Festiwal Filmowy Pięć Smaków to coroczny przegląd kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Festiwal od ośmiu lat prezentuje premierowo najnowsze i najciekawsze filmy z Dalekiego Wschodu, a także retrospektywy wybranych twórców oraz przeglądy kinematografii narodowych. Tworząc program, organizatorzy sięgają przede wszystkim po tytuły nieznane w kraju, niedostępne w regularnej dystrybucji. Podczas dotychczasowych edycji zaprezentowano pionierskie retrospektywy twórczości filmowej z Wietnamu, Tajlandii, Tajwanu, Malezji, Singapuru czy Hongkongu. Festiwal gościł wielu wybitnych artystów z Azji, dając widzom niecodzienną możliwość spotkania z wyjątkowymi twórcami. Pokazom filmowym zawsze towarzyszy bogaty program spotkań ze specjalistami, podróżnikami, a także debaty i warsztaty.

Ambitny repertuar i twórcza atmosfera zostały docenione przez środowisko; wyrazem tego są prestiżowe wyróżnienia – festiwal został nominowany do nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (w kategorii „Międzynarodowe wydarzenie filmowe”), a branżowy kanadyjski portal TWITCHFILMS wymienił go wśród 10 najlepszych imprez roku 2013 (obok m.in. festiwali w Cannes i Toronto).

be-being-do-internetu-logotypy

Na program tegorocznej edycji złożą się następujące sekcje:

  • Nowe Kino Azji: nowe produkcje z krajów Azji Wschodniej, Południowo-Wschodniej i Południowej, sekcja konkursowa, którą ocenia People’s Jury
  • Focus: Queer Azja: najciekawsze filmy z nurtu LGBTQ z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej
    Na Dzikim Wschodzie: klasyczny hollywoodzki gatunek w wydaniu fusion
  • Kino Grozy: nocny maraton ociekających krwią azjatyckich horrorów i thrillerów

Organizatorzy Pięciu Smaków po raz pierwszy zaprezentują także nowy projekt – Radio Azja, cykl koncertów najciekawszych niezależnych wykonawców z Azji.

Koncert:
Be-Being (Korea Południowa)
Li & Sa – Projekt Muzyki Buddyjskiej
20 października 2014, godz. 20.00
TR Warszawa

Film:
„Słodko, gorzko, Seul”
Korea Południowa 2014, 63’
reżyseria: PARKing CHANce (Park Chan-kyong, Park Chan-wook)
19 października 2014, godz. 19.00
Kino Luna

Li & Sa to inspirowane buddyjską filozofią widowisko, będące połączeniem koreańskiej muzyki tradycyjnej, buddyjskiego tańca i mantr z kanonami sztuki współczesnej. Muzyka grana na żywo przeplata się z elektroniką, a dźwiękom towarzyszą wszechobecne, absorbujące wizualizacje.

Projekt został stworzony przez kolektyw Be-Being, w skład którego wchodzą najznamienitsi koreańscy muzycy, wykonujący muzykę tradycyjną i współczesną: Jang Young-gyu – kompozytor (znany już polskiej publiczności jako basista UhUhBoo Project) oraz wirtuozi tradycyjnych instrumentów koreańskich: Park Soon-a, Na Won-il, Chun Ji-yoon, Shin Won-young, a także Lee Seung-hee – mistrzyni koreańskiej opery pansori.

Współtwórcą projektu jest Jeong Gak, młody mnich buddyjski, będący jednym z wykonawców. Spektakl jest odbiciem współczesnej wrażliwości, kształtowanej przez świadomość dawnych form sztuki oraz ich rezonans w teraźniejszości. Jest więc próbą zrozumienia buddyjskiej filozofii uosabianej przez sztukę, a także reinterpretacją tradycyjnej buddyjskiej muzyki i tańca z perspektywy sztuki współczesnej.

Tytuł Li&Sa odnosi się do pojęć Do-Li (rozum) oraz Sa-Sang (zjawisko), będących dwoma różnymi, a zarazem uzupełniającymi się, aspektami filozofii buddyjskiej. Li reprezentuje intelektualną ścieżkę do osiągnięcia świadomości, Sa to pełna umiłowania droga prowadząca do współodczuwania. Dualizm ten jest obecny we wszystkich buddyjskich rytuałach i praktykach muzycznych.

