Odważne i twórcze, żyją wbrew stereotypom, odnoszą sukcesy w tradycyjnych społeczeństwach. Takie są artystki z Azji i Afryki, które wystąpią na Warszawskim Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Przyjadą szamanki z Jakucji, diwa z Korei, improwizatorka z Azerbejdżanu, skrzypaczka z Indii, a także roztańczona gwiazda z Wybrzeża Kości Słoniowej.

Festiwal prezentujący wielokulturowość i muzykę świata zacznie się 23 września i potrwa tydzień. W tym roku towarzyszy mu hasło „Inspiracje: ORIENT”. Wystąpią przede wszystkim muzycy z Azji. Inspiracją dla Europy jest nie tylko wspaniała muzyka Wschodu, ale też losy artystów, w tym kobiet, które rozwijają talenty i zdobywają podziw często na przekór tradycjom czy obyczajom.  Pierwszą kobiecą bohaterką festiwalu będzie Fargana Qasimova z Azerbejdżanu. Wyjdzie na scenę 23 września z ojcem – Alimem Qasimovem, jednym z największych mistrzów Azji Środkowej, nagradzanym przez UNESCO. Wspólnie śpiewają mughamy, tradycyjne pieśni. Ale zamiast ściśle trzymać się reguł, improwizują. Początkowo ich występy budziły kontrowersje, jednak utalentowana Fargana zdobyła uznanie i rozpoczęła również solowe występy w Europie.

Z mroźnej Jakucji przyjedzie trio Ayarkhaan. Albina Degtyareva wystąpi z córkami bliźniaczkami: Nurguyaaną i Tuyaarą. Pochodzą z Republiki Sachy, wschodniego krańca Syberii. To rozległy i rzadko zaludniony obszar, zdominowany przez mężczyzn, zajmujących się m.in. łowiectwem. Tymczasem jego najsłynniejszymi mieszkankami są właśnie Ayarkhaan. Rozsławiły muzykę Jakucji w świecie i w samej Rosji, zdobywając uznanie Władimira Putina. Nawiązują do szamańskich obrzędów i sił natury, ożywiają dawne style śpiewu, są też wirtuozkami khomusu – jednego z najmniejszych instrumentów świata. Ich występ 24 września połączy tradycję z nowoczesnością, co Jakutki podkreślą ubiorem – Albina projektuje awangardowe kostiumy inspirowane dawnymi strojami Syberii. Korea Południowa kojarzy się dziś z modą na popowe girlsbandy, ale Ahn Sook-sun zaprezentuje zaskakujące oblicze kultury koreańskiej. Jest śpiewaczką pansori – tak niezwykłego gatunku wokalnego, że bywa on porównywany i z europejską operą, i z heavy-metalem. Będzie okazja nie tylko, by posłuchać niesamowitego pansori 26 września, ale też się go nauczyć od mistrzyni – Ahn Sook-sun poprowadzi warsztaty wokalne. Nowoczesnej gry na skrzypcach podczas warsztatów uczyła będzie też Hinduska Jyotsna Srikanth, która komponowała muzykę do 200 indyjskich filmów i robi światową karierę, łącząc tradycyjne indyjskie sposoby gry z klasyką i jazzem Zachodu. Na zakończenie festiwalu 29 września zaśpiewa Dobet Gnahoré, młoda laureatka Grammy. Wychowała się w artystycznej komunie na Wybrzeżu Kości Słoniowej, z dala od ograniczeń i stereotypów. Dlatego jako artystka nie zna granic – w jej piosenkach spotykają się melodie i rytmy z wielu krajów Afryki, a w tekstach utworów odbijają się problemy kobiet z różnych stron kontynentu. Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, spędziła wiele lat podróżując po świecie i poznając unikatowe techniki gry na tradycyjnych instrumentach. Spotkała wiele kobiet i artystek. – W Azji utalentowane kobiety muszą wykazać się szczególną determinacją, by pokonać bariery uprzedzeń i tradycyjnych podziałów. Ale kiedy im się uda i odniosą sukces artystyczny, cieszą się uznaniem, o jakim my w Europie możemy tylko marzyć – mówi. Wokalistki i instrumentalistki, które wraz z Radą Programową festiwalu zaprosiła do udziału w tegorocznej edycji, są gwiazdami sceny world music i cenionymi ambasadorkami swoich kultur.

 inf./fot. strona festiwalu