Legendarni muzycy amerykańscy Ornette Coleman i Jack DeJohnette będą gwiazdami wrocławskiego festiwalu Jazztopad 2012. Podczas tegorocznej, dziewiątej już edycji, która trwać będzie od 3 do 25 listopada, prezentowane będą specjalne międzynarodowe projekty, Weekend Koreański, koncerty w domach prywatnych, warsztaty.

10, 11 listopada – koncerty w domach prywatnych

Po sukcesie zeszłorocznej oryginalnej inicjatywy organizowania koncertów w kameralnych przestrzeniach mieszkań prywatnych, w tym roku będzie ona kontynuowana. W głównej roli wystąpią koncertujący na festiwalu muzycy koreańscy. Czekamy na zgłoszenia mieszkańców z centrum Wrocławia, którzy chcieliby zaprosić do swoich domów muzyków i fanów jazzu na jedyne w swoim rodzaju wydarzenia muzyczne.

Weekend Koreański:
10 listopada, godz. 18.00, Sala Filharmonii Wrocławskiej

Miyeon & Park
Miyeon – fortepian
Park Je Chun – instrumenty perkusyjne

Muzycy duetu opierają swoją sztukę na rodzimej tradycji muzycznej. Dźwięki muzyki koreańskiej łączą z jazzem i zachodnią artystyczną muzyką współczesną. Zarówno Miyeon, która gra na fortepianie, jak i perkusista Park, odebrali akademickie wykształcenie muzyczne na kierunkach muzyka współczesna oraz kompozycja. Poświęcili się również studiowaniu kultury muzycznej swojego kraju, w szczególności muzyki szamańskiej, Pansori i Samulnori. Łącząc wspomniane światy muzyczne ze współczesnym jazzem, tworzą jedyny w swoim rodzaju styl. Duet nagrodzony został wieloma krajowymi nagrodami – na (Korean Music Awards): za najlepszy album crossover i najlepszy album z muzyką instrumentalną, a w plebiscycie magazynu „Jazz People” nagrania zespołu znalazły się w top 10 jazzu koreańskiego XXI wieku.

Geomungo Factory
Yoo Mi-Young – geomungo
Lee Jeong-Seok – geomungo
Jeong Ein-Ryoung – geomungo
Kim Sun-A – gayageum

Czterech młodych muzyków spotkało się w 2007 roku i postawiło sobie za cel pokazanie słuchaczom na całym świecie fascynujących dźwięków tradycyjnego koreańskiego instrumentu geomungo. Jest to swego rodzaju cytra, której powstanie datuje się na IV wiek. Dla realizacji swoich artystycznych wizji, muzycy powołali do życia nowe typy tego instrumentu, tj. elektryczne geomungo, wiolonczelę geomungo, mini geomungo  przypominające gitarę) czy ksylofon geomungo. Zespół pokazuje niezwykle kreatywną, wręcz eksperymentalną muzykę o różnorodnej ekspresji pochodzącej z wielu tradycji – tych wschodnich i zachodnich. Medytacyjną i duchową istotę koreańskiej kultury muzycznej łączy z wpływami otaczającej go współcześnie muzyki. Innowacyjność działań artystycznych Geomungo Factory, sprawia, że zespół stanowi jeden z najciekawszych głosów awangardy i rodzimej tradycji koreańskiej sceny muzycznej.

11 listopada, godz. 18.00, Sala Filharmonii Wrocławskiej

Bracia Oleś, Heo Yoon-Jeong, Aram Lee 
PREMIERA na zamówienie festiwalu

Heo Yoon-Jeong – geomungo
Aram Lee – daegum
Marcin Oleś – kontrabas
Bartłomiej Oleś – perkusja

Muzycy uprawiający muzykę zakorzenioną w tradycyjnej muzyce koreańskiej, tworzą wspólnie z czołowymi polskimi jazzmanami – braćmi Oleś, jedyne w swoim rodzaju dzieło. Rasowi muzycy jazzowi, najlepsza sekcja rytmiczna w Polsce – Marcin i Bartłomiej Oleś, wspólnie z Heo Yoon-Jeongiem i Aramem Lee, zaprezentują sztukę muzyczną, która zrodziła się przez wzajemne inspirowanie się swoją działalnością artystyczną. Muzycy z dalekiego wschodu grają na instrumentach, które powstały aż kilkanaście wieków temu – geomungo jest rodzajem cytry, a daegum rodzajem fletu poprzecznego. Jest to niewątpliwie wyjątkowy projekt, ponieważ przełamuje granice między odległymi kulturami i językami muzycznymi.

