Pokolenie definiuje sie zazwyczaj jako okres 30 lat. Dokładnie tyle czasu temu we wczesnych latach 80-tych większość albumów jazzowych podążała nurtem tradycyjnym. Podczas, gdy większość muzyków patrzyła wstecz, Marcus Miller patrzył wprzód. W połowie dekady, w 1986 roku Marcus tworzył dla Miles’a Davies’a jeden z najlepszych albumów jazzowych wszechczasów – ‘Tutu’.

Renaissance z 2012 roku, to pierwszy od pięciu lat studyjny album artysty. Marcus Miller zdaje się muzycznie opisywać rzeczywistość w ten sam dogłębny i przenikliwy sposób. Tak samo jak miało to miejsce przy Tutu – wyprzedza obowiązujące trendy. Teraz z nowymi inspiracjami, Marcus Miller wraca do komponowania i eksploracji nowej muzyki swojego autorstwa. Z nowym zespołem ciekawych świata i żądnych wyzwań młodych muzyków i wizją by kraj za krajem, miasto za miastem, nieść nowy materiał prosto do uszu, serc i dusz fanów muzyki jazzowej.

Wzmocniony przez grupę młodych, otwartych na nowe wyzwania artystów, Marcus Miller tworzy soundtrack do muzycznej, kulturalnej i duchowej rewolucji. W tworzeniu albumu wzięli udział trębacze Sean Jones i Maurice Brown, saksofonista Alex Han, perkusista Louis Cato, gitarzyści Adam Agati i Adam Rogers, klawiszowiec Kris Bowers oraz weterani klawiszy i muzycy współpracujący z Millerem od lat, Federico Gonzalez Peña i Bobby Sparks.

Dlaczego Renaissance? Artysta tłumaczy to tym, że „Ostatni z naszych bohaterów odchodzą i naprawdę wchodzimy w nową erę. Politycznie wszystko sie polaryzuje. Muzycznie otworzyły sie nowe drogi tworzenia i dzielenia sie muzyką- MP3, radia internetowe i satelitarne- ale muzyka sama w sobie nie jest tak rewolucyjna jak same media. Dlatego nadszedł czas na odrodzenie.”

Sam Miller mówi o albumie jako o powrocie do esencji sztuki. Nazywany „człowiekiem renesansu” mówi, że dla niego oznacza to człowieka kreatywnego, angażującego się w wiele projektów i taki właśnie stara sie być. „Podczas ostatnich trzech dekad mojej kariery udało mi się tworzyć i produkować muzykę, która coś znaczyła i znaczy dla ludzi. Nie była to tylko zabawa różnymi gatunkami muzycznymi. To jakby ktoś zarzekał się że umie mówić w 20 językach, ale jedyne co potrafiłby powiedzieć to: jak sie masz? i mogę poprosić cos do jedzenia?. Prawdziwym wyzwaniem dla mnie jest przekazywanie czegoś poprzez swoją twórczość.”

Na Renaissance Marcus Miller przedstawia 13 utworów, z których osiem to nowe bogate kompozycje, a pięć to covery utworów takich artystów jak zespół WAR, nowa gwiazda muzyki soul Janelle Monáe, Weldon Irvine, Ivan Lins czy Luther “Mano” Hanes. Poza całkiem nowym składem muzyków na albumie goszczą także specjalni goście w postaci Dr. John, Rubén Blades i Gretchen Parlato.

Album otwiera mocne brzmienie ze zgrabnym i szybkim brzmieniem gitarowym utworu Detroit.

Miller tak opisuje utwór Jekyll & Hyde: „zaczyna się od melodii w stylu Art Blakey & The Jazz Messengers i nagle przechodzi w Hendrixa – typ rocka jaki grały bandy takie jak Mother Night, kiedy przyjechałem do Nowego York u- trochę jakby podirytowane, ale jednocześnie funky. Przechodzimy tak od jednego do drugiego, aż gdzieś pośrodku mówię Hyde sieje spustoszenie, lepiej wracać do bycia Jekyll!.

Pośród nowych kompozycji na krążku znalazł sie także cover popularnego debiutanckiego singla Janelle Monáe Tightrope, brzmiący zupełnie inaczej w nowej aranżacji basisty.

Marcus Miller mówi „Zebrałem muzyków nowej generacji. Mają niewiele ponad 20 lat i nie boją się przekraczać granic. Ten młody zespół niczego sie nie boi i może pójść w każdym dowolnie wybranym kierunku. Grają muzykę prosto z serc. Dla mnie samego to niezwykle inspirujące. Staram sie pisać dla nas muzykę, która pokaże tę wolność i wrażliwość”.

W trasę wraz z Marcusem ruszyli trębacz Maurice Brown (Tedeschi Trucks Band, Maya Azucena, Aretha Franklin), saksofonista Alex Han (Paquito D’Rivera, James Moody, Geri Allen), perkusista Louis Cato (Beyoncé, Q-Tip, Sean Jones), gitarzysta Adam Agati (Lalah Hathaway, El Movimiento and Mary Mary), i zwycięzca 2011 Thelonious Monk International Jazz Piano Competition klawiszowiec Kris Bowers (Louis Hayes, Jay-Z & Kanye West, José James).

MARCUS MILLER ‘RENAISSANCE’
Alex Han (Saxophone Alto) – Adam Agati (Guitare) – Maurice Brown (Trompette) – Louis Cato (Djembé, Conga, Batterie) – Sean Jones (Trompette) – Kris Bowers & Federico Gonzales Pena (Piano, Fender Rhodes) – Adam Rodgers (Guitare) – Bobby Sparks (Orgue, Clavinette) – Jamon Yslas (Percussions) – Gretchen Parlato (Chant) – Rubén Blades (Chant) – Paul Jackson Jr. (Guitare) – Dr. John (Chant)

1. Detroit 5:46
(Marcus Miller) Thriller Miller Music

2. Redemption 6:10
(Marcus Miller) Thriller Miller Music

3. February 4:15
(Marcus Miller) Thriller Miller Music

4. Slippin’ Into Darkness 9:18
(Sylvester Allen, Harold Ray Brown, Morris DeWayne Dickerson, Le Roy L. Jordan,
Charles Miller, Lee Oskar, Howard E. Scott) Far-Out-Music, Inc

5. Setembro (Brazilian Wedding Song) 6:39
Featuring Gretchen Parlato and Rubén Blades
(Ivan Lins, Gilson Peranzzetta) BMG Sapphire Songs / Rashida Music

6. Jekyll & Hyde 6:31
(Marcus Miller) Thriller Miller Music

7. Interlude: Nocturnal Mist 1:16
(Luther “Mano” Hanes) Riverphlo Music, SESAC

8. Revelation 4:47
(Marcus Miller) Thriller Miller Music

9. Mr. Clean 5:01
(Weldon Irvine, Jr.) Nodlew Publishing (BMI)

10. Gorée (Go-ray) 5:39
(Marcus Miller) Thriller Miller Music

11. CEE-TEE-EYE 7:40
(Marcus Miller) Thriller Miller Music

12. Tightrope 5:47
(Nathaniel Irvin III, Charles Delbert Joseph II, Antwan Patton, Janelle Monáe Robinson)
Ink Is An Instrument Publishing / Jane LLE Publishing, Tang Nivri Publishing /Chrysalis Songs / Polar Bear Toenail Music Inc.

13. I’ll Be There 3:48
(Berry Gordy, Jr., Bob West, Hal Davis, Willie Hutchison, Freddy Wexler)
Electric Fuzz Publishing, / EMI Blackwood Music Inc /Jobete Music Co., Inc.,

Okładka:

inf./fot. nadesłane