nowoczesnością. Grupa porusza się równie swobodnie na pograniczu bałkańskich, cygańskich i żydowskich nurtów jak i w klasyce i improwizacji. Ich muzyka jest rytmiczna, śmiała i niebanalna, oparta na pulsie basu i gitary oraz przeplatających się melodiach klarnetu i skrzypiec. Martin Simon (gitara), Adam Mazurek (klarnet), Wojciech Hartman (skrzypce), Jacek Mazurkiewicz (kontrabas) tutaj.

Martin Simon kompozytor i gitarzysta aktywny w obszarze jazzu, etnicznej i klasycznej muzyki, muzyki improwizowanej i eksperymentalnej. Jako lider jazz-rockowej formacji Jazzva, zdobył pierwszą nagrodę ‘New Faces of Slovak Jazz’ oraz został zaproszony do autorskiego nagrania dla Słowackiego Radia w ramach cykłu “Jazz under Pyramid”.

Adam Mazurek klarnecista, aranżer i kompozytor. Studia muzyczne ukończył w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest członkiem zespołu artystycznego Warszawskiej Opery Kameralnej. W latach 1990-2004 współpracował z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie. Założyciel grupy artystycznej The Bridge Ensemble Monachium 2000 (Di-Brik). Od 2006 współpracował z grupą baletową About Dance Company. Kompozytor muzyki do baletu” Villon”. Od 2007 współpracuje z Alfred Hause Tango Orchestra.

Wojciech Hartman skrzypek, aranżer i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (klasa skrzypiec prof. Z. Brzewskiego). Swój warsztat kompozytorski doskonalił u Leonarda Bernsteina.  Jako solista występował w wielu krajach Europy, a także w Algierii, Maroko, Libanie, Syrii, Jordanii, Kuwejcie, Bahrajnie i Iraku. Od kilku lat związany jest z Teatrem Muzycznym ROMA, uczestniczył we wszystkich jego produkcjach musicalowych.

Jacek Mazurkiewicz kontrabasista, kompozytor, łączy akustykę z elektroniką. Działa głównie na gruncie improwizowanej kameralistyki. Współtworzy projekty autorskie (3FoNIA, Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego, Pu Pu Pi Du, Przybielski/Mazurkiewicz/Osicki, Light Roots Reggae). Tworzy duety m.in. z Mikołajem Trzaską, Doministrym, Tomaszem Dąbrowskim, duet kontrabasowy z Ksawerym Wójcińskim pt. Double Trouble. Zajmuje się udźwiękowieniem filmów i spektakli teatralnych (m.in. ‘Koziołek Matołek’ reż. O.Spišák), oraz prowadzi warsztaty teatralno-muzyczne (m.in. ‘Rudowęglowiec Ibuprom’ TR Warszawa).