Muzycy z Korei Płd. poprowadzą warsztaty tradycyjnej muzyki koreańskiej. Odbędzie się również panel dyskusyjny, na który zapraszamy wszystkich zainteresowanych jazzem i tradycyjną muzyką Korei.

17 listopada, Kino Helios Nowe Horyzonty
Bill Frisell: „The Great Flood”
(Film niemy z muzyką na żywo)

Ron Miles – kornet
Tony Scherr – kontrabas
Kenny Wollesen – perkusja
Bill Frisell – gitara elektryczna

Projekt organizowany z American Film Festival

Bill Frisell jest jednym z najbardziej wpływowych i odkrywczych gitarzystów swojego pokolenia, laureatem Nagrody Grammy. Jego sztuka cechuje się liryczną naturą spotęgowaną eksperymentami z elektroniką czy poruszaniem się pomiędzy utartymi gatunkami muzycznymi. Do swojej twórczości inkorporuje ducha całej amerykańskiej muzyki – od Theloniousa Monka, przez Aarona Coplanda, Boba Dylana, po Charlesa Ivesa. Ten jedyny w swoim rodzaju muzyk, grający zarówno na gitarze elektrycznej, jak i akustycznej, również z sukcesem komponuje. Jego muzykę można usłyszeć w kilkunastu filmach – dźwiękowych, np. Wima Wendersa, Gusa Van Santa, tworzy także  akompaniament dla filmów niemych, np. Bustera Keatona.

We Wrocławiu będziemy mogli zobaczyć film przygotowany przez Billa Morrisona „The Great Flood”, do którego Frisell skomponował muzykę. Wykona ją ze swoim zespołem na żywo z projekcją. Obraz przedstawia „Wielką powódź”, która nawiedziła deltę Missisipi w 1927 roku i wywołała falę tzw. „Wielkiej emigracji”. Spowodowała ona przesiedlenia ludności afroamerykańskiej na północ Stanów Zjednoczonych. Głównymi bohaterami filmu są muzycy bluesowi, którzy opuszczają ogarnięty kataklizmem teren i wyruszają w daleką podróż – podróż, która zmieni na zawsze nie tylko społeczeństwo oraz kulturę amerykańską, ale również muzykę.

17 listopada, warsztaty mistrzowskie na Akademii Muzycznej im. Karola
Lipińskiego we Wrocławiu

Prowadzący: Jack DeJohnette

18 listopada, godz. 18.00, Sala Filharmonii Wrocławskiej
Jack DeJohnette Group

Don Byron – klarnet, saksofony
Marvin Sewell – gitara elektryczna
George Colligan – fortepian
Jerome Harris – gitara basowa
Jack DeJohnette – perkusja

Wielka legenda jazzu, najwspanialszy perkusista wszech czasów – tak należy określić Jacka DeJohnette’a, muzyka, którego niesamowite zdolności wytyczały nowe ścieżki współczesnego jazzu. Występował on w najbardziej kultowych grupach gigantów jazzu – Milesa Davisa, John Coltrane’a, Ornette’a Colemana, Herbie’ego Hancocka czy Keitha Jarretta. Styl grania DeJohnette’a uważany jest za unikalny. Podkreśla się jego niesamowite zdolności wyrazowe, genialną, wirtuozerską technikę oraz innowacyjne wprowadzanie do jazzu elektroniki. DeJohnette doceniany jest nie tylko jako sideman, ale też jako wspaniały lider i kompozytor, którego twórczość jest ciągle tak świeża i różnorodna, jak jego muzyczne wczoraj.

Kariera tego Mistrza perkusji, trwająca już od ponad pół wieku, przyniosła mu niezliczoną ilość nagranych płyt oraz przyznanych nagród – tj. (Jazz Masters Award), (Jazz Legends Award) czy kilkanaście wyróżnień magazynu „Down Beat”. W tym roku muzyk obchodzi swoje 70. urodziny. Świętuje je koncertując ze wspaniałymi muzykami: wyśmienitym indywiduum -klarnecistą i saksofonistą Donem Byronem, gitarzystą Marvinem Sewellem, pianistą George’em Colliganem oraz grającym na gitarze basowej Jerome’em Harrisem.