Proces tworzenia muzyki przez Be-Being wyjaśnia część magii zawartej w przedstawieniu. Artyści wybierają motyw wywodzący się z muzyki tradycyjnej i przekształcają go w rozbudowane sekwencje muzyczne, śpiew, rytm i obraz – rodzaj sztuki totalnej, nową interdyscyplinarną formę, bazującą na tradycyjnej muzyce koreańskiej i sztukach wizualnych.

Zespół wystąpi w składzie:
Park Soon-a – Gayageum (cytra)
Na Won-il – Piri (stroikowy flet trzcinowy)
Shin Won-young – Janggu (bęben klepsydrowy)
Lee Seung-hee – Pansori (tradycyjna koreańska sztuka wokalna)
Chun Ji-yoon – Haegeum (dwustrunowa fidel kolanowa)
Goście specjalni: mnisi Jeong Gak i Beop Soo

Fragment spektaklu Li&Sa:

www.youtube.com/watch?v=CUOTy0t6W3o

Bilety na koncert: 40 zł (normalny), 35 zł (ulgowy)
Bilety dostępne są na stronach piecsmakow.pl, eBlilet.pl oraz w sieci salonów Empik i kasie TR Warszawa.

Posiadacze karnetów na Festiwal Filmowy Pięć Smaków mogą nabyć bilety na koncerty z 50 % zniżką na stronie www.piecsmakow.pl.

Bilety ulgowe dla młodzieży uczącej się do 26 roku życia oraz emerytów i rencistów dostępne są wyłącznie na stronie eBilet.pl oraz w salonach Empik i kasie TR Warszawa.

Słodko, gorzko, Seul
Zespół Be-Being napisał muzykę do wielu koreańskich filmów. Znany jest ze współpracy m.in. z Park Chan-wookiem. Jego film pt. “Słodko, gorzko, Seul” (Korea Płd, 2014), wyreżyserowany wspólnie bratem Park Chan-kyongiem, to wyjątkowy projekt dedykowany koreańskiej stolicy, zrealizowany wspólnie z internautami oraz właśnie z zespołem Be-Being. Uroczysty pokaz filmu, z udziałem artystów, odbędzie się w kinie Luna 19 października. Wstęp wolny.

Opis filmu:

“Słodko, gorzko, Seul” to film zmontowany ze 141 (wybranych spośród ponad 11 tysięcy) klipów, nadesłanych przez mieszkańców Korei i turystów, którzy chcieli opowiedzieć o życiu w tytułowym mieście. Mozaika wątków i tematów połączona została w niezwykłą, spójną całość dzięki kreatywnej pracy dwójki uznanych reżyserów – Park Chan-wooka i Park Chan-kyonga.

W oczach mieszkańców Korei, turystów i przybyszów z zewnątrz Seul okazuje się miastem żyjącym dźwiękami i tańcem, dzięki czemu “Słodko, gorzko, Seul” staje się muzyczną pocztówką z tętniącej własnym rytmem przestrzeni. Każdy – niezależnie od tego, czy kamerę wziął amator czy początkujący reżyser – rusza tropem osobistej historii, przedziera się przez miasto i podąża za strumieniem fascynujących dźwięków. Czasami całkiem prozaicznych, jak hałas ulicy czy koncert w podziemnym klubie. Innym razem bardzo wyrafinowanych i szczególnych – jak parada czy uliczny strajk.

Przeplatające się filmy tworzą dynamiczny obraz miasta o wielu twarzach. Twórcy nie tylko rejestrują otaczającą ich rzeczywistość, ale także odkrywają w niej coś głębszego, próbują się jej przyjrzeć w skupieniu, dostrzec w codziennym biegu Seulskich ulic różne warianty duchowości, pamięć o przeszłych zdarzeniach czy poważną symbolikę, nie uciekając też od niepochlebnych dla miasta spostrzeżeń.

W ich interpretacji Seul to nie tylko miejsce płynące wraz ze strumieniem współczesności. To raczej przestrzeń mająca swój osobny, charakterystyczny rytm wybijany dzień w dzień przez jego mieszkańców, odwiedzających miasto turystów, zabłąkanych przybyszów i snujących się po ulicach artystów. – Urszula Lipińska