Kalendarz koncertowy

Sty
1
czw
IV Enter Music Festival 2014 – Poznań, nad Jeziorem Strzeszyńskim
Sty 1@01:00
17-18.06.2014 / Plenerowy festiwal muzyczny nad Jeziorem Strzeszyńskim w Poznaniu . Dyrektor artystyczny : Leszek Możdżer

 

 Enter Music Festival v.2
Sie
7
pt
XII Festiwal Kultury Żydowskiej – Festiwal „Warszawa Singera” w Biłgoraju
Sie 7@18:00 – Sie 9@18:00

pod patronatem JazzSoul.pl

Matisyahu gwiazdą XII edycji Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera

22-30 sierpnia 2015
W ostatnim tygodniu sierpnia bieżącego roku kultura żydowska na nowo rozgości się w Warszawie! Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera jest świętem wspólnego, polsko-żydowskiego dziedzictwa i stanowi okazję do nadrobienia tego, co stolica straciła w wyniku II wojny światowej. Dzięki bogatemu programowi obfitującemu w występy wybitnych artystów z Polski i zagranicy, Warszawa ponownie stanie się tyglem kultur. Podobnie jak w zeszłym roku organizację wydarzeń festiwalowych planujemy nie tylko w Warszawie, ale także w miastach, w których żył i tworzył Isaac Bashewis Singer – Leoncinie, Radzyminie oraz Biłgoraju, a także Nowym Jorku, do którego pisarz wyemigrował w 1935 roku, i w którym mieszkał najdłużej.