24 listopada, godz. 19.00, Teatr Polski – Scena na Świebodzkim

Dzień odkryć europejskiego jazzu:
Take Five: Europe
JazzPlaysEurope: Laboratory 4

Take Five: Europe/jest programem dla utalentowanych muzyków, kompozytorów, dyrygentów i wokalistów jazzowych młodego pokolenia, którzy na progu międzynarodowej kariery pragną rozwijać swoją wiedzę oraz umiejętności. Program umożliwia „zrobienie sobie przerwy” w codziennej pracy, dzięki czemu artyści zyskują czas na poszerzenie kontaktów zawodowych oraz zgłębienie wiedzy o rynku muzycznym Europy. Z każdego kraju poszczególnych instytucji i festiwali zrzeszonych w Take Five (Jazztopad jest jednym z takich festiwali), co roku wybierani są dwaj rokujący na przyszłość artyści. W pierwszej edycji z polskich jazzmanów wybrano Macieja Obarę (saksofon) i Macieja Garbowskiego (kontrabas) – będziemy mogli usłyszeć ich, jak też innych uczestników tegorocznego programu, na tegorocznym Jazztopadzie. W drugiej zaś edycji (Take Five: Europe), która odbywać się będzie w 2013 roku, wezmą udział pianista Marcin Masecki oraz kompozytor i trębacz Piotr Damasiewicz.

Muzycy biorący udział w tym wspieranym przez Unię Europejską programie, grają też na innych czołowych europejskich festiwalach: Jazz sous les Pommiers, North Sea Jazz Festival, Molde Jazz Festival, London Jazz Festival, Banlieues Bleues i koncertach w La Dynamo we Francji.

JazzPlaysEurope jest również programem, który ma na swoim celu edukację i rozwój artystyczny muzyków jazzowych. Skierowany jest do jazzmanów początkujących na scenie. Inicjatywa stwarza międzynarodową sieć i forum wymiany młodych twórców jazzu. Platforma JazzPlaysEurope powstała w roku 2007 i zrzesza wiele organizacji oraz festiwali europejskich, w tym Jazztopad. Na fali sukcesów poprzednich edycji, w tym roku usłyszymy 4. odsłonę JazzPlaysEurope: Laboratory. Z każdego kraju (Polska, Niemcy, Belgia, Holandia, Słowacja, Francja i Luksemburg), do uczestnictwa w programie wybierany jest jeden przedstawiciel. W tym roku Polskę reprezentować będzie klarnecista, student Akademii Muzycznej we Wrocławiu Mateusz Rybicki. Zasadą jest, że młodzi muzycy spotykają się na kilka dni i tworzą w tym czasie program o wspólnej wizji artystycznej, z którym wyruszają w trasę po różnych europejskich miastach.

25 listopada, godz. 19.00, Audytorium Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej

Ornette Coleman – jedyny jego koncert w Europie
Al MacDowell – gitara basowa
Tony Falanga – kontrabas
Denardo Coleman – perkusja
Ornette Coleman – saksofony, skrzypce, trąbka

Ornette Coleman – gigant jazzu, jest jedną najbardziej wpływowych i kontrowersyjnych figur sztuki muzycznej XXI wieku. Minęło już ponad 50 lat odkąd wstrząsnął on światem jazzu, wprowadzając na jego drogi (free
jazz). To on ukuł ten termin – swoim albumem z 1960 roku  „Free Jazz: A Collective Improvisation”. Od tej pory jazzu słuchamy w zupełnie inny sposób. Artysta rozpoczął do dziś niekończącą się debatę dotyczącą granic muzyczności i natury muzycznej wolności. Dzieła tego niepokornego Mistrza, niegdyś przełomowe – przez wielu uważane za nie do przyjęcia – dziś stanowią jazzowy kanon. Tacy wielcy tamtych czasów, jak Miles Davis czy Charles Mingus drwili z niego, nazywali jego sztukę (anty-muzyką).

Inni postrzegli go jako muzycznego geniusza, jak określił tego saksofonistę – ale i skrzypka i trębacza – kompozytor Leonard Bernstein. Jedyna w swoim rodzaju twórczość Colemana, opiera się na jego teorii harmolodii. Głównym jej założeniem jest dominacja emocji i wolnej ekspresji nad stroną formalną utworów. Muzyk utytułowany jest niezliczoną ilością nagród. W 2007 roku odebrał Nagrodę Pulitzera. Coleman jest drugim jazzmanem w historii, który został nią wyróżniony i pierwszym muzykiem, który otrzymał ją za płytę „Sound Grammar”. W kwartecie Mistrza usłyszymy jego syna – Denardo Colemana (perkusja), a także takich wybitnych muzyków, jak Tony Falanga (kontrabas) i Al MacDowell (gitara basowa). Coleman koncertuje stosunkowo rzadko, występ na Jazztopadzie będzie jego jedynym w Europie.

Więcej informacji: www.jazztopad.pl