Przed koncertem w Studiu Muzycznym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej mieliśmy przyjemność rozmowy z Adamem Cohenem, który niedawno wydał swój czwarty album studyjny zatytułowany „We Go Home”. Zapytaliśmy go nie tylko o historię płyty, ale także m.in. o dobre i złe strony bycia synem ikony muzyki, Leonarda Cohena.

Twoja czwarta płyta studyjna „We Go Home” ukazała się we wrześniu ubiegłego roku. Jak miałeś pomysł na ten album? Co chciałeś przekazać swoim fanom tą płytą?

Nie wybieram tematu, na jaki chcę pisać, tylko idę tam, gdzie jest energia. Myślę o młodej dziewczynie, która prowadzi swój pamiętnik. Być może chce być Dostojewskim, ale może być tylko sobą. Może pisać o „dziewczyńskich” sprawach, chłopcach itd. Moim pamiętnikiem jest moja płyta, napisałem o tym, o czym myślałem. Album był nagrywany na greckiej wyspie Hydra w Montrealu i Quebecu, pisałem go partiami. Po zsumowaniu mogłoby się okazać, że napisałem go w miesiąc.

Jeżeli miałbyś opisać tę płytę, jakich słów byś użył?

Intymność, liryczność, prawda, cisza, naturalność, folk, tradycja.

Album promuje singiel „We Go Home”. Jaka historia kryje się za tą piosenką?

Utwór opowiada o brudnych, małych sekretach. Dwoje ludzi zdają sobie sprawę z tego, że kiedyś ich sekrety będą tak krótkie jak krótka piosenka, dlatego muszą iść do domu.

Naszym ulubionym kawałkiem z płyty jest numer „Love Is”, w którym poruszasz wiele problemów społeczno-politycznych. Co było inspiracją do napisania tego utworu?

Miałem to w głowie. Tak, jak wcześniej wspomniałem, usiadłem i pomyślałem o małej dziewczynie piszącej pamiętnik. Potrafię wstać rano i pragnę być Dostojewskim, ale nie mogę. Po prostu.

Inna piosenka, „So Much to Learn”, nawiązuje do Twojego ojca. Czy bycie synem ikony muzycznej, jaką jest Leonard Cohen, pomaga Ci w solowej karierze czy wręcz przeciwnie?

Nie wydaje mi się, żeby mi to pomagało, jeżeli mam być szczery (śmiech). Pomogło na pewno pod tym względem, że mam teraz wysokie standardy oraz pragnienie posiadania tak pięknie zrobionej pracy, jak tylko sobie wyobrażam. Myślę jednak, że ktokolwiek, kto jest oceniany przez pryzmat Leonarda Cohena szybko ulegnie. To jest dla mnie męczący temat, ale muszę z tym żyć.

Porozmawiajmy teraz trochę o przeszłości. W 2007 roku chciałeś opuścić biznes muzyczny z powodu „niezadowolenia zaprzepaszczonymi szansami”. Czy kiedykolwiek żałowałeś tej decyzji? Co było właściwie powodem do takich rozważań?

To prawda, gratuluję dobrego researchu! Nigdy nie żałowałem tej decyzji, cały czas myślę o porzuceniu tego biznesu, mogę to zrobić nawet dzisiaj wieczorem. „Porażka” mojego francuskojęzycznego albumu „Melancolista” nie pomogła mi w podjęciu decyzji. Kiedy byłem młodszy, miałem własną wizję samego siebie, teraz zaczynam znowu mieć tego typu wizje. Były takie chwile, że trudno było znaleźć różnice między tym, jaki byłem a tym, kim chcę być.

Opowiesz nam o projekcie Low Million, który założyłeś w 2004 roku?

Chciałem łatwo zdobyć kobietę, dużo pieniędzy, mieć radiowy przebój, znaleźć ładną parę dżinsów i ściąć moje włosy. Wszystko to miałem, to było przyjemne. Ale zakończyłem ten projekt w 2004 roku, to był świetny czas. Nadal utrzymuję kontakt z muzykami z zespołu, a jeden z nich, Michael Chaves, gra ze mną podczas moich koncertów.

Urodziłeś się w Montrealu, a dzieciństwo spędziłeś w Paryżu, Grecji, Los Angeles i Greenwich Village na Manhattanie. Jak to wpłynęło na Twoją muzykę? Czy łatwiej jest Ci znajdować inspiracje?

To jest tak, jakbyś dał dziecku do spróbowania sushi, kiedy skończy trzy lata, potem ostre indyjskie jedzenie, kiedy skończy pięć, a tatar, kiedy skończy dziewięć lat. Kiedy pokażesz dziecku w młodym wieku wiele różnych smaków, jako dorosły człowiek będzie bardzo otwarty. I ja tak się właśnie czuję.