Plakat_Singera_2015_news-kopia

KANTORZY, KLEZMERZY, BEATBOKS i GOSPEL
Tegoroczną edycję festiwalu tradycyjnie zainauguruje koncert w Synagodze im. Nożyków, podczas którego usłyszymy najznakomitszych kantorów i chóry kantoralne. W trakcie występu otwierającego kilkudniowe święto muzyki wysłuchamy największych światowych kantorów: Alberto Mizrahiego, Ushi Blumenberga, Davida Weinbacha oraz 20-osobowego Chóru Kantorów z Jerozolimy Binyamin Choir pod dyrekcją Yotama Segal.
Gwiazdą koncertu finałowego festiwalu będzie Matisyahu – światowej sławy muzyk reggae, wokalista, raper, a także beatbokser. Mieszkający na co dzień w Nowym Jorku Matisyahu to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i najpopularniejszych artystów na scenie reggae. Podczas koncertu finałowego publiczność będzie mogła usłyszeć w jego wykonaniu fenomenalne połączenie energetycznych i pozytywnych rytmów z muzyką żydowską.
Koncert plenerowy „Noc klezmerów” będzie okazją do wysłuchania zespołu Konsonans Retro z Ukrainy. Ta rodzinna orkiestra dęta z Kodymy pod Odessą wykonuje mieszankę mołdawskich, ukraińskich i żydowskich melodii. Dla wielu jest najświeższym wschodnioeuropejskim odkryciem w zakresie world music. Noc klezmerów to również występ zespołu Vienna Klezmore Orchestra z Austrii, energetycznego składu wszechstronnych muzyków pod kierownictwem artystycznym Fabiana Pollacka.
Polskim akcentem klezmerskim będzie warszawska premiera najnowszej płyty „Ten” zespołu KROKE, plasującego się w czołówce najbardziej rozpoznawalnych składów klezmerskich na świecie.
Od kilku lat w Festiwalu uczestniczą wybitni artyści polscy, którzy czerpią inspiracje z muzyki żydowskiej. Podczas tegorocznej edycji w Teatrze Żydowskim wystąpi z recitalem Grzegorz Turnau, który przedstawi m.in. swoje interpretacje pieśni Mordechaja Gebirtiga.
Na szczególne życzenie publiczności w Kościele Wszystkich Świętych przy Placu Grzybowskim wystąpi książę muzyki kosher-gospel Joshua Nelson. Charyzmatyczny artysta, znany już warszawskiej publiczności, zaprezentuje swój nowy projekt tworzony wspólnie z nowojorskimi muzykami oraz Sienna Gospel Choir z Warszawy.
Organizatorzy są otwarci również na nowe projekty muzyczne, w tym te o charakterze eksperymentalnym, skierowane do młodego, wytrawnego słuchacza. Na szczególną uwagę zasługuje The Rose Ausländer Project w wykonaniu zespołu Sadawi z Niemiec, którego twórcą i inicjatorem jest wybitny muzyk Paul Brody, na stałe mieszkający w Berlinie, a także koncert Katy Carr brytyjskiej piosenkarki polskiego pochodzenia, muzyka, liderki zespołu „Katy Carr and the Aviators”. W swojej twórczości często nawiązuje do fascynującej ją polskiej kultury i historii. Swoją ostatnią płytę „Paszport” poświęciła bohaterom i wydarzeniom II wojny światowej.
Swoje awangardowe adaptacje przedstawią również czołowi młodzi muzycy, reprezentujący tzw. nurt Nowej Muzyki Żydowskiej, m.in. Karolina Cicha oraz Raphael Rogiński.
SINGER JAZZ FESTIWAL po raz drugi
Szczególne znaczenie muzyki jazzowej na Festiwalu Warszawa Singera potwierdza fakt kontynuacji cyklu Singer Jazz Festiwal. Dyrektorem artystycznym cyklu jest Adam Baruch, światowej sławy krytyk muzyczny, organizator i działacz, współtworzący scenę muzyczną już od kilku dziesięcioleci. W programie jazzowym zaprezentują się: Kuba Stankiewicz Trio odkrywające twórczość Bronisława Kapera, bracia Oleś, Jazzpospolita, trio Jachna/Tarwid/Karch, duet Sławomir Pezda/Mateusz Gawęda, Elma. Gwiazdą jazzowej odsłony Festiwalu Warszawa Singera będzie wybitny izraelski jazzman, saksofonista Albert Beger.
TEATRALNE AKCENTY
Warszawa Singera nie ogranicza się tylko do muzyki. Festiwal to także miejsce na pokazy spektakli oraz małych form teatralnych. „Głowa pełna ptaków” w reż. Mottiego Awerbucha (Izrael) z udziałem wybitnych izraelskich aktorów Uri Kowalskiego oraz Anabelli czy „Dybuk” w reżyserii Mai Kleczewskiej, to tylko niektóre przykłady działań teatralnych, których doświadczymy na zakończenie lata.
SINGER NA PLACU DEFILAD
Nowością XII edycji festiwalu będzie włączenie w obszar działań terenu przed Pałacem Kultury i Nauki, miejscem które przed wojną tętniło żydowskim życiem. Dnia 22 sierpnia, wspólnie z inicjatywą Plac Defilad, zapraszamy na całodniowe spotkanie z kulturą żydowską, m.in. spektakl w reż. Anny Smolar „Aktorzy żydowscy”, debatę „My Żydzi polscy XXI wieku” oraz koncert Marka Dyjaka, zainspirowany muzyką żydowską. Zabierzemy publiczność w spacer po Placu Defilad, w którym spróbujemy odtworzyć obraz terenu i przedwojenny układ ulic, zanim stanął tam Pałac Kultury i Nauki. W ogrodzie na Placu Defilad planujemy również zasadzić 7 sadzonek symbolizujących 7 płodów ziemi Izraela (winogrono, figa, daktyle, jęczmień, pszenica, granat, oliwka). Spotkanie na Placu Defilad zakończymy uroczystą Hawdalą z udziałem wybitnych kantorów.
W niedzielę 23 sierpnia zapraszamy na skwer przy Centrum Kultury Jidysz (ul. Andersa 15), gdzie przez cały dzień trwał będzie piknik dla dzieci i rodzin. Najmłodszą publiczność zaangażujemy do udziału w literackich grach miejskich, warsztatach muzycznych i artystycznych, a także do wspólnej zabawy. Starsi będą mogli zapoznać się z całoroczną ofertą kulturalną Centrum Kultury Jidysz, wziąć udział pokazowych lekcjach języka hebrajskiego i jidysz, slajdowiskach, warsztatach kulinarnych i muzycznych oraz spacerze po Muranowie.
Organizatorem Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera jest Fundacja Shalom. Pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym tego niezwykłego wydarzenia jest Gołda Tencer, aktorka, reżyser, pieśniarka, od lat propagująca kulturę jidysz w Polsce i na świecie.

