12 sierpnia o 20:30 w warszawskim klubie Pardon, To Tu wystąpi Shy Albatross. Pierwotnie koncert miał się odbyć 18 czerwca, natomiast z powodu hospitalizacji jednego z członków zespołu, został odwołany i przełożony. Będzie to pierwszy warszawski koncert zespołu. Projekt powołany przez gitarzystę i kompozytora Raphael’a Rogińskiego wystąpi w składzie: Natalia Przybysz – śpiew; Raphael Rogiński – gitara, mandolina, ngoni; Miłosz Pękala – wibrafon, santur, instr.perkusyjne; Hubert Zemler – perkusja, balafon, instr.perkusyjne.

Shy Albatross fot. Ignac Tokarczyk - Światopogląd-kopia

Zespół Shy Albatross, powołany przez Raphaela Rogińskiego, to łączące muzycznie różne kultury – medium. Teksty zaczerpnięte z tradycji opowiadają o perspektywie kobiety, często postawionej w skrajnych sytuacjach. Tak więc obok lamentów, pieśni głodu i beznadziei, możemy usłyszeć teksty o kobietach gangsterach, czy obdarzonych paranormalnymi zdolnościami.

Łącznikiem jest kultura Ameryki w której zawarł się dramat i nadzieja kobiet przybywających do niej z własnej woli lub jako niewolnice. Instrumentarium zespołu jest odzwierciedleniem tej podróży; usłyszymy tu cymbały, balafon, gitarę, mandolinę, wibrafon i inne. Tak samo stylistycznie słyszymy tu bluesa by doszukać się w nim muzyki afryki, a irlandzkie romanse mieszają się z muzyką najdalszej prerii.

Natalia Przybysz – znana szeroko jako wokalistka najlepszego polskiego zespołu soul i R&B ‘Sistars’ (zdobywcy dwukrotnie MTV Music Award, w 2012 supportowali Jamiroquai & Prince). Natu to solowy projekt Natalii gdzie poza kompozycjami i licznymi kolaboracjami producenckimi (Envee, Trębski, Zagórski, Zabrodzki) stała się liderem zespołu z niepowtarzalną energią którą można poczuć podczas występów live.

Inspirowana soulem, jazzem and funkiem nie kryje pasji dla starych ciepłych motown’owskich brzmień i vintage’owych instrumentów. Wydała dwa albumy: ‘Natu & Envee – Maupka comes home’ and ‘Gram Duszy’. Dwukrotnie nominowana do nagrody Fryderyka (w kategorii wokalista roku i album reggae i r&b). Album “Gram Duszy” spotkał się z uznaniem krytyków w Polsce i był porównywany do najlepszego soulu zagranicznego.

W sierpniu 2011 Natu supportowała Erykhę Badu na jej koncercie w Warszawie. Latem 2012 stworzyła projekt z okazji 50-lecia debiutu artystycznego JANIS JOPLIN. Przedsięwzięcie zostało uznane i niesamowicie odebrane przez publiczność i recenzentów na letnich festiwalach, m.in.: Woodstock 2012 (premiera projektu), Męskie Granie 2012, 2013, jak również na jesiennej trasie koncertowej. Wg. redaktorów Jazzsoul przedpremierowa trasa koncertowa “Kozmic Blues” była jednym z
najważniejszych wydarzeń w 2012 r. Miłe słowa, uznanie, i wielka frekwencja
podczas koncertów zarówno fanów Natalii Przybysz jak i miłośników utworów Janis Joplin pozwalające cieszyć się z tak doskonałego odbioru projektu, przyczyniły się do wydania w czerwcu 2013 płyty “Kozmic Blues: Tribute to Janis Joplina”, która jednocześnie jest najnowszą płytą Natalii.

Raphael Roginski – gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologie i etnomuzykologie. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym.

Głęboko związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem, jest to Shofar i Cukunft. Jest także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach, jak i konsultantem w ramach projektów z nią związanych.

Gra także muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne wykonując je z muzykami z tych miejsc. Prymitywna muzyka ameryki, blues i rock lat 60 to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego która to przefiltrowana daje o sobie znać w zespołach jak i koncertach solo. Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 50 i 60 jest podstawą jego brzmienia. Z inspiracji muzyką eksperymentalną ameryki (Harry Partch, Henry Cowell i inni) powstał zespół Spinalonga, a bluesową Wovoka.

Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha“ w którym to muzyka Bacha wykonana jest na gitarach preparowanych. Równolegle muzyk jest zaangażowany w projekty związane ze światową sceną nowego jazzu. Jego kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe jak i bajki animowane (np. Man Ray, Viking Elling, Lidia Skvorcova), Performances (np. J. Kalina), teatr tradycyjny i multimedialny (min. ”Lothe Lachmann videoteatr “Poza”, Paweł Miśkiewicz, Piotr Cieplak, Michał Walczak, Maja Korczakowska ) oraz słowo (np. Tadeusz Rozewicz, Mieczyslaw Myśliwski, Mieczysław Abramowicz, Andrzej Stasiuk).

Koncertuje głownie w ramach projektów autorskich – występuje solo lub w lub jako lider zespołów. W tej chwili stale projekty muzyczne to wspomniane: Wovoka, Shofar, Cukunft, duet Sisters oraz koncerty na gitarę solo.

Gral i współpracował min. z: Michael Zerang, Kazuchisa Uchichashi, Le Quan Ninh, Frank London, Noel Akchote, Frederic Blondy, Joe Giardullo, Keith Rowe, Tima Sparks, Axel Dörner, Thomas Lehn, Andrew Sharpley, John Edwards, John Tilbury, Brighit Ulher, Tim Daisy, Dave Rempis, Mark Sanders, Clayton Thomas, Joe McPhee, Kris Wenders, Peter Jaquemyn, Wacław Zimpel, Emiter, Macio Moretti, DJ Lenar, Daniel Pigonski, Konstanty Usenko, Jarek Bester, Rafal Mazur, Arszyn, Mikołaj Trzaska, Maria Peszek. Bierze udział w warsztatach muzycznych, konkursach i festiwalach muzyki w Polsce i na całym świecie.

Miłosz Pękala – perkusista, urodzony 2 lutego 1981 w Rzeszowie. Specjalizuje się w grze na wibrafonie, zestawach multiperkusyjnych oraz instrumentach latynoamerykańskich. Jest absolwentem klasy perkusji Stanisława Skoczyńskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył dyplomem z wyróżnieniem. Studia kontynuował w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze u Gerta Mortensena (dzięki stypendium w ramach programu Socrates/Erasmus).

Swoje umiejętności rozwijał pod kierunkiem takich artystów, jak Andrzej
Kruk, Katarzyna Myćka, Jean Geoffroy, Nippy Noya, Ricardo Flores, Gustavo Aquilar, William Moersch, Daniel Berg.

Współpracuje z wokalistkami jazzowymi – Anną Stępniewską i Anną Serafińską, piosenkarką i aktorką Iwoną Loranc, zespołem Mitch&Mitch, orkiestrą Kukla Band, a także grupą Ritmodelia. Na swoim koncie ma występy z European Percussion Ensemble (Francja), zespołami – Girasol (Dania), Perkurama (Dania), orkiestrą Sinfonia Varsovia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia “Amadeus”, Warszawską Grupą Perkusyjną, grupą Ratatam.

Hubert Zemler – ur. 1980, wykształcony akademicko perkusista. Podczas nauki w szkole muzycznej umiłowanie wolności i zamiłowanie do wykorzystywania barwowych możliwości instrumentów perkusyjnych spowodowało, że zainteresował się muzyką improwizowaną. Zainteresowania te szlifował także podczas studiów w warszawskiej Akademii Muzycznej, poszerzając swoje muzyczne horyzonty o muzykę współczesną. Podczas kilku lat współpracy z kubańskim pianistą Reiem Ceballo zgłębił tajniki rytmów afro-kubańskich.

Ciągle poszukujący, konsekwentnie podążający swoją drogą wytworzył własne, oryginalne brzmienie, poparte niespotykaną wrażliwością, pomysłowością i niebywałą techniką gry. Obecnie współtworzy zespoły Horny Trees i Kapacitron. Jest członkiem ensamblu Natali Przybysz oraz producenta DJ Enveego. Gra również w trio gitarzysty Marcina Olaka, kwartecie Wojciecha Staroniewicza. Wraz z Piotrem Zabrodzkim występuje w zespołach Cinq G, Blast Muzungu oraz specjalnym projekcie z najwybitniejszym polskim tubistą – Zdzisławem Piernikiem (płyta Namanga). Jest członkiem zespołu perkusyjnego Ritmodelia.

Ostatnio nawiązał współpracę z zespołem Loco Star oraz Incarnations, projektu Mai Kleszcz i Wojtka Krzaka z Kapeli Ze Wsi Warszawa. Jest zdobywcą brązowego medalu na międzynarodowej Delfiadzie (odpowiednik olimpiady, z tym że dla ludzi sztuki, w której uczestniczyło przeszło 1000 uczestników z ponad 50 krajów) na wyspie Jeju w Korei Południowej w kategorii perkusja solo.