Czy jest jakiś artysta, z którym chciałbyś nagrać wspólny utwór?

Tak, byłoby cudownie, gdyby Adele zaśpiewała jedną z moich piosenek. [W tym momencie Adam zwraca się do swojej menedżerki] Ogarniesz to? (śmiech)

Życzymy Ci zatem tego, żeby pewnego dnia Adele zadzwoniła do Ciebie i nagrała z Tobą coś w stylu „Someone Like You, Vol. II”! Czy zacząłeś myśleć już może o nowej płycie?

Tak, myślę o tym. Jestem jak stary, ożeniony facet – jeżeli naprawdę wziąłeś ślub, zawsze myślisz o innych kobietach. Byłem ożeniony z tym projektem, a teraz myślę już o następnym. Jest jeszcze za wcześnie na mówienie o szczegółach, ale to nie będzie blondynka. Lubię brunetki (śmiech).

Dziękujemy Ci za rozmowę, nie możemy doczekać się nowej płyty!

Dzięki Wam za świetne pytania! Dziękuję!

  • ENGLISH

Before his concert in The Agnieszka Osiecka Music Studio of Polish Radio we ha dan opportunity to talk with Adam Cohen, who recently released his fourth studio album called „We Go Home”. We asked him not only about history of this CD but also about e.g. pros and cons of being the son of iconic Leonard Cohen.

In September 2014 you released your fourth studio album called „We Go Home”. Could you tell as the conspect of this album? What did you want to share with listeners by this album?

You know, I don’t choose what I wanna write about. I just go where the energy is. I think of young girl writing her diary in the morning. Maybe she wants to be Dostojewski, but she only can be who she is. She’s gonna write about „girl” things, about boys etc. My diary is this record, I wrote what I had in my mind.
This album was recorded in Hydra, Greece, Montreal and Quebec. I wrote this album partly, and it probably would be in total around one month.

If you’d describe this album, what words would you use?

Intimacy, lyrical, truthfull, quiet, natural, folk, traditional.

Album is promoted by single „We Go Home”. What’s the story behind this song?

It’s about dirty, little secrets. Two people are realising that maybe sometimes their little secret are only as short as a little song and they got to go home.

Our favourite track from the album is „Love Is”, which mentions a lot of policital and social problems. What was the inspiration for this song?

It was on my mind. Again, I’ve sat and I thought about this little girl writing in her diary. I can wake up in the morning and want to be Dostojewski one time, but I can’t. That’s all.

Another song, „So Much to Learn”, mentions your father. Being the son of iconic Leonard Cohen helps you in your carrer or not?

I don’t think it helps me so much, if I have to be honest (laugh). It helps me because now I have high standards and desire to have my work to be beautiful as I consider to be beautiful. But I think, anybody who is judged by the prism of the Leonard Cohen is going to fall short. It’s very tired subject, but I have to live with it.

In 2007 you’ve about to quit the music businnes because of the „disillustionment of squandered opportunities”. Have you ever regret this decision? What exactly was the reason of this quit?

Very true, good research! I have never regret this decision, I want to quit this business all the time, I might quit even tonight. The „failure” of my French-language album „Melancolista” didn’t help. When I was a little man I had the vision of myself, now I’m starting to resemble that vision. There were moments, where it was too hard to find the differences between who I was and who I want to be.

Could you tell us more about the Low Million projects, which you found in 2004?

I wanted to have easy, fast woman, a lot of money, hit radio, find the tiny pair of jeans and cut my hair. I did all of that. It was very nice. But I end this project in 2004, it was great time. I still have the great relationship with the band-mates. One of them, Michael Chaves, plays with me during my gigs.

You’ve born in Montreal and spent your childhood in Paris, Greek island, in LA and in Manhattan’s Grenwich Village. How has it influenced in your music? Is it easier to find the inspirations then?

It’s like a kid who goes as three years old to try the sushi, as five y.o. to try the spicy Indian food and as nine y.o. – steak tatar. When you introduce early your kids to a lot of different tastes, he will be very open-minded as adult. That’s how I feel right now.

Is there any artist who you’d like to record the song with?

Yes, I would love for Adele to sing one of my song. [turns to the manager] Could you arrange this? (laugh)

We wish you that one day she’ll call you and you’ll record something like „Someone Like You, Vol. II”! Have you already started to think about new album?

Yes! I’ve started to think about it. I’m like a old, married man – if you’re really married you’re always thinking about other women. I was married with this project and now I’m thinking about something new. It’s a little bit early to tell more details, but she won’t be blonde. I like brunets.

Thank you for the interview, we can’t wait for your gig and new album!

Thank you for your great questions! Dziękuję!