Lis
14
sob
III Fetting Festiwal – Baranów
Lis 14@17:30

„Brak talentu” i „zbyt smutny wyraz twarzy”. Taki powód wydalenia ze szkoły teatralnej usłyszał jeden z amantów polskiego kina. Kto by pomyślał, że po niemal 70 latach każdy będzie kojarzył jego głos i potrafił dokończyć słowa wykonanych przez niego szlagierów.

plakat-fetting-festiwal-kopia 2

Warto jednak zaznaczyć, że oprócz niezapomnianych wykonań muzyki filmowej Edmund Fetting, bo o nim mowa, był świetnym jazzmanem. I elegantem.

Polski jazz zrodził swoich wybitnych przedstawicieli w latach 20. i 30. XX wieku. Zaczął, na fali amerykańskiego sukcesu, pojawiać się nie tylko w radiach, ale także w ogniskach Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Młodych Mężczyzn (ang. YMCA), organizowanych przez amerykańskie misje wojskowe. Przy nich właśnie powstały pierwsze jazz cluby, w których grały zespoły m.in. Henryka Warsa, Jerzego Petersburskiego czy braci Goldów.
Jazz zakazany w czasie okupacji, odżył po wyzwoleniu. Wyznawcy muzyki jazzowej nazywanej ówcześnie muzyką „amerykańskich murzynów”, stworzyli prawdziwą jazzową kulturę, swobodną, odmienną od oficjalnego stylu bycia. Jednym z jej przedstawicieli był Fetting, mieszkający wraz z kolegami w jednym z oddziałów YMCA przy ul. Konopnickiej 6 w Warszawie. A ci koledzy – to nie byle kto. Wśród nich: Szymon Kobyliński, grafik, scenograf prekursor polskiego komiksu; Julian Krzemieński, ojciec Małgorzaty Niemen; w końcu Leopold Tyrmand, publicysta, pisarz, pierwszy animator życia jazzowego w Polsce. Mundek, jak pieszczotliwie nazywali go przyjaciele, stanowił ważne muzyczne ogniwo w Polskim YMCA. Jego głębokie zainteresowanie muzyką sięga czasów wojennych. Zacięcie muzyczne zaczął wykazywać początkowo dzięki nauce gry na fortepianie pod kierunkiem brata pianisty. Sam chętnie grywał później na pianinie i akordeonie oraz namiętnie przesłuchiwał płyty jazzowe, których posiadał wielką kolekcję. Swój debiut zanotował w 1947 roku, kiedy jako niespełna dwudziestoletni chłopak został współzałożycielem i kierownikiem młodzieżowego zespołu „Marabut”. Wraz z nim występowali Jerzy Herman, Wojciech Piętowski, Mirosław Ufnalewski, Zenon Woźniak, Andrzej Zborski, Antoni Zdanowicz. Występy tego cieszącego się ogromną popularnością zespołu, zapowiadał Leopold Tyrmand.
Niestety komunizm przyniósł koniec sielskiej wolności. W radio puszczano jedynie polskie i radzieckie piosenki, głównie ludowe. Pionierzy jazzu, aby dzielić się swoją pasją musieli się ukrywać, a nieostrożnych poddawano represjom. Jazzowych dźwięków słuchano wówczas jedynie w domach prywatnych, w bramach, na potańcówkach, w knajpach. Wielu artystów w tamtym czasie zakończyło swoją przygodę z jazzem. Fetting w latach 50. wyjechał do Trójmiasta, by tam, w klubie „Rudy Kot”, oddawać się swojej pasji. Tam też, podczas jednego z występów usłyszała go Agnieszka Osiecka, która z myślą o nim napisała „Nim wstanie dzień”, piosenkę znaną nam z filmu „Prawo i pięść”. Fetting wyróżniał się niezwykle głębokim, męskim, a jednocześnie