EABS – septet z Wrocławia, który w znacznym stopniu przewartościował układ sił na młodej scenie jazzowej w Polsce. Album „Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)” pozwolił osiągnąć duży rozgłos i prestiżowe nagrody grupie, której przewodzi Marek Pędziwiatr – pianista, wokalista i producent. O ile muzyczny hołd dla Krzysztofa Komedy, wydawał się obowiązkiem każdego polskiego pokolenia jazzowego, to przepracowanie twórczości legendarnego kompozytora w mieszance stylistycznej złożonej z hip hopu, R&B, funku i soulu dla wielu okazało się zaskoczeniem roku, a także pozwoliło formacji dotrzeć do szerszej publiczności. W 2017 roku EABS otrzymało „Mateusza” (nagrodę przyznawaną przez Program III Polskiego Radia) w kategorii „Wydarzenie jazzowe”, w podsumowującej ubiegły rok ankiecie krytyków magazynu „Jazz Forum” zajęli pierwsze miejsce w kategoriach „Nowa Nadzieja” oraz „Zespół Elektryczny”, zaś lider nominowany był do „Paszportów Polityki”.

EABS jako pierwsi wyznaczyli w Polsce kierunek, który Robert Glasper wskazał w Stanach Zjednoczonych na początku bieżącej dekady.

Jednak inspiracje wrocławskich artystów sięgają głębiej, o czym sami mówią otwarcie. Dzięki takim albumom, jak debiut septetu, muzyczne horyzonty się poszerzają. Współcześnie kolaż gatunków służy do łączenia środowisk i wymiany branżowych doświadczeń. Tak jak Ahmad Jamal był inspiracją dla producentów pokroju J Dilli, tak EABS udowadnia, że Komeda może być twórczo interpretowany, a nie tylko odtwarzany jako archiwalne dobro narodowe. Muzycy w swoim repertuarze wykonują kompozycje z lat 1962-1967, ale nie przemilczają wpływów, którymi nasiąknęli w latach swojej młodości.

Koncert EABS odbył się 27 kwietnia w Imparcie.

[flickr_set id=”72157668357189798″]