ciepłym głosem. Z muzyką związany był do końca życia. Jako konferansjer, piosenkarz i lektor pracował w Polskim Radio, prowadząc m.in. Radiowe Studio Piosenki. Największe uznanie przyniosło mu wykonanie ballady z serialu „Czterej pancerni i pies”, „Deszcze niespokojne…”. Wykonywał utwory muzyków, którzy zaczynali od jazzu, m.in. Krzysztofa Komedy czy Andrzeja Kurylewicza, a także piosenki z zagranicznego repertuaru w jazzowej aranżacji Z. Namysłowskiego.
Mówiąc o Fettingu nie sposób nie wspomnieć tego, skądinąd wyróżniającego się na tle swoich ziomków, artysty. Wzmianki o Mundku przywołują postać amanta, swoim stylem bycia nie przystającego do środowiska, w którym się obracał. A mieszkał w kamienicy, w której sama obecność nadawała pewien ton. Dom przy ul. Konopnickiej 6 był Mekką bikiniarskiego stylu, który zapoczątkował Julian Krzemieński, szyjąc kolegom garnitury. Bikiniarski look rozpowszechnił jednak Leopold Tyrmand, który z lubością nosił m.in. buty na słoninie, krawaty na gumce w „gołe gerlsy”, fryzury typu plerezy czy skarpetki „sing–sing”. Jedynie Mundek nie ulegał rozpowszechniającej się modzie. Prezentował się zawsze nienagannie – jego koszule zawsze były idealnie wyprasowane, włos przystrzyżony i gładko zaczesany, lakierki wypastowane. Słowem, perfekcjonista o nieartystycznym, jak na tamte czasy, stylu. Był indywidualistą na co dzień i w wizerunku scenicznym. W miejscach swojego tymczasowego zamieszkania zawsze utrzymywał sterylną czystość, być może nie było to zbyt trudne posiadając jedynie łóżko, stolik i szafkę, w której zresztą trzymał ubrania ułożone kolorystycznie w kostkę.
Dał się zapamiętać jako człowiek skryty, tajemniczy, niezwykle opanowany i spokojny. Przy tym cechowała go wielka klasa i kultura osobista. Jak wspominał aktor Stanisław Michalski, przy całej swojej dystynkcji Mundek lubił wyjść do klubu, kulturalnie pobalować. Po zakrapianym wieczorze nigdy nie zdarzało mu się spóźnić do teatru, przyjść w pogniecionej koszuli czy bez zapachu dobrej wody kolońskiej na sobie. Jego pedantyczne zapędy doskonale ilustruje historia opowiedziana przez sceniczną koleżankę Krystynę Łubieńską. Podczas prób do spektaklu otrzymała od aktora Tadeusza Gwiazdowskiego intratną propozycję – w zamian za czekoladę pocałunek Fettinga. Nie zastanawiając się ani chwili aktorka podbiegła do Mundka, by rzucić mu się na szyję, gdy ten gwałtownie ją odsunął mówiąc: „Pognieciesz! Pognieciesz mi żabot!”. Taki był z niego elegant.
Dziś, ten utalentowany i wszechstronny artysta o niebanalnym głosie i osobowości, wydaje się być nieco zapomniany. Pamięć o nim stara się wskrzesić odbywający się corocznie w Baranowie, a zrzeszający widzów z regionu i Polski, Fetting Festiwal. Tegoroczna, trzecia już edycja jest okazją do poznania perełek muzycznych młodego pokolenia, zarówno amatorów jak i profesjonalistów. „Za dzień, za dwa, za noc, za trzy, choć nie dziś” – to jednak niedługo, bo już 14 listopada 2015 r. w Baranowie pod Warszawą, wspomnimy wybitnego lecz niedocenionego za życia twórcę.

Sie
13
sob
Festiwal Warszawa Singera w Biłgoraju
Sie 13@20:00

pod patronatem JazzSoul.pl

godz. 20.00 „Muzyka i taniec sąsiadów” – koncert zespołu Szalom Chełm z Chełma oraz Tatarskiego zespołu taneczno-wokalnego „Buńczuk” z Białegostoku

Szalom Chełm to projekt muzyczny prezentujący kulturę i zwyczaje przedwojennych mieszkańców wschodniej Polski narodowości żydowskiej, to także godzina pełna energetycznych tradycyjnych utworów śpiewanych po hebrajsku i po polsku. Zespół tworzą świetni muzycy, na co dzień działający w zupełnie innych obszarach muzycznych (od jazzu do rocka). W tym projekcie połączeni niezwykłą rytmiką i wschodnimi harmoniami dają się ponieść niezwykłym emocjom, rozsiewając wokół radość. Szalom Chełm tworzą: Dariusz Tokarzewski – gitara, wiolonczela, Mariusz Narolski (klarnet), Krzysztof Kostrubiec (skrzypce), Krzysztof Jasiuk (piano), Marian Skiba (kontrabas), Bogdan Depta (akordeon), Mariusz Matera (śpiew).

Tatarski zespół taneczno-wokalny „Buńczuk” jest zespołem amatorskim promującym aktywnie od 2000 roku w kraju i zagranicą barwny folklor tatarski oraz mało znaną w Polsce kulturę tatarską. W swoim repertuarze posiada tańce krymskie, baszkirskie i kazańskie oraz pieśni wykonywane w języku tatarskim, a także utwory poetyckie twórców tatarskich i polskich, piszących o Tatarach. W zespole tańczą dzieci, młodzież i dorośli pochodzenia tatarskiego. Celem działalności zespołu jest prezentacja kultury tatarskiej, która pomimo ponad 600-letniej obecności w Polsce jest nadal mało znana. Kierownikiem zespołu jest Ewa Jakubowska, a za choreografię odpowiadają Achmed Tashaev i Iza Brant-Szehidewicz.

Scena letnia Biłgorajskiego Centrum Kultury, ul. Kościuszki 16

Wstęp wolny

Sie
14
nie
Festiwal Warszawa Singera w Biłgoraju
Sie 14@20:00

pod patronatem JazzSoul.pl

godz. 11.00 Spacer śladami biłgorajskich Żydów – spacer z Dorotą Skakuj, historykiem, regionalistą oraz autorką prac poświęconych historii Biłgoraja i okolic

Zbiórka: skwer przy ul. Kościuszki (przy „Ławeczce Singera”)

Trasa: Ławeczka Singera, ul. Lubelska, ul. 3-go Maja, ul. M.Konopnickiej

Czas spaceru: 1,5 godz.

godz. 18.00 „Biłgoraj wielokulturowy” – prelekcja Doroty Skakuj o historii i wzajemnych relacjach dawnych mieszkańców Biłgoraja

Sala kameralna Biłgorajskiego Centrum Kultury, ul. Kościuszki 16

Wstęp wolny

godz. 20.00 KONCERT FINAŁOWY z udziałem: artystów Teatru Żydowskiego z Warszawy, laureatów Ogólnopolskiego Turnieju Recytatorskiego im. I.B. Singera, Tatarskiego zespołu taneczno-wokalnego „Buńczuk”, Grupy Folklorystycznej „Pokolenia”, Teatru Poezji i Piosenki oraz Kingi Dziduch

Scenariusz i reżyseria: Andrzej Głowacki

Koncert kończący Festiwal w Biłgoraju nawiązuje do wielokulturowości Biłgoraja, gdzie przez lata obok siebie mieszkała ludność polska, ukraińska i żydowska.

Artyści Teatru Żydowskiego z Warszawy wystąpią w składzie: Izabella Rzeszowska, Roksana Vikaluk, Henryk Rajfer, przy akompaniamencie Teresy Wrońskiej (pianino).

Laureaci Ogólnopolskiego Turnieju Recytatorskiego im. I.B. Singera biorący udział w koncercie to: Dorota Iwanicka, Dorota Lesiak, Patryk Pawelec, Monika Reks i Jarosław Zoń.

Grupę Folklorystyczną „Pokolenia” tworzą kochający taniec mieszkańcy Biłgoraja i okolic, którzy po ukończeniu szkół swoje życie rodzinne i zawodowe związali z Biłgorajem. Grupa pracuje przy Biłgorajskim Centrum Kultury od października 2012 roku. W swoim repertuarze posiada tańce biłgorajskie, lasowiackie, ukraińskie oraz „wesele żydowskie”. Pieczę nad grupą sprawuje Anna Iskra, doświadczony choreograf i instruktor, konsultant folklorystycznych zespołów polonijnych.

Teatr Poezji i Piosenki Biłgorajskiego Centrum Kultury to istniejący ponad 30 lat zespół skupiający w swoich szeregach ludzi dorosłych, ale także młodzież. W swoim repertuarze posiada spektakle poetyckie, poetycko-muzyczne, widowiska plenerowe, programy estradowe dla dzieci i dorosłych, jak również utwory dramatyczne.

Kinga Dziduch to młoda wokalistka związana z Biłgorajskim Centrum Kultury. Śpiewać zaczęła w wieku 9 lat. Od tej pory wielokrotnie uczestniczyła w wojewódzkich, ogólnopolskich, a nawet międzynarodowych konkursach oraz festiwalach piosenki i zawsze była zauważana przez jury, otrzymując nagrody, bądź wyróżnienia. Stypendystka Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Burmistrza Miasta Biłgoraj.

Scena letnia Biłgorajskiego Centrum Kultury, ul. Kościuszki 16

Impreza plenerowa, wstęp wolny